Gå til innhold

Hvis kjæresten din leier hos deg...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...hva tar du i måneden?

Min situasjon:

Har kjøpt nybygg til en verdi av 2 500 000, som står ferdig neste år. Selveier. 44 kvadrat + stor balkong, bod og mye uteplass, 1 soverom. Veldig sentralt. Jeg står for innkjøp av alle møbler og generelt alt til leiligheten.

Lånet mitt blir på 1,5 mill. + 500 000 i studielån når den tid kommer. Han har ikke EK til å kjøpe seg inn.

Vi er begge studenter (kommer til å være det 2 år etter vi flytter inn begge to) og tjener kanskje 3000 i mnd hver på en liten deltidsjobb (utenom ferier), dvs med studielån og lønn får vi 10 000 i mnd hver. Vi flytter begge hjemmefra for første gang når vi flytter inn, så jeg vet ikke helt hvordan situasjonen blir økonomisk. Det er vel ikke rettferdig å dele utgiftene 50% når det er jeg som eier, eller..? Hva ville du gjort?  :rolleyes:

Anonymous poster hash: defd3...6af
Videoannonse
Annonse
Gjest Miss.Silver
Skrevet

Jeg ville nok bare halvert utgiftene 50/50 dvs, forsikringer, strøm, vann, TV, internett, fellesutgifter etc, og ikke noe særlig på lånet. Det ville du jo betalt uansett om han ikke hadde bodd der.

For bare det at han tar halvparten på alt annet (som du måtte betalt selv, om han ikke hadde flyttet inn) hjelper deg utrolig mye bare det :)

Skrevet

Jeg ville tatt halvparten av alle fellesutgifter (altså ikke inkludert avdrag på lån, men renter + felleskostnader i borettslaget). 

Anonymous poster hash: 00b6a...3e9
  • Liker 1
Skrevet

Nei. Det er ikke rettferdig at partneren din som ikke eier boligen skal betale 50% av utgiftene.

DU betaler lånet. Det er ditt hus. Samboeren din kan evt betale halvparten av strømmen, halvparten av tv, internett osv? Også selvfølgelig deler dere på matutgifter osv.

Må si jeg lurer veeldig på hvordan banken kunne godta at du fikk et huslån på såpass mye, når du ikke tjener mer enn 10 000,- pr mnd. Tok de virkelig kun din inntekt til vurdering?

Ikke meninga å være negativ... Kanskje jeg er litt sjalu. Har vært i en kamp med banken for å få huset vi har drømt om... Gratulerer med huskjøp i alle fall, du er heldig!

Anonymous poster hash: c3155...724

• Liker 3
Skrevet

Jeg leier hos kjæresten min som kjøpte på vårparten. Han betaler lånet, jeg betaler fellesutgiftene som er lave, og vi deler på strøm, internett, mat og lignende. 

Anonymous poster hash: b4dd7...f6d
Skrevet

...hva tar du i måneden?

Min situasjon:

Har kjøpt nybygg til en verdi av 2 500 000, som står ferdig neste år. Selveier. 44 kvadrat + stor balkong, bod og mye uteplass, 1 soverom. Veldig sentralt. Jeg står for innkjøp av alle møbler og generelt alt til leiligheten.

Lånet mitt blir på 1,5 mill. + 500 000 i studielån når den tid kommer. Han har ikke EK til å kjøpe seg inn.

Vi er begge studenter (kommer til å være det 2 år etter vi flytter inn begge to) og tjener kanskje 3000 i mnd hver på en liten deltidsjobb (utenom ferier), dvs med studielån og lønn får vi 10 000 i mnd hver. Vi flytter begge hjemmefra for første gang når vi flytter inn, så jeg vet ikke helt hvordan situasjonen blir økonomisk. Det er vel ikke rettferdig å dele utgiftene 50% når det er jeg som eier, eller..? Hva ville du gjort? :rolleyes:

Lurer på hva folk tenker på å kjøpe så liten bolig til den prisen. Balkong..uteplass og bod kan du ikke bo i.

Samboer skal dele strøm.kabel..forsikring. ja alle fellesutgifter. Ikke ditt banklån

Anonymous poster hash: 89284...216

Skrevet

Takk for mange gode svar :)

Jeg hadde ingen planer om at han skulle ta 50% av lånet nei, skjønner selvfølgelig at det blir feil og står på meg. Men fellesutgiftene er faste og ligger på 1000 kr (inkl. bl.a. tv og internett), ingenting annet ettersom det er selveier.

Vann og strøm vil sannsynligvis også bli veldig lavt ettersom leiligheten er relativt liten, helt ny og det er vannbåren varme og generelt lagt veldig mye vekt på energisparing. Så til nå blir dette, + forsikring, delt på to kanskje litt over 2000 kr i mnd? Føler at det blir rart at han kun skal sitte med dette + 50% matutgifter når vi er i samme økonomiske situasjon.

Skjønner jo at det er ting jeg hadde betalt uavhengi om han hadde bodd der eller ikke, men han bor jo tilnærmet gratis om han har samlede utgifter i måneden på kanskje 3500, mens jeg betaler godt over 10 000

Skrevet

Nei. Det er ikke rettferdig at partneren din som ikke eier boligen skal betale 50% av utgiftene.

DU betaler lånet. Det er ditt hus. Samboeren din kan evt betale halvparten av strømmen, halvparten av tv, internett osv? Også selvfølgelig deler dere på matutgifter osv.

Må si jeg lurer veeldig på hvordan banken kunne godta at du fikk et huslån på såpass mye, når du ikke tjener mer enn 10 000,- pr mnd. Tok de virkelig kun din inntekt til vurdering?

Ikke meninga å være negativ... Kanskje jeg er litt sjalu. Har vært i en kamp med banken for å få huset vi har drømt om... Gratulerer med huskjøp i alle fall, du er heldig!

Anonymous poster hash: c3155...724

Hehe jeg skjønner at du er skeptisk utifra hva jeg skrev. Jeg tjener omtrent 100 000 i året og får 100 000 i studielån/stipend. Banken så på det som en trygghet at jeg hadde klart å spare nesten 1 million i EK som 20-åring. Jeg tar også en utdanning som er sikret jobb og god lønn. Dette var nok til å få lån, men det betyr ikke at jeg ikke er SUPERstresset for om jeg kommer til å klare meg eller ikke, trodde at en evt samboer ville kunne bidra litt mer enn hva jeg ser her

Skrevet

Lurer på hva folk tenker på å kjøpe så liten bolig til den prisen. Balkong..uteplass og bod kan du ikke bo i.

Samboer skal dele strøm.kabel..forsikring. ja alle fellesutgifter. Ikke ditt banklån

Anonymous poster hash: 89284...216

Mer enn stor nok for oss, prioriterte plassering og kvalitet ovenfor størrelse ettersom jeg ikke har planer om å stifte familie på mange år  :biggrin:

Skrevet

Tenk på det slik at du skal spare penger på å ha han der og han skal spare penger på å bo hos deg fremfor leie leilighet selv. Her slipper han kollektiv, og får topp standard da, så han bør betale noe. Men, du er også kjæresten og da må han få noen goder.

Hva med slik du tenker nå, men en tusenlapp ekstra i leie? Fordi han bor jo også og sliter på leiligheten.

Halvparten av de faste utgiftene på hus og mat (ikke lån) og en tusenlapp for 'leie'?

Gratulerer så mye:)

Skrevet

Jeg leier utrolig billig av familie, hadde jeg skullet flytte inn med en kjæreste og måttet betale mye mer enn det jeg gjør nå for at han skulle spare penger men at det økte mine utgifter hadde jeg droppet det. Tror du burde ta litt utgangspunkt i hva kjæresten din betaler der han bor nå også.

Anonymous poster hash: b295d...d61

• Liker 1
Skrevet

Høres rettferdig ut charchar! Og tusen takk for det :)

AB: Som sagt bor vi begge hjemme ennå, og vil ut fortest mulig hehe. Uansett om jeg hadde tatt det som er nevnt til nå eller 2000 ekstra, så ville det neppe vært verken billigere eller bedre å leie en hybel eller i kollektiv vil jeg tro. Men jeg skjønner tankegangen din. Selv om jeg har kjøpt leiligheten selv, var det noe vi var enig om å gjøre og at vi skulle bo sammen, så jeg har jo til en viss grad planlagt økonomien til at vi skulle samarbeide om det og ikke at jeg skulle ta støyten

Skrevet (endret)

Så merkelig, jeg og samboer hadde nøyaktig samme situasjon (bortsett fra at leiligheten var bittelitt større). Vi ønsket å fokusere på at han skulle klare å spare opp egenkapital selv og at han ikke skulle betale altfor mye for å bo der. Likevel måtte det jo bli rettferdig og jeg måtte få litt igjen for at han fikk et billig sted å bo. Leiemarkedet i byen her er ganske rått, og man finner ikke f.eks et rom i kollektiv til under 5000 kr.

Ble enige om at han betalte halvparten av renteutgiftene, halvparten av TV, strøm, internett og andre utgifter, halvparten av fellesutgiftene (lave pga selveier) + en symbolsk sum for leie. Det ble rett over 3000 kr, mener 3500 var det vi landet på. Det gjorde for hans del at boutgiftene (fra når vi leide) ble redusert fra 6000 kr til 3500, samtidig som det for min del hjalp godt på :)

Nå skal det sies at vi ikke bodde lenge slik, for etter ett års tid fikk han spart opp en god del egenkapital og vi sitter i dag med en nesten dobbelt så stor leilighet som vi eier sammen.

Endret av j86
  • Liker 4
Skrevet

Jeg tror du har en god plan. Det skal lønne seg for begge:) han er heldig som får bo sånn, håper det holder og han ikke må i kollektiv senere, det blir litt av en forandring:P

Skrevet

...hva tar du i måneden?

Min situasjon:

Vi er begge studenter (kommer til å være det 2 år etter vi flytter inn begge to) og tjener kanskje 3000 i mnd hver på en liten deltidsjobb (utenom ferier), dvs med studielån og lønn får vi 10 000 i mnd hver. Vi flytter begge hjemmefra for første gang når vi flytter inn, så jeg vet ikke helt hvordan situasjonen blir økonomisk. Det er vel ikke rettferdig å dele utgiftene 50% når det er jeg som eier, eller..? Hva ville du gjort? :rolleyes:

Det ryddigste er at du tar en fast leie av ham+eventuelt at han betaler halvparten av variable utgifter til strøm/energi og eller TV/internett.

Husk at vannbåren varme også koster penger, og siden det er nybygg så vil jeg tro dere har egen måler.

(Basert på min egen 2-roms i nybygg med egen måler for vannbåren varme, så er det realistisk med gjennomsnittlig 400-700 kr i variable strøm/energiutgifter og ca 200 kr+/- for å oppgradere fra 2 mbit/s til 20mbit/s, hver måned.)

Sålenge dere er studenter begge to, så kan en passe pris f.eks være halvparten av prisen for en 2-roms studentbolig, med årlig justering i henhold til konsumprisindeksen.

Mitt forslag er altså at du tar 3500-4000 kr i månedlig leie plus eventuelt halvparten av de variable kostnadene nevnt over.

Idet din samboer ikke lenger er student, så syns jeg det er rimelig om du øker prisen til ca 45% av markedsleie.

Anonymous poster hash: a14ea...3d4

• Liker 1
Skrevet

Da min samboer bodde i min leilighet (vi eide den gang ikke sammen) delte vi likt på fellesutgifter, annen strøm, matutgifter, samt at han betalte en symbolsk sum på 1000 kr. Dette var noe han selv ville da han så på dette som et bidrag da jeg nettopp hadde pusset opp.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Hun skal betale halvparten av felles utgiftene som strøm, internett, innboforsiktring, renter, og mat. Betaler du husleie så halvparten av denne. Ellers er det vanlig å ta leiemarkedets pris å dele på 2. Feks hvis hun kunne leid samme type leilighet for 8000 så skal hun betale 4000 kr i leie til deg for å bo.

Skrevet

Mange gode forslag nå på slutten, tror dere har gitt meg en bra løsning  :biggrin:

Skrevet

Alle som sier at han bare skal betale halvparten av fellesutgifter og ikke noe mer,

syns dere virkelig det blir rettferdig? Da slipper han jo å betale husleie ett annet sted,

og hos TS.

TS, du bør ta en fast sum i husleie av ham hver mnd, samt at dere deler alle felleskostnader

som f.eks strøm/forsikring/tlf m.m. Det blir rettferdig både for deg og for han.

Han skal selvfølgelig ikke nedbetale ditt lån, men han skal jo også betale husleie for at han

bor hos deg. Hadde han leid seg en bolig ett annet sted måtte han jo også betale husleie.

Hvis han bare betaler halvparten av fellesutgiftene, og ikke noe leie, så blir jo det ganske

urettferdig overfor deg også. Han skal ikke bo gratis hos deg.

Anonymous poster hash: 9d5ef...56a
  • Liker 2
Gjest Linneah2013
Skrevet

...hva tar du i måneden?

Min situasjon:

Vi er begge studenter (kommer til å være det 2 år etter vi flytter inn begge to) og tjener kanskje 3000 i mnd hver på en liten deltidsjobb (utenom ferier), dvs med studielån og lønn får vi 10 000 i mnd hver. Vi flytter begge hjemmefra for første gang når vi flytter inn, så jeg vet ikke helt hvordan situasjonen blir økonomisk. Det er vel ikke rettferdig å dele utgiftene 50% når det er jeg som eier, eller..? Hva ville du gjort?  :rolleyes:

Han betaler halvparten av de faste utgiftene, men ingenting på huslånet så lenge han ikke står som eier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...