Gå til innhold

dårlig i magen av fet/kaloririk mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir sikkert et teit spørsmål dette, men må bare spørre.

Jeg har de siste ukene levd veldig sunt. Rent kjøtt, grønnsaker osv. Gått ned en del i vekt, så er så langt veldig fornøyd.

I dag hadde jeg et lite kakestykke da samboer fyller året, og jeg ble forferdelig dårlig i magen. Etter et par timer måtte jeg på toalettet og ble sittende der en lang stund.

Er det vanlig at magen ikke "tåler" mat med mye fett/sukker når man har holdt seg unna dette en stund?

I så fall ser jeg for meg at det må være en fordel hvis man en sjelden gang skjeier litt ut, slik som et lite kakestykke i selskap o.l.

Anonymous poster hash: 0d537...f69

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres veldig rart ut. Har du noen allergier? Ble noen andre i selskapet syke? Kan jeg spørre hva du tenkte før, under og etter at du spiste kakestykket?

• Liker 2
Skrevet

Psykisk :)

Anonymous poster hash: d31c0...fb4
Skrevet

Skjedde en gang med meg også!! Tenkte også slik som du :)

Anonymous poster hash: 60079...4e7

Gjest Gjest_Hello Kitte
Skrevet

Jeg har levd uten sukker i tre år, men innimellom så har jeg spist et kakestykke eller noe i bursdager eller andre festligheter. Har blitt kjempedårlig hver eneste gang (nei, jeg lærer tydeligvis ikke) med migreneanfall og dårlig mage

Jeg ble aldri så dårlig når jeg spiste sukker, hvitt mel osv hver dag, og jeg har hørt mange andre reagerer på samme måte når de har kuttet ut sukker

Skrevet

Kommer an på. Jeg var for eks oppblåst hele tiden da jeg spiste mye hvetemel, sukker og den slags. Så kuttet jeg ut disse (er litt sukker i kosten, da) og det jeg merker nå når jeg spiser kaker er i stedet for å bli oppblåst, så får jeg heller diare. Det virker som om magen er friskere og i bedre stand til å kvitte seg med ting jeg er følsom på, i motsetning til før når jeg ble bare oppblåst og magen klarte ikke gjøre jobben effektivt.

Anonymous poster hash: 052bc...d4b
Skrevet (endret)

Ikke la enkelthendelser prege ditt syn på normalen. Noen ganger virker ikke kroppen som den skal, eller andre helt tilfeldige avvik påvirker tilstanden uten at det er noe spesielt gale. Se gjerne på statistiske begreper som "regression to the mean". 

For å finne ut hva som er problemet må du avstå og så reprodusere nok ganger til at du kan være sikker. Dessverre er det umulig å kunne regne seg bort fra nocebo- og placeo-effekt i n=1 forsøk der du selv administrerer forsøket.

Det er også lett å la seg lure til å tro at ting som nylig har skjedd flere ganger har en spesiell sammenheng eller kausalitet. Nylige hendelser kommer lett til minnet og man utsetter seg selv for en bias fordi det er mentalt enkelt å hente frem disse tilfellene i forhold til tilfellene der det gikk bra, eller ikke hadde noe effekt.

Prøv flere ganger om du tør!

Endret av Supraspinatus
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...