Gå til innhold

Noen med erfaring fra humanetisk navnefest i trondheim?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Ble foreldre til en nydelig gutt den 28.juli, og har begynt å tenke på å arrangere navnefest til høsten. Jeg synes det var lite/dårlig info på hjemmesidene til humanetisk-forbund om sermonien som avholdes i olavskvartalet. Jeg har aldri vært i navnefest før, så vi vet ikke hva vi går til. Er det en fin sermoni? Er det vanlige folk som er der eller er det fullt av alternative hippier med lilla hår/dreads? :) noen som vet av noen bilder/video fra sermonien?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Vi har selv vært med på denne seremonien med datteren vår i 2013, og skal ha en ny navnefest nå for sønnen vår i november.

Jeg har også vært med på å arrangere navnefester

Selv hadde verken jeg eller samboeren vært med på dette før vi deltok med datteren vår, og det var også ukjent for resten av slekta og familien.

Men vi fikk bare gode tilbakemeldinger, og syns seremonien var utrolig flott selv også.

Det er musikalske innslag, tale til barna, og det blir lest opp et dikt for hver gruppe av barna. Som regel 3-4 barn som tas opp i gruppen. Det deles også ut navnetavle og en rose til hvert barn. Eldre søsken får være med opp på scenen og får også en rose.

Seremonien varer i ca 45 min, og jeg syns det er akkurat passe langt.

Vil absolutt anbefale navnefest om dere ikke har noen spesiell tilknytning til kirken. Fin og minnerik seremoni

Skrevet

Signerer Vfj82, men seremonien var flere timer lang da vi hadde navnefest for lillesøsteren min for mange år siden. De har sikkert endret litt på rutinene slik at tiden har blitt kortet ned litt - heldigvis. :) 

Vi kommer til å gå for navnfest (muligens i Trondheim) til vår datter også. Synes det var en fin blanding av "vanlige" mennesker på seremonien, men nå er jeg en halv-alternativ hippie med rosa hår selv, så jeg vet ikke helt.. :ler: Det er nok mye med vanlig med navnefester i disse dager enn den var for 20 år siden. ;) 

Skrevet

Angående typer mennesker, så vil jeg si det er like stor variasjon der som i kirken. Jeg er ikke noen "halv-hippie" akkurat, men mer den gjennomsnittlige Kari nordmann

Navnefest er rett og slett et alternativ for de som ikke føler at den kristne dåpen blir riktig. Vi vil heller at barna skal få velge selv når de blir store nok til å forstå. Før navnefesten til datteren min hadde jeg også tenkt på dåp, pga tradisjon i familien. Helt til samboeren ba meg begrunne hvorfor jeg ville ha dåp . Da først innså jeg at jeg hadde jo ikke noe grunn til det, det hadde bare alltid vært sånn.

Men jeg angrer ihvertfall ikke på at vi valgte som vi gjorde

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...