Gjest Walden Skrevet 13. august 2015 #1 Skrevet 13. august 2015 (endret) Jeg har tenkt litt på rasisme før og nå, og har kommet fram til at f.eks slaveriet var et resultat av at vinneren tok taperen. Slik har det alltid blitt gjort, fra romertiden til middelalderen, til 1900-tallet. Vinneren i en krig tok med seg mennesker fra tapersiden. Altså at det ikke har noe som helst med rasisme å gjøre. I Afrika så kriget stammene mot hverandre, og vinnerstammen brakte med seg folk fra taperstammen til den hvite mann. Den hvite mann var avhengig av hjelpsomme afrikanere fordi gjennomsnittlig levealder for en hvit i afrika på den tiden var 11mnd. Altså var ikke afrikanerne selv noe mindre rasistiske. Faktisk var de jo "race-traitors" om noe. Historien har også vist oss at f.eks hvite slaver i midtøsten(eller afrika) hadde det mye jævligere enn svarte slaver i USA. Nåtiden. Svarte blir undtrykt av den onde hvite mann. Men samtidig så gjør asiatere det mye bedre. De gjør det bedre på skolen og tjener i snitt mer enn svarte. Så da må forklaringen være at hvite kun er rasistiske mot svarte? Og så må man samtidig forklare hvordan vi legger til rette for at asiatere gjør det bedre enn oss.. Det gir jo ingen mening. Det mest rasistiske er å gjøre folk evneveike, slik vi gjør med innvandrere (primært svarte og til dels muslimer) og kvinner. De har nøyaktig samme muligheter som oss, faktisk flere, fordi de blir kvotert osv. Men når man hele tiden blir fortalt at man blir undertrykt, så er det klart det er mye lettere å spille offer enn å faktisk ta tak i livet sitt. Tankeeksperiment..har du noen gang møtt en rasist? Det har ikke jeg..Joda, jeg ser folk som troller, og endel vil nok anklage meg og andre for å være det også. Men jeg har aldri virkelig møtt noen som mener at en rase er verdt noe mer enn en annen. Tanker? Endret 13. august 2015 av Walden 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #2 Skrevet 13. august 2015 Hvor går skillet ditt mellom det du mener er "historien" og "nåtiden" da? Til opplysning trenger du ikke grave deg lenger tilbake i fortiden enn til mellomkrigstiden før du finner rasehygieniske teoretikere i fleng rundt i hele Europa. - og det var kanskje ikke det minste snev av rasisme å finne i de nyhedenske ideologiene som vokste frem rundt det Nasjonalsosialistiske Tyske arbeiderparti fra sånn ca 1934. Noen som trenger å lese seg opp på historien sin her tro. Anonymous poster hash: b8be6...7e3 1
Gjest Walden Skrevet 13. august 2015 #3 Skrevet 13. august 2015 Hvor går skillet ditt mellom det du mener er "historien" og "nåtiden" da? Til opplysning trenger du ikke grave deg lenger tilbake i fortiden enn til mellomkrigstiden før du finner rasehygieniske teoretikere i fleng rundt i hele Europa. - og det var kanskje ikke det minste snev av rasisme å finne i de nyhedenske ideologiene som vokste frem rundt det Nasjonalsosialistiske Tyske arbeiderparti fra sånn ca 1934. Noen som trenger å lese seg opp på historien sin her tro. Anonymous poster hash: b8be6...7e3 Kan du ikke holde deg til det jeg skriver om slaveri og rasisme og afroamerikanere i USA i dag da? At det har forekommet rasisme i historien er helt sikkert mulig. Jeg kjenner dog ingen Adolf Hitler, gjør du? Aldri møtt noen heller. Dessuten nevner du jo sosialistiske rasister, som f.eks nasjonalsosialismen..og det er ingen hemmelighet at sosialister har vært de mest rasistiske og sexistiske menneskene som har vandret på jordens overflate. Helt riktig.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #4 Skrevet 13. august 2015 Nå er det vel slik at slaveri i seg selv er noe vi har gått bort i fra - det verste med slaveriet var ikke at de som led var svarte, men at man tok mennesker til fange og utnyttet det til egen gevinst. Det er et tankesett vi har beveget oss bort fra idag. Det er ingen tvil om at mennesker av alle sorter led om man går langt nok tilbake i tid. Rasisme i nåtid handler om andre ting - som at enkelte mener svarte, rent genetisk sett, er evneveike, primitive og mer 'dyriske' enn hvite. Og at et barn skapt mellom f.eks. en hvit kvinne og en svart mann er utvanning av gode gener med mindre gode gener og derfor må forhindres. Jeg er helt enig i at rasisme som begrep er fullstendig utvannet. Men ja, jeg har truffet mennesker som er åpenlyst rasister - dog dette har kun åpenbart seg under fortolighet, etter et par glass vin. Anonymous poster hash: 919f5...83e
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #5 Skrevet 13. august 2015 Kan du ikke holde deg til det jeg skriver om slaveri og rasisme og afroamerikanere i USA i dag da? At det har forekommet rasisme i historien er helt sikkert mulig. Jeg kjenner dog ingen Adolf Hitler, gjør du? Aldri møtt noen heller. Dessuten nevner du jo sosialistiske rasister, som f.eks nasjonalsosialismen..og det er ingen hemmelighet at sosialister har vært de mest rasistiske og sexistiske menneskene som har vandret på jordens overflate. Helt riktig. Da sier vi takk for i dag til deg. Har du nada historiekunnskap overhodet? Er det virkelig et så totalt vakum i øverste etasje som du her gir inntrykk av? Om du virkelig tror at nasjonalsosialismen i Tyskland rett før WW2 er det samme som marxistleninisme så værsågod, da kan du bare rave rundt i dine egne fantasier her inne. Game over, bare babbel. Anonymous poster hash: b8be6...7e3 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #6 Skrevet 13. august 2015 Før i tiden ble svarte beundret av vestlige, vi så opp til de og studerte de, så skjedde det et stort skifte der noen kom å ville være den sterkere part, helt fra romer tiden i egypt (før dette var de fleste faraoer og konger svarte og det spekuleres også i om jesus barnet var svart. de tre vise menn vet vi jo at var svarte) og videre storbrittanias innflytelse og ran av verdier i afrika. fra da av så ble svarte undertrykt og kolonisert av hvite, men før det så var svarte de mest respekterte. Det jeg merker i dag og gjennom min oppvekst er at ingen av mine hvite venner eller familier eller opplevelser har vendt seg i mot svarte på noe som helst måte. I mitt nabolag var det én afrikaner familie i et stort blokk kompleks/blokk landsby i oslo, og alle vi barna lekte like mye med dem som med de andre barna . Jeg tenkte ikke engang over fargen , men husker at det lukta litt "rart" i leiligheten (dette da pga andre matvaner, ikke noe med fargen eller rasen å gjøre) og det var det eneste! Gjennom ungdomslivet og voksenlivet har jeg møtt flere svarte som er kjipe mot hvite, uten at de har gjort noe mot dem, enn hvite som er kjipe mot svarte. Foreksempel har jeg selv fått høre på konsert med en svart artist og hovedsaklig svart publikum at "whitegirl you have nothing to do here, why you listen to OUR music, fuck off" , har sett svarte rane hvite, og observerer ofte situasjoner som ikke har noe som helst med fargen å gjøre, at den hvite blir kalt for rasist så fort den gjør noe den svarte ikke liker. Det kan være alt fra å tilfeldigvis tråkke en på skoen på bussen når det er trangt (det kan skje oss alle), til å ikke ha mere røyk å bomme bort til en afrikaner som spør (en hvit ville fått et nei også, fordi vedkommende bare hadde 1 røyk igjen som skulle spares) , og ja en haug av helt tåpelige hendelser. Er en svart full og blir nektet inn et sted så drar han rasist kortet med en gang, selvom en hvit som var like full også blir nektet inn osvosv. Svarte har en lei historie med det kuppet som ble gjort, men i dag er det ganske få som har noe i mot utlendinger, og jeg tror desverre at holdninga mange utlendinger har med at de går ut i fra at hvite hater de, gjør at de avler sin egen rasismeproblematikk. Anonymous poster hash: 02032...68b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå