Gå til innhold

Gir dere godteri og is til andres barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I så fall hvor ofte? Er så lei av at nabofamilien gir fireåringen min både snop og is. Gjerne flere ganger i uka og rett før middagstid. Vi har gitt beskjed én gang, men siden de ikke snakker så godt norsk så har vi nok ikke nådd helt gjennom. Barnet deres virker å ha nesten fri tilgang på sukker.

Gir dere godis og is til andres barn som er på besøk?

Noen tips til hvordan man kan ta opp dette på en fin måte? Ønsker selvsagt et godt forhold til dem, og det er veldig hyggelige folk som bare mener godt.

Anonymous poster hash: 6511f...c7f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør hvor mange som er på besøk, og om vi har nok til alle, alderen på barna/ungdommene.

Her er de nok opptattav å virke rause og dele de forstår ikke dine middagstider osv. Du får ta det opp på en naturlig måte når dere møtes.

Anonymous poster hash: 1928d...ad1

• Liker 1
Skrevet

Ja, men absolutt ikke i hytt og pine. Det kan være snakk om en is dersom været er spesielt bra, eller lørdagsgodt til unger som er på besøk en lørdagskveld.

Si til 4-åringen at han/hun kan ta imot godteriet, men må legge det i "godteskuffen" hjemme? Og spare det til lørdag? Kanskje ikke helt gjennomførbart, men... :)

Anonymous poster hash: 49882...89a
  • Liker 2
Skrevet

Bare ved litt spesielle anledninger. Er sjelden alene med andre enn tantebarna mine, men utenom lørdager hender det vi drar på kino og da får de snop, eller en is hvis det er veldig fint vær.

Skrevet

Ja, det gjør jeg. 

Anonymous poster hash: 1748f...4e2
  • Liker 2
Skrevet

Ja, om jeg vet de tåler det

• Liker 3
Skrevet

Jepp, det gjør jeg. Ikke hver gang det er noen her såklart, men hvis jeg skulle gitt mitt barn is så får de andre som er her også. Hvis du ikke liker at de gir så mye godteri må du nesten begrense hvor mye barnet er der da.

• Liker 12
Skrevet (endret)

Ja, jeg gir andres barn is dersom vi spiser det når det er andre barn her.

Jeg prøver å unngå middagstider, men der kan jeg nok trå feil av og til.

Forøvrig lærerjeg mine barn når det er ok å takke ja når det er de som får tilbudet, og når de evt skal komme hjem og spørre først.

Endret av Eliza Doalot
  • Liker 2
Gjest pærecider
Skrevet

Det hender at jeg gir barna til naboen godis, men aldri uten å ha spurt moren først. Vet at de er restriktive på godterier og sånt. Så noen ganger sier hun ja, andre ganger nei. Syns man skal spørre foreldrene først før man drar fram godisposen.

Skrevet

Selvsagt ville jeg også gitt til venner av barna dersom de var på besøk. Skulle tro det fantes andre ting å irritere seg over enn dette..

Anonymous poster hash: 72f1f...ab0
  • Liker 6
Skrevet

I så fall hvor ofte? Er så lei av at nabofamilien gir fireåringen min både snop og is. Gjerne flere ganger i uka og rett før middagstid. Vi har gitt beskjed én gang, men siden de ikke snakker så godt norsk så har vi nok ikke nådd helt gjennom. Barnet deres virker å ha nesten fri tilgang på sukker.

Noen tips til hvordan man kan ta opp dette på en fin måte? Ønsker selvsagt et godt forhold til dem, og det er veldig hyggelige folk som bare mener godt.

La barna leke hos deg istedet- da har du ihvertfall kontroll på dine egne barn.

Anonymous poster hash: 1d9b1...1fe

• Liker 2
Skrevet

Om det er barn på besøk og barnet mitt skal få noe søtt, så får selvfølgelig besøket også, så fremt de ikke er allergiske. Nå er ikke dette et stort problem for oss eller besøket, da vi har godteri toppen en gang i uken, eventuelt en is på veldig varme dager.

Jeg pleier ofte å servere noe da, som oppkuttet frukt. Jeg regner forøvrig med at om foreldre er livredde for at jeg skal ødelegge barnas appetitt på middag så sier de enten i fra, eller henter barna i god tid før de skal spise.

Skrevet

Ja, men ikke i hytt og pine. Jeg gir når jeg gir mitt eget barn. Det hadde jo vært litt stusselig å ikke by besøket på det samme, når mitt barn får en is...

Anonymous poster hash: 60800...ed9

• Liker 2
Skrevet

Ok, så de skal bare gi til egne barn og ditt barn skal stå der uten noe??? 

Skrevet

Ja det får de ofte. Jeg vet ikke når nabo spiser middag...så bryr meg ikke.

De kommer hit pga dyr her. Om de spiser lite middag...så får foreldrene si fra at de får holde seg vekk

Anonymous poster hash: 0db67...abf

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke barn, men jeg ser ikke noe grunn til å gi barn sukker i ukedagene. Jeg forstår om det skulle være en spesiell anledning, men dessverre så er det veldig forskjell på hva folk ser som en spesiell anledning. Jeg tror ikke jeg ville gitt andres barn sukker, da skulle jeg først vært sikker på at det var greit for foreldrene først. Som noen påpeker her hadde det vært urettferdig å gi til egne barn men ikke andres, en enkel løsning er å ikke gi i det hele tatt. Sukker er ikke noe de MÅ ha uansett..

• Liker 1
Skrevet

Man får ta skikken dit man kommer sier jeg. Kommer barnet ditt på besøk til en annen familie kan du nesten ikke legge føringer for hva de har lov til å ikke, så lenge de ikke driver med noe ulovlig. Da må du nesten begrense besøkene eller at deres barn besøker dere. 

Anonymous poster hash: d9547...3d8
  • Liker 2
Skrevet

TS her. Må igjen påpeke at jeg ikke tror naboene har onde hensikter. De vil nok bare dele og være greie, men det blir for mye.

Ok, så de skal bare gi til egne barn og ditt barn skal stå der uten noe??? 

Ja, vet du hva, jeg kan ikke styre andres kosthold, men det er mitt ansvar at mine barn får sunne vaner og riktig næring. Hvor kjipt det enn er der og da.

Jeg har ikke barn, men jeg ser ikke noe grunn til å gi barn sukker i ukedagene. Jeg forstår om det skulle være en spesiell anledning, men dessverre så er det veldig forskjell på hva folk ser som en spesiell anledning. Jeg tror ikke jeg ville gitt andres barn sukker, da skulle jeg først vært sikker på at det var greit for foreldrene først. Som noen påpeker her hadde det vært urettferdig å gi til egne barn men ikke andres, en enkel løsning er å ikke gi i det hele tatt. Sukker er ikke noe de MÅ ha uansett..

Helt enig. Hadde det skjedd en gang i blant hadde jeg ikke brydd meg, men det var flere ganger daglig før vi sa fra første gangen, og flere ganger i uka nå (hvis vi ikke stopper det). Ungene leker mye sammen.

Man får ta skikken dit man kommer sier jeg. Kommer barnet ditt på besøk til en annen familie kan du nesten ikke legge føringer for hva de har lov til å ikke, så lenge de ikke driver med noe ulovlig. Da må du nesten begrense besøkene eller at deres barn besøker dere. 

Anonymous poster hash: d9547...3d8

Det er ikke sånn at barnet mitt "er på besøk" der. De løper til og fra, er utenfor, inne en tur, inne hos oss, osv. Synes det hadde vært veldig trist å nekte barna å leke sammen bare fordi foreldrene skal servere sukker til barna sine hver eneste dag. Som hun over her skriver så er det faktisk bare å la være (selv om det ikke er min sak).

Så ja... Lurer fortsatt på om noen har tips til hvordan vi kan ta det opp uten å virke frekke.

Skrevet

TS her. Må igjen påpeke at jeg ikke tror naboene har onde hensikter. De vil nok bare dele og være greie, men det blir for mye.

Men tror du ungen forstår hvorfor den ikke får mens de andre får is og godterier?

Skrevet

Men tror du ungen forstår hvorfor den ikke får mens de andre får is og godterier?

Igjen - jeg kan ikke styre hva andre får. Jeg må sette mitt barns helse foran eventuelle såre følelser. Selv fireåringer skjønner at det er ulike regler i ulike familier, og mitt barn vet at mye sukker ikke er bra for kroppen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...