Gå til innhold

Aleneforeldre eller dere som er mye alene med barna. Trenger råd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

På grunn av en ny jobbsituasjon hos far er jeg nå blitt alene med barna på ukedagene, en baby på 6 mnd og en 4,5 åring. Det er ingen overraskende situasjon, vi visste dette ville komme men fy flate så bratt det har vært for meg som sitter igjen med alt ansvaret nå som han er borte  :(  Jeg går hjemme med babyen som ikke sover stort på dagtid mens det største barnet er i barnehagen. Det går forsåvidt greit men det er naturligvis slitsomt når man ikke har noen avlastning eller får noen form for pauser fra man står opp klokka 07.00 og til begge ungene sovner mellom 20 og 21.00 en gang. Men det som virkelig tærer på er ettermiddagen. Det er bare skrik, stress, trass og rynkede øyenbryn føler jeg. Babyen begynner gjerne å bli survete rundt tiden jeg skal lage middag så stort sett blir maten laget med en grinete baby enten på magen eller i vippestolen. Hun har en enormt skrikende stemme så blir hun lei nok og skrur opp jamringen enda et par hakk begynner fireåringen å mase på at jeg må plukke henne opp eller han begynner å grine fordi hun gjør det. Og slik går gjerne resten av dagen. Babyen griner mens fireåringen trasser og kveldsstellet er et helvete å få gjennomført. Middagen har jeg ikke nubbesjans til å få ryddet av bordet før etter de sover og ingen av dem klarer å sovne uten at jeg er på rommet så stort sett sovner de i samme seng med meg i midten, babyen med puppen i munnen og fireåringen etter mye om og men. Og når de endelig er sovnet så skal bikkja ha sitt...

Jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal få dette til å gå rundt uten å bli fullstendig utslitt selv. Er det noen drevne aleneforeldre eller mødre/fedre som er mye alene med ungene sine som kan gi meg noen gode råd på veien? Tips til hvordan jeg kan legge opp dagen, middagstips et eller annet. Jeg tar i mot absolutt alt av råd for slik vi har det nå kommer aldri i verden til å fungere i lengden  :(

Anonymous poster hash: 3918e...5be

Anonymous poster hash: 3918e...5be
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært i samme situasjon.

Det er 19 mnd mellom mine barn. Far var hjemme i helg hver 14 dag.

Hadde ikke bhg.

Man venner seg til det.

Du må være strukturert i det som skal gjøres.

Når det var lur for ungene på dag, så tok jeg en kvil på sofaen selv. Hendte ofte jeg duppe av. Det gjorde godt.

Etter middag blir unger gjerne trette og grinete. Ta med deg ungene å gå tur. Å holde ut inne i skriking er bortkastet energi.

Etterhvert ser jeg det var den beste tiden.

Anonymous poster hash: b60ea...3fa

Skrevet

Er ikke alene med ungene hver uke, men ofte annenhver eller tredjehver uke siden mannen reiser mye med jobben. Vi har ei på 10 mnd og en på 2,5. Det er vanvittig slitsomt å ha ansvar for dem helt alene hele dagen flere dager på rad, og jeg har vel dessverre ikke noen spesielle tips. Det eneste jeg kan si er at det blir litt lettere etter hvert fordi du venner deg til det (som hun over her jo også sier).

Og på sikt vil det jo også bli enklere fordi barna blir større. Det er spesielt mens den minste er baby at det er fryktelig slitsomt, tror jeg, fordi babyer i seg selv (generelt) jo er forholdsvis krevende og ikke finnes selvhjulpne...

Anonymous poster hash: fc1b0...b3a

Skrevet

Et tips til det praktiske er å lage middagen ferdig (eller nesten ferdig) på forhånd hvis det er slik at ettermiddagen er verst. Eller ha veldig enkle middager en periode. Så spiser dere og lar oppvasken stå mens dere tar en liten tur ut eller noe slikt.

Du vet jo når ungene er på sitt mest krevende, unngå å prøve og få gjort så mye akkurat da. At ting avviker litt fra den "normale" rytmen er ikke så farlig så lenge det funker bedre. Og prøv å være i forkant av at det skjærer seg. Lettere sagt enn gjort, men veldig tilfredsstillelse når du får det til :)

Anonymous poster hash: 3548d...062

• Liker 1
Skrevet

Tips: lag middagen ferdig på kvelden eller dagtid, da slipper du bruke tid på det på ettermiddagen. 4 åringen trenger mammatid etter bhg og savner også sikkert pappa. Jeg ser det her på 2 åringen at han savner pappa veldig, så ettermiddagen etter bhg er det viktig at jeg bruker tiden på han. Om ungene er sutrete, ta de m ut eller gjør en aktivitet. SandsAlive har blitt veldig populært her. Ellers venter jeg m husarbeid til ungene har lagt seg. Sofatid er det dårlig med, men det bryr jeg meg ikke så mye om.

Anonymous poster hash: 2d32b...fa1

Skrevet

Jeg ville også laget middagen enten kvelden i forveien eller mens eldstemann er  i barnehagen. Jeg kan jo også anbefale en slow cooker. Da kan du hive ingrediensene oppi om kvelden, og så kan den putre hele dagen uten at du trenger å gjøre noe som helst, og når eldste kommer hjem er det sunn middag å få. :D

Jeg kjenner meg så godt igjen i det du skriver om kvelden og legging. Det syntes jeg (og synes av og til fremdeles) er det verste med å være alene. Men det går seg til, jeg lover. :klem:

På den tiden da minsten var baby, lot jeg henne sitte i vippestolen og se tv mens jeg la eldste. Det funket i 4 av 5 tilfeller. Kan dette være noe? Nå er jo ''tv som barnevakt'' ikke akkurat å anbefale, men man gjør det man må for å få det til å gå opp tenker jeg. Og dersom du av og til må legge deg i sengen med begge to, så tenker jeg at det også går. Hva med å ha en madrass på gulvet i det ene rommet? Det likte ihvertfall mine jenter da det stod på det verste. 

Skrevet

Ha middagen klar, den kan du lage på formiddagen når baby er mer opplagt eller du kan bruke så lang tid du bare må. Gjør absolutt alt helt klart, så det bare er å steke noe, sette på risen (som er klar i gryta) bordet dekket. Ha en plan som innebærer en ting og kun en, for fireåringen: I dag skal vi leke med duplo, i dag plastelina, i dag skal du tegne og male, skal vi ha t-selskap med kosedyrene? Finn fram disse lekene på forhånd, rydd vekk annet og snakk om det når du henter. Barnetv er lov. Har dere badekar? Uansett, ta med leker, kopper og kar i dusjen og gi henne/han dusjhodet med svak stråle og la ham dusje til varmtvannet er brukt opp.

Min som er 4,5 kan aktivisere seg lenge selv hvis hun får drive med vann, å vaske noe i vasken  eller "ta oppvasken" kjøper meg mye rolig tid, selvom jeg må tørke både vegger, gulv og unge etterpå.

Har du en telefon, ipad eller DS-spill fireåringen kan få lov  å roe seg med i forbindelse med leggetid (mens du ammer/får baby til å sove)? Det har vært en gulerot her for å bli ferdig på badet "få lov å være oppe i et kvarter og sitte i sofaen og spille" (jeg begynner bare et kvarter før). Viktig da at akkurat det spillet /filmen ikke er tilgjengelig ellers på dagen.

Anonymous poster hash: 966b8...7c2
Skrevet

Henger meg på tipset om å lage middagen på et annet tidspunkt.

Jeg lager ofte middag for to dager i slengen, så varmer jeg bare det opp dagen etter. Og jeg er veldig glad i retter i form i stekeovnen. Da har man tid til barna el evt andre ting i mellom tiden

Hvorfor blir minsten sutrete på de tider skal tro? Trøtt? Sulten? Går det an å finne ut hva det kommer av og få snudd det?

4 åringer trenger veldig faste leggerutiner,vist det skjer nøyaktig det samme hver kveld er de lettere å legge.

Det absolutt beste ville jo vere om 4 åringen sovnet selv i egen seng.... Det vil jo bli en kamp til å begynne med. Men absolutt verdt det! Kanskje dere kan innføre det en periode mannen er hjemme, så han er med på første del av kampen? Det finnes flere gode bøker om søvn og rutiner som kan hjelpe deg.

Vist en har kommet inn i en negativ sirkel med mye sutring og mas , kan en vippe 4 åringer av pinne ved å reagere uventet.

Tøyse med noe for å komme ut av en sur og negativ situasjo. De fleste 4 åringer har enkel humor. Legg en klut på hodet og let etter den når en skal vaske han. Puss tærne i stede for tennene osv.

En føler seg ofte ikke opplagt til sånt, men ting går faktisk ofte fortere og lettere om man tar på seg tullehatten.

Og ting blir bedre!!!!

De er begge i en travelt alder! Og 4 årstrass er.....!!!!

Men det kommer roligere tider.

Og det rare er, de aller fleste savner tiden da barna var små... ;-)

Anonymous poster hash: a9093...931

• Liker 2
Skrevet

Har akkurat begynt å lese "tiden med barn" av Inger Lise Køltzow.

Handler om hvordan gjøre tiden med barn mindre slitsom. Virker lovende!

Om du får tid å lese.... ;-)

Skrevet

Hei😀

Det er skikkelig slitsomt å være alene med to. Her er det som pleier å funke her:

* Ordne middag klar før du henter i barnehagen. (Fiskepinner/kaker og annen halvfabrikata er også mat når man er alene😁)

*Største kan godt få en skive når vi kommer hjem og så tar vi middag til kvelds.

*Rotet skal ingen steder. Prioriteres derfor til etter leggetid.

*Bruk tid på å lære største å sovne selv. (Begynn når far er hjemme) Her er klistremerkeskjema med belønninger a la få lov å bestemme middag, tur til stranden/lekeplassen og lignende helt kosher.

*Det er lov å bruke netflix.

*Store dusjer når lille bades.

* Sov når du kan.

* Matpakker klare kvelden før, klær legges frem. (Frokost kan også smøres kvelden før, evt spis frokostblanding)

Husk å puste med magen. Dette går bra😀 Lykke til

Anonymous poster hash: 9a958...9d9

Skrevet

Veldig ofte blir nøkkelen planlegging.. Har vært alene tidligere, blitt alene igjen nå siden samboeren min er flyttet for å studere. Tidligere lagde jeg middagen nesten ferdig på formiddagen sånn at jeg hadde mindre å gjøre når ettermiddagen kom. I det klokken bikker 17 her så starter sutre alarmen. Da prøver jeg å gå ut en tur i hagen eller på lekeplassen. Ellers blir det gjerne en liten film og en is nå så jeg får gjort det jeg må ha gjort. Merker at jo mer jeg har planlagt på forhånd av både mat og aktiviteter/ husarbeid jo lettere blir det å få gjort. Og for all del ikke ta på deg for mye. Det blir lettere, eller om det ikke blir lettere så blir det en vane :) Lykke til

• 8 måneder senere...
Skrevet (endret)

Jeg beundrer dere som er alene med barna. Jeg var ung alenemamma for mange år siden. Nå har vi fått en attpåklatt, men i dag er vi to sammen om ansvaret. 

Innlegg ryddet for reklame.

- Avalon, mod

Endret av Avalon
Skrevet

Ang middager så kan jeg anbefale kolonial.no. Sett opp ukesmeny samtidig som du setter opp handleliste. Om du ikke skal ha maten levert, så kan du likevel printe ut listen og ta med deg i butikken. Jeg lager ofte dobbelt av 2 middager. Da spiser vi feks lapskaus på mandag og onsdag og så ovnstekt laks tirsdag og torsdag. I travle tider prøver jeg å lage alt-i-ett mat i ovnen så jeg slipper å passe på like mye.

Det er også viktig å få gode soverutiner. Jeg ser noen skriver om det over her. Det er virkelig en lettelse å legge barna og lukke døren. Her er det du som bestemmer! Dette gjør kvelden din mer forutsigbar.

Prøv å holde lavt tempo på ettermiddagen din. Du trenger ikke fly å rydde og ordne ting hele tiden. Leker kan kostes bort i et hjørne, eller slengesi en kasse. Klær kan dere vaske sammen i helgene - bruk tørketrommel så mye du kan. 

Frisk luft er undervurdert. Nå som våren er her, så prøv å være ute før leggetid. Barn sover mye bedre med friske roser i kinnene. Dere trenger ikke gjøre så mye. Det holder å slenge et pledd på plenen å ha med saft..

Livet ditt har endret seg og kanskje du må endre deg også? :) Senk kravene til deg selv og husk at dette er en fase.... :blomst: 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...