AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #1 Skrevet 13. august 2015 Uff, nå er jeg så fortvilet, vet ikke hva vi skal gjøre. Sønnen vår som straks fyller tre sluttet med bleie i begynnelsen av juni. Det gikk kjempebra, han hadde noen få uhell den første uka, men ellers har alt gått i do. Vi var blant annet på en tre ukers ferietur i sommer, og der klarte han seg også helt uten uhell. Han er også tørr på natten, han begynte å ha tørre morgenbleier omtrent umiddelbart etter at vi kuttet dagbleiene, så da lot vi han etter hvert sove uten bleie på natten også. Han har altså vært bleiefri i over to måneder. De siste to ukene har han imidlertid plutselig stadig oftere fått det for seg at han ikke vil gå på do, noe som selvsagt har gjort at uhellene har eskalert. Han er fortsatt tørr på natten, men nå har han som oftest 3-4 uhell hver dag fordi han nekter å gå på do. Vi kan se at han må tisse fordi han holder seg på tissen, krysser bena o.l., eller han promper masse fordi han må bæsje. Vi spør om han må på do, og om vi skal hjelpe han eller om han vil gå alene. Men han bare nekter, og sier "jeg må ikke på do". Så går det litt tid, der vi fortsatt innimellom spør om han må på do, han fortsetter å nekte, og tilslutt kommer det i buksa isteden. Det hender fortsatt at han selv tar initiativet til å gå på do, kanskje én eller to ganger pr dag. Men som oftest nekter han altså, og vi kan jo ikke akkurat tvinge han til å tisse eller bæsje heller. Til og med om morgenen nekter han som oftest å gå på do, enda da er jo blæra stappfull (han er fortsatt bleiefri om natten). Vi må lure og lokke, bamsen må gå på do, tissen må si med pipestemme at den må tisse fælt ( ) osv før han tilslutt går med på å gå på do. I dag var jeg så lei av å vaske tiss av gulvet for n'te gang, så jeg spurte han, helt rolig og blidt, om det var sånn at han heller ville begynne å gå med bleie igjen, siden han ikke virket som han syntes det var noe særlig å gå på do. Da svarer han "ja, jeg vil gå med bleie. Jeg er blitt stor(!) gutt, så nå kan jeg gå med bleie istedenfor truse!" Jeg gikk og hentet en bleie, og han var veldig fornøyd med å få den på. Hva i all verdens navn og rike gjør vi nå? Gutten har null problem med å gå på do og klare seg uten bleier, men har av en eller annen grunn plutselig fått det for seg at det er bedre å bruke bleier enn å gå på do Hvordan kan vi løse dette? Jeg skjønner at den enkleste løsningen er å bare la han begynne med bleie igjen, og bruke det til han selv tar initiativet til å slutte. Men det føles bare så veldig feil, når jeg vet han ikke egentlig trenger det, og jeg føler han ber om å få bruke bleie bare på trass. Dvs jeg oppfatter det som trass når han nekter å gå på do, akkurat som han nekter andre ting. Nekter å ha på seg jakke når vi skal ut, nekter å vaske hendene før vi skal spise, nekter å rydde opp lekene sine osv. Altså ting som er typisk for alderen.Anonymous poster hash: 47c06...ded
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #2 Skrevet 13. august 2015 Skal han i barnehage nå etter ferien? I så fall kan det hende mye løser seg der, er nok mange på hans alder som har sluttet med bleier, og at han dermed oppdager at å være stor = truse. Har dere prøvd belønningsskjema? Mange som har hell med dette. Et klistremerke for hver gang noe kommer i do, og belønning etter x antall ganger. Ser du skriver ting som å nekte å ha på jakke, nekte å vaske hendene osv. Hva gjør du da? Jeg antar at han ikke får velge disse tingene. Samme sak kan gjelde å gå på do. Vi kan faktisk ikke velge om vi skal på do, det er noe vi må gjøre. Do om morgenen, før vi går ut, når vi kommer inn og andre "faste" tider. Kanskje kommer det ikke noe (i begynnelsen kanskje sjelden), men man må prøve å gå på do. Anonymous poster hash: 966a6...3c2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #3 Skrevet 13. august 2015 Skal han i barnehage nå etter ferien? I så fall kan det hende mye løser seg der, er nok mange på hans alder som har sluttet med bleier, og at han dermed oppdager at å være stor = truse. Har dere prøvd belønningsskjema? Mange som har hell med dette. Et klistremerke for hver gang noe kommer i do, og belønning etter x antall ganger. Ser du skriver ting som å nekte å ha på jakke, nekte å vaske hendene osv. Hva gjør du da? Jeg antar at han ikke får velge disse tingene. Samme sak kan gjelde å gå på do. Vi kan faktisk ikke velge om vi skal på do, det er noe vi må gjøre. Do om morgenen, før vi går ut, når vi kommer inn og andre "faste" tider. Kanskje kommer det ikke noe (i begynnelsen kanskje sjelden), men man må prøve å gå på do. Anonymous poster hash: 966a6...3c2 Anonymous poster hash: 47c06...ded Takk for svar Han begynner i barnehagen i neste uke ja, så det kan jo hende det løser seg da. Men jeg har litt mine tvil om det også. Det bor tre andre barn som er akkurat like gamle som han i nabohusene våre, og han har vært masse sammen med dem hver eneste dag i sommer. Alle de tre andre har sluttet med bleie, men han bryr seg jo ikke selv om han tisser/bæsjer på seg foran dem Belønning har vi prøvd, og det funket veldig fint for å få han til å gå på do da vi startet med bleieslutten (han fikk et klistremerke eller en tatovering hver gang han gikk på do). Har prøvd å lokke med klistremerker og tatoveringer igjen nå de siste par ukene (når han nekter å gå på do), men da bare fortsetter han å gjenta at han ikke må på do... (Og det er ikke fordi klistremerkene og tatoveringene ikke er interessante lenger, for han spør daglig om å få begge deler når han ser at de ligger på kjøkkenbenken. Han er bare fryktelig viljesterk og sta, så når han først har bestemt seg for noe, kan ikke ti ville hester rikke han...) Og når han nekter andre ting, som for eksempel å ta på regnjakka når det regner eller nekter å vaske hendene, så bare tvinger jeg det gjennom. D.v.s. at jeg kler på han jakka eller vasker hendene mens han gjør motstand og hyler (men jeg gjør selvsagt bare dette når det er ting han virkelig ikke kan velge, men faktisk må gjennomføre) Dette er imidlertid ikke like enkelt å gjennomføre når det kommer til å gå på do. Å sette han på do når han ikke vil er nesten komplett umulig. Han spenner seg i hele kroppen, hyler og skriker og er rett og slett umulig å få til å sitte på doen. Og om jeg skulle få han til å bli sittende (som jeg har fått til et par ganger) kan jeg jo uansett ikke få han til å faktisk tisse eller bæsje. Da blir han bare sittende der og hyle til jeg tilslutt gir etter (én gang hylte han i en halvtime, han ble helt hes og rød i hele ansiktet, mens jeg satt ved siden av han på doen... Etter det har jeg naturlig nok ikke villet prøve det noen flere ganger).Anonymous poster hash: 47c06...ded
miaw Skrevet 13. august 2015 #4 Skrevet 13. august 2015 3 åringer ass.. De er ofte for stae til sitt eget beste:p enig med deg om at å ta på bleie blir feil. Synes han ikke selv det er kjedelig å måtte skifte bukse o.l under lek fordi han har tissa på seg? 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #5 Skrevet 13. august 2015 3 åringer ass.. De er ofte for stae til sitt eget beste:p enig med deg om at å ta på bleie blir feil. Synes han ikke selv det er kjedelig å måtte skifte bukse o.l under lek fordi han har tissa på seg? Takk for svar til deg også Treåringer er ikke alltid like lette å ha med å gjøre, nei Skulle tro at han syntes det var kjedelig å måtte skifte bukse osv hver gang han har tisset seg ut, men han synes tydeligvis ikke det er på langt nær så kjedelig som å måtte avbryte leken for å gå på do Anonymous poster hash: 47c06...ded
Semydfe Skrevet 13. august 2015 #6 Skrevet 13. august 2015 (endret) Har du forsøkt bleie med truse under? Dagens bleier er så behagelig å ha på at barnet ikke kjenner tisset etter at de ha tisset. Men med truse under, så blir det ubehagelig. Hva med å teste det en liten periode for å se om han ombestemmer seg? Endret 13. august 2015 av Semydfe 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #7 Skrevet 13. august 2015 Har du forsøkt bleie med truse under? Dagens bleier er så behagelig å ha på at barnet ikke kjenner tisset etter at de ha tisset. Men med truse under, så blir det ubehagelig. Hva med å teste det en liten periode for å se om han ombestemmer seg? Hmm ja, det var jo ikke så dumt forslag, det kan vi teste ut Takk skal du ha for svaret Anonymous poster hash: 47c06...ded
miaw Skrevet 13. august 2015 #8 Skrevet 13. august 2015 I bhg har de jo dorutiner hvor alle barna går på do, så kanskje når han ser at de andre går på do, så endrer han mening?
AnnTh Skrevet 13. august 2015 #9 Skrevet 13. august 2015 Vi har akkurat samme problem! Bortsett fra at jenta mi blir helt hysterisk om jeg foreslår at hun skal bruke bleie igjen. Hun er også ganske sta, men nok ikke like ille som din. når hun nekter å gå på do, så får vi overtalt henne etterhvert, jeg ser når hun må tisse, da tar hun seg til skrittet. Men det er mye bløte truser og bukser!
Gjest solavskjerming Skrevet 14. august 2015 #10 Skrevet 14. august 2015 Jeg tenker det enkleste er at når dere ser at han må på do, så spør dere ikke, men sier: "kom, nå går vi på do" også blir dere med :-)
Sushi Skrevet 14. august 2015 #11 Skrevet 14. august 2015 Jeg tenker det enkleste er at når dere ser at han må på do, så spør dere ikke, men sier: "kom, nå går vi på do" også blir dere med :-) Dette. Holder man på å tisse på seg så går man på do. Når han først er på do kan dere prøve å distrahere med sang eller en bok.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #12 Skrevet 14. august 2015 Hvorfor i alle dager gir dere barnet valget om å bruke bleie igjen når dere vet at det klarer fint å gå på do? Anonymous poster hash: 288eb...805 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #13 Skrevet 14. august 2015 Dette. Holder man på å tisse på seg så går man på do. Når han først er på do kan dere prøve å distrahere med sang eller en bok. Ja, dette har vi prøvd mange ganger. Altså når jeg skriver at vi spør om han må på do, så mener jeg ikke at vi nødvendigvis konkret stiller han et spørsmål om han vil gå på do. Minst like ofte sier vi rett og slett "nå ser jeg at du må gå på do, så nå går vi på do!" Han nekter like fullt, og påstår at han ikke må på do (selv om vi altså leier eller bærer han inn på do). Avledning inne på doen prøver vi også hver eneste dag. Både med bøker om å gå på do (som han synes er veldig festlige), andre bøker, yndlingsleker, tullesanger osv, men han bare fortsetter å fastholde at han ikke må på do. Til deg over her som lurte på hvorfor jeg puttet på han bleie så var det altså et spørsmål jeg stilte han i ren frustrasjon over alle de unødvendige uhellene. Hadde ikke trodd at han skulle svare ja, men når han først ytret ønske om å ha på seg bleie (og jeg hadde bragt det på bane) kunne jeg jo ikke godt si nei heller!?!Anonymous poster hash: 47c06...ded
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #14 Skrevet 14. august 2015 Hva med truse under bleia? Siden dette muligens er trass, kan han jo få kjenne på hvor ubehagelig det er å gå med tiss eller bæsj på seg en liten stund ( i alle fall tiss) slik at han kanskje får følelsen av at det ikke er så digg å gå med våt underbukse, uten at det resulterer i tiss og evt. bæsj over hele huset deres... Anonymous poster hash: 577c4...931
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #15 Skrevet 14. august 2015 Ja, dette har vi prøvd mange ganger. Altså når jeg skriver at vi spør om han må på do, så mener jeg ikke at vi nødvendigvis konkret stiller han et spørsmål om han vil gå på do. Minst like ofte sier vi rett og slett "nå ser jeg at du må gå på do, så nå går vi på do!" Han nekter like fullt, og påstår at han ikke må på do (selv om vi altså leier eller bærer han inn på do). Avledning inne på doen prøver vi også hver eneste dag. Både med bøker om å gå på do (som han synes er veldig festlige), andre bøker, yndlingsleker, tullesanger osv, men han bare fortsetter å fastholde at han ikke må på do. Til deg over her som lurte på hvorfor jeg puttet på han bleie så var det altså et spørsmål jeg stilte han i ren frustrasjon over alle de unødvendige uhellene. Hadde ikke trodd at han skulle svare ja, men når han først ytret ønske om å ha på seg bleie (og jeg hadde bragt det på bane) kunne jeg jo ikke godt si nei heller!?!Anonymous poster hash: 47c06...ded Da kan du skylde på deg selv. Frustrasjon eller ei, du spurte ham, og han ville bruke bleie. Hvor i alle dager har han det fra at det å tisse og bæsje seg ut er noe store gutter gjør? Må jo være pinlig for ham i lek med venner at det begynner å stinke.. Nei, av med bleia noen dager og hold ham inne til han lærer seg å gå på do når han må. Etter et par ekle uhell skjønner han nok tegninga, at store gutter gjør ikke slikt.Anonymous poster hash: 288eb...805
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #16 Skrevet 14. august 2015 Da kan du skylde på deg selv. Frustrasjon eller ei, du spurte ham, og han ville bruke bleie. Hvor i alle dager har han det fra at det å tisse og bæsje seg ut er noe store gutter gjør? Må jo være pinlig for ham i lek med venner at det begynner å stinke.. Nei, av med bleia noen dager og hold ham inne til han lærer seg å gå på do når han må. Etter et par ekle uhell skjønner han nok tegninga, at store gutter gjør ikke slikt.Anonymous poster hash: 288eb...805 Etter et par ekle uhell?? Si meg, har du i det hele tatt lest innleggene mine? Som sagt har han hatt langt mer enn et par ekle uhell, nærmere bestemt 3-4 uhell hver eneste dag i to uker. Han har fortsatt ikke forstått (dvs, jeg tror han bare ikke bryr seg) at store gutter ikke gjør sånt. Det samme med at dette skal være pinlig i forhold til venner. Som sagt er han bare knapt 3 (blir 3 om litt over en måned), og så langt har verken han eller lekekameratene reagert noe spesielt på at han tisser/bæsjer i buksa. Men i morgen skal vi prøve truse inni bleia, så får vi se om det løser noe mer TSAnonymous poster hash: 47c06...ded
attegløyma Skrevet 14. august 2015 #17 Skrevet 14. august 2015 Vår slutta m bleie altfor tidleg fordi bestekompisen gjorde det. Vi har hatt 4-7 kleskift om dagen i over 9mnd. Problemet hans er at han har hard mage, får rifter bak slik at det er vondt å gå på do, og så held han att til han tissar. I april innføres vi Duphalac regime i samråd m lege, fast på do før leggetid, og "konkurranse" om at han skal bæsje før eg har gjort eit eller anna. No har han avføring til same tid kvar kveld, ikkje vondt meir for det blir ikkje hardt, og det er slutt på dei fleste uhell. Så for oss fungerte rutinar og masse ros når han "vann". Men det har tatt mykje tid!
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #18 Skrevet 14. august 2015 Etter et par ekle uhell?? Si meg, har du i det hele tatt lest innleggene mine? Som sagt har han hatt langt mer enn et par ekle uhell, nærmere bestemt 3-4 uhell hver eneste dag i to uker. Han har fortsatt ikke forstått (dvs, jeg tror han bare ikke bryr seg) at store gutter ikke gjør sånt. Det samme med at dette skal være pinlig i forhold til venner. Som sagt er han bare knapt 3 (blir 3 om litt over en måned), og så langt har verken han eller lekekameratene reagert noe spesielt på at han tisser/bæsjer i buksa. Men i morgen skal vi prøve truse inni bleia, så får vi se om det løser noe mer TSAnonymous poster hash: 47c06...ded Var ikke meningen å være frekk. Skjønner at situasjonen er fortvilende. Men jeg mener iallfall at bleie må bort. Så kan du kanskje fortelle ham at han ikke kan være med ut å leke osv før han begynner å gå på do igjen.Anonymous poster hash: 288eb...805
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #19 Skrevet 14. august 2015 Jeg leser og spør meg selv om gutten kan ha problemer i urinveiene siden han har tydelig vondt og holder seg på tissen, ikke vil på do osv. Har dere tatt urinprøve av han og fått den undersøkt? Tror du skal få undersøkt at der ikke er noe medisinskt problem som ligger bak, før du gjør det enda mer ubehangelig for gutten med truse under bleien. Hvilke signaler sender du til barnet ditt ved en slik handling? Altså truse under bleien? At han er klar for å slutte med bleier når han opptrer slik du beskriver vil jeg si nei til. Ta på bleie, gjør ikke noe nummer av bleien og la gutten få tid på seg. Har han en urinveisinfeksjon, så vil problemet løse seg etter behandling. Anonymous poster hash: 4641b...a45 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #20 Skrevet 14. august 2015 Vår gutt sa han ville gå med bleier til han ble voksen. :/ Har prøvd uten bleier. Når han tisser, så tisser han til det blir tomt. Nå nekter han å gå uten bleier. Hylskriker. Så nå har vi på bleier, men går jevnlig på do og har som regel tørre bleier. Så får vi prøve igjen uten bleier om en stund. Tror vi har mer sjans å få han tørr med bleie enn uten. Nå holder han seg, og tisser når vi sender han på do (han sier ikke at han må gå selv enda). Han nektet å prøve med truse under, men tenker vi skal prøve det igjen snart. Evt. en vaskeklut inni. De selger vel ikke dårlige bleier lengre heller :/ Kjøper jo billigmerkene i butikkene. Anonymous poster hash: 10587...1b4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå