Gå til innhold

Gatwick eller Heathrow?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg planlegger å ta meg en tur til London i september, men aner ikke hvilken flyplass jeg skal velge, og ettersom jeg aldri har vært i London før, så aner jeg ikke hvilken som er "best" - noen her som kan hjelpe meg? Hvilken anbefaler dere?

Anonymous poster hash: 55e83...e1f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg foretrekker Heathrow, min erfaring er at alt går raskere der :)

Skrevet

Jeg foretrekker Heathrow, min erfaring er at alt går raskere der :)

At det går raskere er viktig, men er flyplassen oversiktlig (mer oversiktlig enn Gatwick?)! :-) Hvordan kommer du deg inn til byen, anbefaler du taxi, buss eller tog? 

Skrevet

Heathrow er en mye større flyplass enn Gatwick. Jeg er veldig glad i Heathrow. Det er min absolutte favorittflyplass (terminal 3), men nå har SAS flyttet til terminal 2, og der er det en lang evighet siden jeg var sist.

Anonymous poster hash: 48e84...cde
Skrevet (endret)

.

Endret av Ravna
Skrevet

Heathrow er en mye større flyplass enn Gatwick. Jeg er veldig glad i Heathrow. Det er min absolutte favorittflyplass (terminal 3), men nå har SAS flyttet til terminal 2, og der er det en lang evighet siden jeg var sist.

Anonymous poster hash: 48e84...cde

Er Heathrow en oversiktlig flyplass? Håper det :) 

Heathrow, lettere å komme seg til og fra steder, går tog fra London til stasjonen under/vis-a-vis flyplassen. Tog er veldig lettvint, komfortabelt og billig. Går ofte også :)

ps: skulle du måtte komme deg fra en ende til den andre er det også rimelig lett, da det ofte går mini shuttles til og fra. 

Det er veldig vikig at det er lett (og raskt) å komme seg til og fra steder, så da tror jeg valget faller på Heathrow. Ettersom jeg aldri har vært i London før velger jeg det enkleste :) Ser det er kun SAS som flyr til Heathrow (Norwegian flyr bare til Gatwick)!

Tar det lang tid med tog til bykjernen? Tar gjerne det transportsystemet som går raskest :)

Skrevet

Lett Heathrow. Oversiktlig og rask, og den flyplassen som er lettest å komme seg til og fra:)

Gatwick har victorias secret butikk og for meg trekker det opp:)

Når jeg booker ser jeg på pris og flytider som viktigere enn hvilken flyplass det er da, så lenge det ikke er stansted:P

Skrevet

At det går raskere er viktig, men er flyplassen oversiktlig (mer oversiktlig enn Gatwick?)! :-) Hvordan kommer du deg inn til byen, anbefaler du taxi, buss eller tog? 

Vil annbefale Heathrow Connect fremfor Heathrow Express hvis du velger Heathrow. Begge ender opp på Paddington men HC er langt billigere og tar ikke så mye lenger tid. Det går og t-bane til Heathrow, men t-bane med bagasje annbefales ikke.

Flyr du med BA havner du på T5 på Heathrow, da går du ned og tar Heathrow Express en holdeplass for så å bytte til Heathrow Connect. Kort og greit og gå, bra skiltet. Hvordan det er med SAS vet jeg ikke siden jeg ikke har brukt SAS etter at de flyttet til T2.

Jeg synes kanskje Gatwick er bedre, korte og greie avstander. Kjapt tog inn til sentrum, vil her isåfall annbefale lokaltog enten med South Eastern eller First Capital Connect. Dette er billigere en Gatwick Express og du kan komme til ganske mange steder sentralt i London. 

Skrevet (endret)

Er Heathrow en oversiktlig flyplass? Håper det :)

Det er veldig vikig at det er lett (og raskt) å komme seg til og fra steder, så da tror jeg valget faller på Heathrow. Ettersom jeg aldri har vært i London før velger jeg det enkleste :) Ser det er kun SAS som flyr til Heathrow (Norwegian flyr bare til Gatwick)!

Tar det lang tid med tog til bykjernen? Tar gjerne det transportsystemet som går raskest :)

British Airways flyr også til Heathrow.

Fra Heathrow kommer du ikke til sentrum med tog. Du kommer uansett til Paddington, som forøvrig er nært Bayswater (Kjent hotellområde). Herifra må du over på enten t-bane (annbefales ikke med bagasje) eller taxi.

Fra Gatwick kan du ta tog som går mye mer inn i bykjernen, spesielt med First Captial Connect.

Endret av Kjetil E
Skrevet

Synes gatwick og standsted er best, da de er små og greie å finne fram.

Anonymous poster hash: c56f9...9d4

Skrevet

Foretrekker Heathrow siden det er bare å gå rett på T-banen. Billigere og mer fleksibelt enn tog, og siden jeg har Oyster card trenger jeg ikke styre med å kjøpe billett heller.

Anonymous poster hash: a7215...46f
Skrevet

jeg foretrekker gatwick. liten og oversiktlig flyplass, og det går tog til sentrum hele tiden. rimelige billetter om man velger lokaltog over express :)

Skrevet

Havner alltid på billigfly-flyplassene Gatwick og Stanstead. Hadde fly til Heathrow vært billigere, ville jeg absolutt gått for det. Nå vet jeg ikke hvordan det er på Heathrow nå for tiden, men for et par mnd siden fløy vi til Stanstead, og det var enormt med køståing i passport control. Helt kaotisk. Køer som du hadde stått i lenge, og som nærmest bare løste seg opp i intet, folk kom fra alle kanter. Tipper det er mindre av dette på Heathrow...

Anonymous poster hash: 36780...db1
Gjest Overrasket
Skrevet

For all del unngå Gatwick så langt det lar seg gjøre. 

Ja, noen år tilbake var Gatwick helt grei, uten problemer. I det siste har jeg uten unntak opplevd forsinkelser og sett forsinkelser rundt meg. Jeg har fått besøk av familie under et lengre opphold i England, og de var forsinket. 

Spesielt de siste par årene har Gatwick sprengt kapasiteten, og tatt på seg alt for mange flyavganger. 

Det resulterer i disse forsinkelsene (til dels store) hver dag, mange mange folk på flyplassen og mye mas og støy. Sikkerhetskontrollen er ingen spøk heller. 

Heathrow er uten tvil bedre. 

Gjest Tigress
Skrevet

Eg har veldig røynsle med Stansted, altså, men det er lenge sidan eg var der. Har vore på både Gatwick og Heathrow i det siste, dei er omtrent det same. Heathrow har betre shopping, men eg har shoppestopp, så det har ikkje så mykje å seie. 

Skrevet

Havner alltid på billigfly-flyplassene Gatwick og Stanstead. Hadde fly til Heathrow vært billigere, ville jeg absolutt gått for det. Nå vet jeg ikke hvordan det er på Heathrow nå for tiden, men for et par mnd siden fløy vi til Stanstead, og det var enormt med køståing i passport control. Helt kaotisk. Køer som du hadde stått i lenge, og som nærmest bare løste seg opp i intet, folk kom fra alle kanter. Tipper det er mindre av dette på Heathrow...

Anonymous poster hash: 36780...db1

De tre siste gangene jeg har reist har faktisk british airways til Heathrow vært billigst med beste flytider:)

Skrevet

Heathrow! Hands down!

Anonymous poster hash: 3a087...ec7
Skrevet

Jeg har kun gode erfaringer med alle flyplassene, så jeg synes ikke du skal la det være avgjørende for turen. Finn deg heller billige og greie billetter enn å fokusere på flyplassen. Det er godt med kollektivtilbud fra alle flyplassene, og jeg har aldri opplevd forsinkelser på noen av de. Og jeg har vært i London et hav av ganger, selv i nyere tid.

Skrevet

Har ok erfaring med begge flyplassene etter et utall turer til London. Har vært i London to ganger så langt i år og reist til/fra Heathrow med SAS begge gangene. Har også reist med British Airways og byttet fly videre til USA i løpet av året. Kommet til og reist fra terminal 2 hver gang. Synes det har vært langt å gå alle tre gangene enten jeg skal til flytoget eller bytte gate. Måtte også gjennom ny sikkerhetskontroll for å reise videre til USA og der var det lang kø. Synes dette var rart siden vi reiste med samme flyselskap og kun gikk via transfer. Opplever ikke ny sikkerhetskontroll ved flybytte eks i Frankfurt eller Amsterdam.

Videre synes jeg gaten kommer veldig seint opp ved hjemreise når det er så langt å gå (eller ta tog for å komme videre til New York selv om det er samme terminal). Forrige tur rakk vi så vidt flyet hjem til Norge og måtte løpe til gaten. Kunne derfor like gjerne reist fra Gatwick, men velger den flyplassen som gir meg billigst flybilletter. Konklusjon: det betyr veldig lite om det er den ene eller andre flyplassen.

Anonymous poster hash: fe666...ca3
Skrevet

British Airways fra Oslo lander på terminal 5. Det er kort å gå til T-banen, og jeg har aldri opplevd å måtte løpe for å rekke flyet. En annen bonus med BA er at de har de beste reglene for håndbagasje. En enhet på 56cm x 45cm x 25cm og en på 45cm x 36cm x 20cm, med maks 23 kg pr stk.

Anonymous poster hash: a7215...46f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...