AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #1 Skrevet 14. august 2015 Jeg sitter i Usa og har testet positivt på test og er ca 4-5 uker på vei. Har kjøpt "folic aci som er folat. Men det er 800mcg i hver tablett og leser det er anbefalt kun 400... Skal jeg dele den i to eller kan man ta 800?Anonymous poster hash: bf668...8b6
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #2 Skrevet 14. august 2015 I teorien er det ikke farlig å ta for mye siden forlat er et vannløselig B-vitamin det overskuddet skilles ut av kroppen.Anonymous poster hash: f5ce1...54b
lollip0p Skrevet 14. august 2015 #3 Skrevet 14. august 2015 Syns jeg leste at de norske retningslinjene iforhold til Folat skal endres til et høyere innhold av virkestoffet. Og sånn som Anonym over jeg skriver, er folat vannløselig, så kroppen kvitter seg med det den ikke trenger.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #4 Skrevet 14. august 2015 Norske myndigheter anbefaler nå 400 mcg daglig gjennom hele svangerskapet, før var det 400 mcg frem til utgangen av første trimester og deretter 200 mcg. Viktig å merke seg at dette kun er i tillegg til den folsyren man bør få i seg gjennom vanlig kost! Bakgrunnen for de nye anbefalingene i Norge er nettopp at de fleste av oss spiser for lite av mat med mye folsyre. Litt merkelig at de i USA har 800 mcg i kosttilskuddene når det meste av melvarer også er beriket med folsyre. Skulle tro man fikk i seg nok da.. Jeg leste en studie for en stund siden om at høyt inntak av folsyre var assosiert med forhøyet kreftrisiko. Husker ikke hva som ble regnet som for høyt og har dessverre ikke kilden tilgjengelig for øyeblikket Kanskje du kan prøve å Google litt selv, TS? Anonymous poster hash: 7ccfc...5b1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #5 Skrevet 14. august 2015 TS her. Jeg har prøvd å google men det er så mye ulike meninger.. Tror jeg bare deler tablettene i to og tar en prat når med legen når jeg er hjemme igjen.Anonymous poster hash: bf668...8b6
lollip0p Skrevet 14. august 2015 #6 Skrevet 14. august 2015 Det var lurt. Gratulerer med spiren, forresten!
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #7 Skrevet 15. august 2015 Takk for det! Tablettene lot seg ikke dele så må bare vente. Googler meg jo livredd så prøver å la vær frem til jeg er hjemme.. vil teste daglig for å se at det faktisk er sant! Er redd for kjemisk og at sent inntak av folat skal være skadelig. Huff! Men er hjemme neste helg og da er jeg 6+5 så får legetime uke 7. Anonymous poster hash: bf668...8b6
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #8 Skrevet 15. august 2015 Takk for det! Tablettene lot seg ikke dele så må bare vente. Googler meg jo livredd så prøver å la vær frem til jeg er hjemme.. vil teste daglig for å se at det faktisk er sant! Er redd for kjemisk og at sent inntak av folat skal være skadelig. Huff! Men er hjemme neste helg og da er jeg 6+5 så får legetime uke 7. Anonymous poster hash: bf668...8b6
Nienna83 Skrevet 16. august 2015 #9 Skrevet 16. august 2015 Ta heller tablettene frem til du kommer til legen du. Nevralrøret lukker seg tidlig (typ uke 6), så dersom du ønsker å forhindre defekter bør du starte asap. Mødre som tidligere har fått barn med nevralrørsdefekter abefales dobbel dose folat. Nyere forskning antyder at folat kan forhindre kreft, ikke forårsake det. I tillegg er det bra mot kadiovaskulær sykdom.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2015 #10 Skrevet 17. august 2015 Jeg anbefaler deg å ta folaten frem til du kommer hjem! Selv bor jeg i tyskland og mengden her er også 800 mcg, jeg har nå tatt det i et halvt år og har ikke opplevd noe skummelt. Anonymous poster hash: b406a...5c1
solitary shell Skrevet 17. august 2015 #11 Skrevet 17. august 2015 (endret) Anbefaler deg å ta folaten til du drar til legen. Det er vel 400 som er anbefalt, men jeg tror ikke det er farlig med for mye. Kommentaren ovenfor om at det er kreftfremkallende er vel fra 1000 og oppover daglig -tror- jeg, og det er jo veldig sjeldent det faktisk skjer noe. Mye som er kreftfremkallende, selvfølgelig må man være forsiktig. Men av og til må man veie fordeler opp mot ulemper, og jeg tror det er flere fordeler med å ta folat i dette tilfellet. Lykke til, gratulerer med graviditeten. Endret 17. august 2015 av solitary shell
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå