Gå til innhold

Dum invitasjon...

Anbefalte innlegg

Skrevet
....

Det er uhøflig -enkelt og greit! - synes jeg.

akkurat der er jeg faktisk uenig med deg, om det er uhøflig eller ikke kommer helt an på situasjonen og rammene rundt det.

er det en kjæreste som ikke helt har tonen og det ikke er bedt andre kjærester, så skjønner ikke jeg hvorfor det er uhøflig? (og det er tilfellet her også)

Skrevet
Men fem år er faktisk ganske lang tid! Og dette paret har jeg kjent like lenge. De har vist interesse for å være sammen med oss' date=' og er ivrige til å stille opp hvis noe skjer. De ønsker også at vi fire skal reise på ferie sammen...[/quote']

Jeg er fortsatt enig med meg selv iallefall. Jeg synes det er uhøflig!

Skrevet

Har skrevet det et par ganger tidligere i denne tråden også... det som var graverende her (etter min mening) er at hun er såpass god venn med brudgommen at han ba henne om å skrive sang fordi kjæresten ikke var noen flink til det...

At folk velger sine gjester selv til sitt eget bryllup er en ting, men du lar ikke være å be en person til middag og ber personen om å skrive tale... :-?

Skrevet
Har skrevet det et par ganger tidligere i denne tråden også... det som var graverende her (etter min mening) er at hun er såpass god venn med brudgommen at han ba henne om å skrive sang fordi kjæresten ikke var noen flink til det... ...

at han ba henne skrive talen er jeg enig i at er frekt!

men når hun omtaler dem som kjedelige, og det ikke akkurat virker som hun er overlykkelig over at de ønsker at de skal dra på turer sammen etc, så er ikke jeg så overbevist om at det er noen jeg hadde gjort unntak for, dersom vi hadde satt grensen ved ektefeller/samboere.

men det kan godt hende jeg har missforstått og di alle fire er virkelig gode venner.

Gjest Trådstarter
Skrevet

-Takker for engasjementet i denne saken!

-Kan se av mine egne innlegg at jeg kan virke som en "sutrebøtte" og er fornærmet. Vel, ja... selv karakteriserer jeg mest reaksjonen min på invitasjonen som litt sår. Og er det noe som røsker i hjertet så GJØR det det! Synes det er bedre å være ærlig med sine følelser enn å late som de ikke eksisterer. -Og snakke om dem...

Jeg og min kjæreste har vær sammen i fem år og blitt svært glade i hverandre på den tiden. Grunnen til at vi ikke bor sammen er fordi vi bor i hver vår by. Vi har barn, bosted, jobber, godt etablert nettverk og eldre slektninger som trenger tilsyn. -I hver vår by. Er ikke bare-bare da... Heldigvis er avstanden overkommelig og den tiden vi kan tilbringe med hverandre blir svært verdifull.

I denne situasjonen er det litt trist å bli utelatt fordi en er "bare" kjæreste...

Selvsagt er det brudeparet sin dag! Men en gir ganske sterke signaler etter hvem man inviterer og hvem man utelater.

Huff, skal aldri gifte meg! :wink:

Gjest Trådstarter
Skrevet

-Bare et lite svar til Aline om hvordan vi forholder oss til dette paret:

De er som sagt før, veldig rolige. Når vi tilbringer tid sammen er det min kjæreste som er det absolutte midtpunkt, jeg prater sånn passe, og paret nikker og smiler og synes alt min kjæreste gjør/sier er dødsfestlig.

-Jeg har blitt tatt godt imot hos dem, og de to er glade for pga meg kan vi gjøre "par" -ting sammen.

De har forslått ferie sammen, noe jeg er litt skeptisk til. Ferieukene er så verdigfulle, og det blir litt slitsomt å tilbringe en-to uer sammen med folk som ikke har noe videre initativ o.l. men er bare med på alt som vi foreslår.

De er absolutt greie og hyggelige mennesker, og jeg liker å omgås dem iblandt. Men de blir aldri noen "hjerte/smerte"-venner, fordi de gir for lite av seg selv til det.

Skrevet

Syns fortsatt det er dårlig gjort å be deg om å skrive sang, jeg...

Jeg forstår deg... Har du bestemt deg for om du vil dra dit eller ikke? Har du skrevet tale/sang?

Skrevet
Gjelder dette i alle sammenhenger, Aline? Er det greit om jeg inviterer til barnedåp/sommerfest/julebord/bryllup/fest og konsekvent holder den enes kjæreste gjennom fem år utenfor fordi de ikke bor sammen??

Ja, selvfølgelig skal man selv bestemme hva slags bryllup man vil ha. Men alvorlig talt - dette tilfellet synes jeg er merkelig!

Jammen Pjusk, du vet jo ikke at det er fordi de ikke bor sammen at hun ikke blir bedt? Det virker jo som om hun (trådstarter) ikke har noe nært forhold til de som gifter seg, men er mer som en "bekjent" (selv om kjæresten er brudgommens bestevenn). De skal tross alt kun ha familie og forlovere. Det er ikke sikkert det har med økonomi å gjøre i det hele tatt, men kanskje de ønsker et lite, intimt selskap? Kanskje de da har mange venner og venninner som er nærere enn forloverens kjæreste?

Så virker det som om de ber venner til kaffe etterpå, og der er jo hun bedt, på lik linje med de andre vennene. Ser ikke helt problemet.

Skrevet
Så virker det som om de ber venner til kaffe etterpå' date=' og der er jo hun bedt, på lik linje med de andre vennene. Ser ikke helt problemet.[/quote']

Problemet er jo at den lav-eq-brudgommen har bedt henne å skrive tale til dem! Råfrekt. Han må jo totalt mangle skrupler og selvinnsikt. Men det kommer jo veldig an på måten han spurte på, også, da.. Men saken blir uansett ikke bra..

Skal du skrive talen? I så fall, hvorfor gjør du det? Er det for å bevare freden ift til disse bekjente?

Skrevet

Hadde det vært meg, så hadde jeg nok følt meg litt såret ja. Også hvis det var min mann som hadde blitt bedt senere.

Men generelt sett synes jeg ikke det var rart eller unormalt å be kjærester til kaffe, siden de skal ha liten og intim middag. Vi gjorde det ikke slik, men har forståelse for at andre gjør det på den måten. Men det som gjorde det rart er jo at brudgommen har bedt deg å skrive sang/tale, noe som indikerer at du står nær nok paret til å burde blitt bedt til middagen.

Synes altså det er rart, og er det så gode venner så hadde jeg nok blitt såret. Men hadde likevel respektert deres valg for dagen.

Gjest Trådstarter
Skrevet

-Det blir nok til at jeg drar. Er jo høflig! :wink:

Men sang blir det nok ikke noe av. Sliter veldig!!! Har hatt noen forsøk, men det blir bare pjatt av det.

(Ellers når jeg har skrevet sanger og taler til mine veninner pleier jeg å ha problemer med å begrense meg.)

Så med god støtte fra forumet her, avslutter jeg disse halvhjertede sangforsøkene, overlater alt forloveransvar til min kjæreste. - Og stiller opp til kaffe, koser meg og spiser masse kake :)

Skrevet

Så bra at du har fått ro på hva du vil - at du ikke skriver den sangen bare fordi du ble spurt...

:)

Skrevet

Høres ut som et riktig valg.. La forloveren ta sitt ansvar .. og kos deg i selskapet.

Skrevet
Jammen Pjusk, du vet jo ikke at det er fordi de ikke bor sammen at hun ikke blir bedt? Det virker jo som om hun (trådstarter) ikke har noe nært forhold til de som gifter seg, men er mer som en "bekjent" (selv om kjæresten er brudgommens bestevenn).

(....)

Ser ikke helt problemet.

Det bunner vel i forskjellig oppfatninger av hva som er høflig og ikke.

Hvis min manns bestevenn + dame er såpass nære venner av oss at de vil at vi skal dra på ferie sammen + at vi (i følge trådstarter) er en del sammen, ville jeg blitt lei meg om jeg ikke ble bedt.

Mulig jeg har gått glipp av at trådstarter forteller at det er en liten, intim middag - men uansett synes jeg faktisk det er unormalt.

Hvis min bestevenninne bodde i utlandet og hadde giftet seg med en jeg aldri hadde møtt, ville jeg da ikke unnlatt å bedt ham fordi "vi ikke hadde noe nært forhold".

Jeg synes det er greit at ikke alle kan bli bedt til middag - men å splitte par høres rart ut. Særlig når man tydligvis kjenner bruden nok til at man blir bedt om å skrive tale (og ikke en gang får være til stede når den blir holdt)!

Blir helt sånn jeg: :o

Skrevet

Synes at du har kommet frem til en veldig fornuftig løsning. Kos deg!

Skrevet

Kjempebra!! En bra beslutning. Du kan være stolt av deg selv. Kos deg og spis masse kaker!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...