AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #1 Skrevet 13. august 2015 Vår datter er nettopp fylt 18 år er veldig sosial og er ofte ute med venner. Det blir en del festing, også på hverdager. Vi har latt henne ha det ganske fritt i sommer, men nå når vi voksne er i arbeid igjen ser vi behovet for noen enkle regler. Det begynner å bli noe slitsomt å bli vekket midt på natten av at hun ringer og vil bli hentet, eller at hun kommer ramlende inn døren av seg selv. I tillegg er vi ofte bekymret over at vi ikke vet hvor hun er eller hvem hun er sammen med. Og vi aner aldri når hun bestemmer seg for å komme hjem heller.... Har dere avtaler med deres ungdommer om når de må være inne på hverdager? Hilsen hønemor Anonymous poster hash: da3f0...d97
Gjest Gjest_Taystee Skrevet 13. august 2015 #2 Skrevet 13. august 2015 Hun er myndig. Slutt å sjef over henne. Gi henne en nøkkel med beskjed om at hun får ordne opp selv 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #3 Skrevet 13. august 2015 Hun er myndig. Slutt å sjef over henne. Gi henne en nøkkel med beskjed om at hun får ordne opp selv lol`? hvis hun vekker dem om natta mens de skal på jobb er det faen ikke rart de vil få gjort noe med det. Anonymous poster hash: 78784...07e 4
sol87 Skrevet 13. august 2015 #4 Skrevet 13. august 2015 Hun er 18 år, det vil si at hun er myndig. Da er det begrenset hvor mye du kan bestemme over. Det betyr ikke at hun ikke trenger litt veiledning. Så lenge hun bor hjemme, kan dere ha husregler: at man gir beskjed om hvor man er, at man ikke bråker etter kl.23 og at hun har ansvar for å komme seg hjem selv når det er natterangel. At dere har skjemt henne bort med henting midt på natten er deres feil. En del av husreglene kan også være at om hun skal bo hjemme, så skal skole prioriteres på hverdager. Fest er noe man kan gjøre i helgen. 3
minister-mio Skrevet 13. august 2015 #5 Skrevet 13. august 2015 Hun trenger vel ikke bråke fordi hun kommer hjem? Kommer hun hjem etter dere har lagt dere får hun liste seg inn
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #6 Skrevet 13. august 2015 Vår datter er nettopp fylt 18 år er veldig sosial og er ofte ute med venner. Det blir en del festing, også på hverdager. Vi har latt henne ha det ganske fritt i sommer, men nå når vi voksne er i arbeid igjen ser vi behovet for noen enkle regler. Det begynner å bli noe slitsomt å bli vekket midt på natten av at hun ringer og vil bli hentet, eller at hun kommer ramlende inn døren av seg selv. I tillegg er vi ofte bekymret over at vi ikke vet hvor hun er eller hvem hun er sammen med. Og vi aner aldri når hun bestemmer seg for å komme hjem heller.... Har dere avtaler med deres ungdommer om når de må være inne på hverdager? Hilsen hønemor Anonymous poster hash: da3f0...d97 Nå begynner skolen igjen, og hun vil forhåpentligvis komme inn i bedre rutiner igjen. Vi har ingen innetider for våre voksne hjemmeboende barn, det er det ikke behov for. De må opp kl 6 om morgenen på hverdagene, og går derfor på rommene sine ca 21.30, og legger seg til å sove ca en time senere. I helgene kommer de hjem når de kommer hjem, men de får ikke vekke oss hvis det er sent. Hadde de ikke gjort dette på egen hånd, hadde vi måttet innføre regler også. Og til dere som sier at hun er voksen, og at hun må få gjøre som hun vil. Hvis hun vil være voksen, må hun begynne å oppføre seg som en voksen også. En voksen klarer å ta hensyn til andre, komme seg hjem på egen hånd, og ikke vekke resten av huset når de kommer hjem. Anonymous poster hash: adbab...829 7
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #7 Skrevet 13. august 2015 Har ingen bestemmelser på når en myndig person som bor hos oss skal komme hjem. MEN det å vekke oss er helt uaktuellt. Jeg hadde vært klar på at hun får værsågod være stille når hun kommer hjem, og det å ringe midt på natten kan hun bare glemme. Om hun ringer og vil bli hentet, si nei, hun får ta en taxi. Så lærer hun seg å ikke vekke dere, eller ringe i skapelig tid. Anonymous poster hash: d3b10...075 1
Gjest Enhjørning Skrevet 13. august 2015 #8 Skrevet 13. august 2015 (endret) Er 22 og bor hjemme nå, og ja det er husregler her som egentlig har kommet av seg selv. Om jeg er ute sier jeg fra i grei tid om jeg skal hjem eller ikke, forteller gjerne hvem jeg er med og jeg er relativt stille etter foreldrene mine har lagt seg. Om hun ringer dere i uka(også ellers) om å bli hentet sent snakk med henne på forhånd at det ikke er greit og forstyrrer søvnen deres. Synes det er helt rimelig med slike regler og man må ta hensyn til de man bor med Endret 13. august 2015 av Enhjørning
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #9 Skrevet 13. august 2015 hvorfor er det slik at når de fyller 18 så skal de plutselig lære seg å si fra og være stille etter at andre har lagt seg?? Dette er jo noe barna burde ha lært seg fra de var små. Mine barn sier alltid fra om hvor de går og hvor lenge de blir. Og er de så heldige at de får være oppe etter min sengetid, så er de stille.. Hadde min 18 åring bråket om kveldene og "plaget" meg slik om natten, så hadde hun måttet lete etter sitt eget hjem. Anonymous poster hash: 1b3a1...31a 6
Calleia Skrevet 13. august 2015 #10 Skrevet 13. august 2015 Så lenge de bor under mitt tak, spiller det ingen rolle for meg om de er 15 eller 20. Visse regler må de bare rette seg etter! Men de er selvsagt hjertelig velkomne til å flytte for seg selv, og få friheten sin.. (Men da å miste en hel del andre goder...) 4
Majott Skrevet 13. august 2015 #11 Skrevet 13. august 2015 hvorfor er det slik at når de fyller 18 så skal de plutselig lære seg å si fra og være stille etter at andre har lagt seg?? Dette er jo noe barna burde ha lært seg fra de var små. Mine barn sier alltid fra om hvor de går og hvor lenge de blir. Og er de så heldige at de får være oppe etter min sengetid, så er de stille.. Hadde min 18 åring bråket om kveldene og "plaget" meg slik om natten, så hadde hun måttet lete etter sitt eget hjem. Anonymous poster hash: 1b3a1...31a Enig her. Det å kunne samarbeide og ta hensyn til de man bor sammen med, bør man ha lært seg fra før. Til ts, ta en prat med henne og fortelle henne hva dere forventer av en voksen person.
Gjest Marillia Skrevet 13. august 2015 #12 Skrevet 13. august 2015 Her i huset må det være stille i ukedagene ved midnatt, også i sommerferien. I helgene må de gi beskjed om de ev ikke kommer hjem, og de må være stille når de kommer hjem om natta.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #13 Skrevet 13. august 2015 At hun vekker dere og forventer å bli hentet går jo ikke, men "innetiden" bør hun bestemme selv.Anonymous poster hash: 7d33f...d71 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #14 Skrevet 13. august 2015 Jøss, bare fordi at barnet er 18 år så er det liksom ikke så nøye lenger eller? Mitt barn er også 18 år, og kan selvsagt være ute hele natten om hun vil. Men jeg klarer ikke å sove før jeg vet at hun er trygt hjemme. Dersom hun ringt og trengte å bli hentet, så hadde jeg selvsagt gjort det..... I alle dager, skulle da bare mangle. Hun er fremdeles barnet mitt. Likevel ønsker jeg at det er jo i huset kl 23, og det er det stort sett. Anonymous poster hash: ea2db...2bb
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #15 Skrevet 13. august 2015 Gi beskjed om at hun IKKE skal ringe og vekke dere for å bli hentet. Hun må komme seg hjem selv. Dere vil ha sms om hvor hun drar etter at hun har vært på byn/fest. Er hun for eksempel på byn til klokken 0230 og så drar på nachspiel så skal dere ha melding om at "Jeg drar på nachspiel til Jonas". Drar hun derfra og videre til en venninne for å sove der skal hun sende melding "Jeg drar hjem med Marie og sover hos henne". Drar hun hjem så skal hun sende melding "Jeg drar hjem fra nachspiel nå". Da kan dere slå av sms-lyden på telefonen og sjekke når dere står opp. Har hun da sendt sms om at hun drar hjem og ikke er hjemme så er det større grunn til bekymring om hun ikke er der, enn om hun sender melding om at hun drar hjem til Marie for å sove der. Hun skal selvsagt være stille når hun kommer hjem og IKKE vekke dere. Noe annet er jo bare respektløst. Hun skal alltid ha med seg ekstra lader (og gjerne et ekstra oppladet batteri i veska) slik at hun kan lade telefonen, og hun skal svare på sms/anrop fra dere med mindre hun sover. Skole/jobb kommer først, og festing på ukedager skal holdes til et minimum. Anonymous poster hash: ca947...5d3
Tss Skrevet 13. august 2015 #16 Skrevet 13. august 2015 Er 19 år selv. Da jeg startet å feste ble det til at jeg sa fra/sendte melding om hvor jeg var. Overnattet stort sett hver gang og ble henter dagen etter Syntes det var grei løsning, da jeg ikke vil være full foran foreldrene mine. Så lenge de viste hvor jeg var og svarte på meldinger gikk det bra.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #17 Skrevet 13. august 2015 Om hun er myndig, spiller ingen rolle så lenge hun bor hjemme. I uken er det senest kl 12. Irriterende å bli vektAnonymous poster hash: 11376...f9d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå