AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #1 Skrevet 13. august 2015 Hei Jeg trenger noen tips og råd. Har hatt valpen min et par mnd nå og bjeffingen blir bare værre og værre. Han bjeffer på så å si alt! Folk som kommer på døren, folk som går forbi, folk og hunder vi treffer på tur og når han skal få mat. Han er bare 4 mnd gammel. Har prøvd å avlede han med godbiter/leke før situasjonen oppstår og det har funket greit, men er ikke alltid jeg har det tilgjengelig når vi er ute. Vet ikke hvorfor han gjør det, men syns han virker usikker samt voktende. Ellers er han en utrolig herlig valp og en riktig kosegutt! Vi skal på sosialiseringskurs om et par uker så håper det hjelper. Noen som har erfaringer å dele? Anonymous poster hash: 09dc6...78c Anonymous poster hash: 09dc6...78c
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #2 Skrevet 13. august 2015 Hvilken rase/blanding er han? Anonymous poster hash: 5f5a2...60f
Malliin Skrevet 13. august 2015 #3 Skrevet 13. august 2015 (endret) Hvilken rase/blanding er han? Anonymous poster hash: 5f5a2...60f Oj, det glemte jeg helt å skrive. Er en japansk spisshund. Endret 13. august 2015 av Malliin
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #4 Skrevet 13. august 2015 Oj, det glemte jeg helt å skrive. Er en japansk spisshund. Da har du mere eller mindre kjøpt deg bjeff. Spisshunder er bråkete. Men kurs hjelper alltid. Anonymous poster hash: 0cca0...bb3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #5 Skrevet 13. august 2015 Vi har en elghund som bjeffet på absolutt alt og alle og etter mange kurs og mye jobbing i samarbeid med instruktør så gikk vi over til det meget upedagogiske, men også veldig effektive middelet; vann i en tom ketchupflaske. Hver gang den bjeffet så var det en sprut rett i fleisen og i løpet av en uke var vi kvitt problemet. Vi gikk omtrent med en flaske i hånden hele tiden og det var splæsj der og da, hvis vi ikke rakk det på fersken så hoppet vi heller over. Men vi kjeftet ikke i tillegg, men var flinke til å rose når han ga seg eller ikke bjeffet i situasjoner han ville ha gjort det før "vannkrigen".Anonymous poster hash: f1a15...099
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #6 Skrevet 13. august 2015 Vet de er kjent for det, har en japansk spisshund fra før av også, han bjeffer aldri. Så dette var en ny erfaring. Men har lest at de skal være lette å avvenne bjeffing på? TS Anonymous poster hash: 09dc6...78c 1
Viktualia Skrevet 13. august 2015 #7 Skrevet 13. august 2015 Kom i gang med sosialisering så fort du bare kan, trenger ikke vente på kurs.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #8 Skrevet 13. august 2015 Han er med meg på jobben da jeg har en kontorjobb. Har et eget kontor og han har liggeplass under pulten min. Og hver gang noen går forbi døren eller kommer inn, løper han rett mot personen og bjeffer. Hva er best å gjøre? Be personene om å overse han, eller la de få hilse på han når han roer seg? Er ikke så mange personer som jobber her så han begynner å bli godt kjent med de fleste selv om han bjeffer hver gang de kommer... TS Anonymous poster hash: 09dc6...78c
Rainbow Skrevet 13. august 2015 #9 Skrevet 13. august 2015 Da har du mere eller mindre kjøpt deg bjeff. Spisshunder er bråkete. Men kurs hjelper alltid. Anonymous poster hash: 0cca0...bb3 Ikke alle spisshunder. Vår eurasier er to år og har kanskje bjeffa ti ganger hele livet. Kanskje du kan prøve å avlede ham når det skjer? Få ham til å komme til deg og gjøre noe og så få belønning for å gjøre det andre? Hvis du kaller han til deg og gir superbelønning hver gang kan det hende han til slutt skjønner at det er lurt å komme til deg istedet for å bjeffe?
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #10 Skrevet 13. august 2015 Ikke alle spisshunder. Vår eurasier er to år og har kanskje bjeffa ti ganger hele livet. Kanskje du kan prøve å avlede ham når det skjer? Få ham til å komme til deg og gjøre noe og så få belønning for å gjøre det andre? Hvis du kaller han til deg og gir superbelønning hver gang kan det hende han til slutt skjønner at det er lurt å komme til deg istedet for å bjeffe? Enig i at ikke alle spisshunder er bjeffhunder. Har en japaner til og aldri en bjeffelyd fra han! Håper minstemann kan lære fra storebror, og ikke størsten lærer av valpen! Ja er det vi gjør, og det funker kjempebra, men virker som han aldri lærer.. Har jeg ikke godbit eller leke da er det visst mye morsommere å bjeffe.. Men han er jo liten enda så håper det går seg til etterhvert. Lover bare veldig dårlig at han er såpass liten som han er og har allerede startet med bjeffingen... Men vi får bare fortsette å trene på det Anonymous poster hash: 09dc6...78c
Tabris Skrevet 13. august 2015 #11 Skrevet 13. august 2015 Jeg har japansk spisshund og kjenner til problemet. Mitt tips er å først få en oversikt over hvilke situasjoner hunden bjeffer og hva slags bjeffing det er. Hvis valpen bjeffer f.eks når den ønsker oppmerksomhet, så er det best å ignorere (Blikkkontakt eller et "Nei" gir valpen oppmerksomhet). Men i situasjoner hvor hunden bjeffer mot noe eller noen, så ville jeg vært i forkant og trent kindereggmetoden. Si "Bra!" og belønn med godbit når du ser eller hører noe du vet valpen pleier å bjeffe på, men FØR valpen begynner å bjeffe. Fortsett å si "Bra!" og gi godbit helt til du ser at valpen ikke lenger fokuserer på forstyrrelsen som ville ført til bjeffing, evt at forstyrrelsen er borte (passerende menneske har gått rundt hjørnet). Belønn kontakt og stillhet. Husk at overdreven varselbjeffing ofte kommer av usikkerhet (en trygg hund har ikke behov for å varsle eller kjefte på alt). Du kan kanskje i noen tilfeller få hunden til å tie ved å påføre den ubehag (kjeft eller vannsprut), men det er bare symptombehandling. Hunden bjeffer ikke fordi den ikke tør, men den er like utrygg på innsiden. Det synes ikke jeg er verken forsvarlig eller rettferdig ovenfor hunden.
Ruccula Skrevet 13. august 2015 #12 Skrevet 13. august 2015 (endret) Unge hunder går også igjennom såkalte fryktperioder hvor de oppføre seg litt snodig, kan hende din hund er i en slik fase nå.Det går over. Valpen din kommer til å gå igjennom mange forskjellige faser frem til den er 2 år akkurat som et menneske gjør fra barndom til 21 års alder Ellers sier jeg som de andre, avled valpen når den bjeffer. Du kan feks be den om å sette seg eller en annen kommando du vet den kan. Og belønn når den er stille. Endret 13. august 2015 av Snublefella
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå