solfaktor1 Skrevet 13. august 2015 #1 Skrevet 13. august 2015 Jeg kjøpte meg mitt første par med veldig dyre jeans i går og lurte litt på hvor ofte det er vanlig å vaske slike. Jeg har alltid pleid å vaske andre bukser etter ca 2 dager men fikk litt sjokk da jeg sjekket på nettet og det stod flere steder at det holder med å vaske de hver 14 dag eller tom. etter en måned flere steder (med mindre de lukter eller er sølt på selvfølgelig) Gensere/ jakker vasker jeg kanskje etter 3 dager mens alt annet bruker jeg nytt av hver dag. Er det jeg som vasker alt for mye? Hvor ofte vasker du forskjellige typer klær?
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #3 Skrevet 13. august 2015 Jakker hver 3. dag? Nei. Anonymous poster hash: b826e...98c
Million Skrevet 13. august 2015 #4 Skrevet 13. august 2015 (endret) Truser og sokker - vaskes etter en dags bruk Gensere og bluser - brukes 2-3 ganger og vaskes deretter. Har jeg svettet, vaskes etter 1 dag Bukser - vaskes etter ca en uke Jakker - sjeldent...! Endret 13. august 2015 av Million 5
solfaktor1 Skrevet 13. august 2015 Forfatter #5 Skrevet 13. august 2015 Jakker hver 3. dag? Nei. Anonymous poster hash: b826e...98c Jeg tenker på jakker ala cardigan, poncho osv, ikke ytterjakker. Fortsatt alt for ofte?
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #6 Skrevet 13. august 2015 Jeans bruker jeg og henger til lufting innimellom bruk, rullerer mellom 2-3 bukser. Kan brukes over en 14 dagers periode før de går i vasken. Anonymous poster hash: 12e36...418
funginger Skrevet 13. august 2015 #7 Skrevet 13. august 2015 De sier at jeans helst aldri skal vaskes. Men du burde jo vaske de hvis de er skitne eller lukter dårlig. 1
Gjest Uhumskheter Skrevet 13. august 2015 #8 Skrevet 13. august 2015 Truser og sokker - vaskes etter en dags bruk Gensere og bluser - brukes 2-3 ganger og vaskes deretter. Har jeg svettet, vaskes etter 1 dag Bukser - vaskes etter ca en uke Jakker - sjeldent...! Samme her. Jeg tenker på jakker ala cardigan, poncho osv, ikke ytterjakker. Fortsatt alt for ofte? Cardigans osv går under genser for min del. Jakker er ytterjakker.
Gjest Balian de Ibelin Skrevet 13. august 2015 #9 Skrevet 13. august 2015 (endret) Jeg vasker klær en gang i uka Endret 13. august 2015 av Balian de Ibelin
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #10 Skrevet 13. august 2015 Det er bare tull at man ikke skal vaske dongeritøy. Ja, man skal vaske rådongeri sjeldent, men det må jo vaskes! Dongeribukser er klær man har tett inntil skrittet dagen lang - hvordan i all verden kan noen gå på at de ikke skal vaskes? Anonymous poster hash: b826e...98c 3
Majott Skrevet 13. august 2015 #11 Skrevet 13. august 2015 (endret) Jeg kjøpte meg mitt første par med veldig dyre jeans i går og lurte litt på hvor ofte det er vanlig å vaske slike. Jeg har alltid pleid å vaske andre bukser etter ca 2 dager men fikk litt sjokk da jeg sjekket på nettet og det stod flere steder at det holder med å vaske de hver 14 dag eller tom. etter en måned flere steder (med mindre de lukter eller er sølt på selvfølgelig) Gensere/ jakker vasker jeg kanskje etter 3 dager mens alt annet bruker jeg nytt av hver dag. Er det jeg som vasker alt for mye? Hvor ofte vasker du forskjellige typer klær? Det spørs jo mest på hvor mye du svetter og hvordan du bruker klærne. Mannen min svetter mye mer enn meg, og jeg vasker mange flere av t skjortene hans enn mine. Jeg svetter omtrent ikke under armene, og jeg har aldri kjent svettelukt av mine klær, selv om jeg kan bruke dem mye. Derfor må hans klær vaskes oftere enn mine. Truser bytter vi hver dag, sokker også. Så der blir det endel vask. Jeg har "hjemmeklær" som jeg bruker mye, og de vaskes mye oftere enn klær jeg kun bruker borte, på jobb osv. "Hjemmeklærne" brukes sammen med hunder, når jeg vasker og når jeg lager mat. Så de trenger oftere vask enn klær jeg kun bruker utenfor hjemmet. Vasker disse 1-2 ganger i uka. Jeg bytter mye på hvilke klær jeg bruker borte, så et par jeans blir kanskje ikke brukt mer enn 3-4 ganger pr mnd. Sånn sett trenger de ikke vask så ofte. Jeg ser etter hvilke klær som trenger en vask, og vasker ved behov. Vasker man for ofte, altså når klærne egentlig ikke trenger det, så betyr det unødvendig slitasje på klærne. Endret 13. august 2015 av Majott
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #12 Skrevet 13. august 2015 Høres ut som du vasker mye, ja.. Jeans kan helt fint brukes godt over 10 ganger uten å vaskes. Men man ser jo an behov. Lukter den, eller har man fått flekker på den, eller vet man har svettet veldig mye, så vasker man den. Jeg vasker ikke klær som ikke er skitne eller lukter. Sokker og undikker brukes bare én dag før de går til vask. Topper kan som regel brukes minst 3 ganger, men her lukter jeg alltid når jeg tar dem ut av skapet (henger opp brukte klær så de får lufte seg, og sjekker status når jeg evt skal vaske klær eller bruke dem). Anonymous poster hash: 14911...e75
peppermyntete Skrevet 13. august 2015 #13 Skrevet 13. august 2015 Man kan jo fryse buksene også. Aldri prøvd selv, men har bekjente som sverger til det.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #14 Skrevet 13. august 2015 Man kan jo fryse buksene også. Aldri prøvd selv, men har bekjente som sverger til det. Det hjelper ikke så mye at man lar bakteriene gå i dvale. Buksa må vaskes innimellom, men man trenger ikke vaske etter en gangs bruk. Men aldri? Det går ikke. Anonymous poster hash: b826e...98c
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #15 Skrevet 13. august 2015 Jeg vasker like ofte som deg ts, gjerne mer også. Føler alt at mine plagg blir mer skitne enn andre sine og at jeg er eklere enn andre. Hehe Men dette med dongeri er litt vanskelig, for på den ene siden sies det at man skal vaske sjeldent, men på den andre siden så sier det seg jo selv at buksen blir full i fett og svette fra kroppen (vi skiller jo ut sebum for å smøre kroppen) og når man går med en bukse som er tett inntil skrittet så mener jeg den må vaskes med jevne mellomrom. Men ikke bruk tøymykner på dongeri! Anonymous poster hash: e770a...211
peppermyntete Skrevet 13. august 2015 #16 Skrevet 13. august 2015 Det hjelper ikke så mye at man lar bakteriene gå i dvale. Buksa må vaskes innimellom, men man trenger ikke vaske etter en gangs bruk. Men aldri? Det går ikke.Anonymous poster hash: b826e...98c Så sa jeg heller ikke noe sted at man aldri skulle vaske dem
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #17 Skrevet 14. august 2015 Topper etter en eller to dagers bruk, samme med sokker. Truser brukes en dag før det legges i skittentøyet. BH ser jeg an, samme med jakker, vester og cardigans selv om BH vaskes oftere (med mindre jeg har brukt singlett i etc cardigan og det har gitt lukt fort). Bukser og andre underdeler ser jeg også an bare, bruker samme underdel gjerne minst 5 ganger før det vaskes. Anonymous poster hash: 21f8c...8a5
-ssi Skrevet 14. august 2015 #18 Skrevet 14. august 2015 Undertøy, sokker, t-skjorter, gensere, bluser vaskes etter en dags bruk. Bukser brukes kanskje to dager, som regel bare en dag. Nå om sommeren brukes langbukse på jobb og shorts på fritida, så da går det kanskje 2-3 dager før de blir lagt til vask. Jeg føler at klærne stinker/er skitne etter en dags bruk. Mulig at de ikke er skitne, men jeg velger å vaske dem i stedet for å risikere å gå rundt og stinke.
Gjest Tigress Skrevet 14. august 2015 #19 Skrevet 14. august 2015 Eg vaskar kleda mine når dei er skitne, men generelt sett vil eg seie at underbukser definerer eg som skitne etter ein dag, det same gjeld bomullssokkar. Ullsokkar, bambussokkar og strømpebukser går som oftast lenger, dei luktar ikkje så mykje. Bukser og skjørt vaskar eg når dei får flekkar. Eg eig skjørt som aldri har vore vaska, faktisk. Eller reinsa, for den sakas skuld, altså. Kjolar i bomull og t-trøyer i bomull går i vask etter ein dag, då luktar dei. Ullkjolar blir vaska etter ei stund, litt vilkårleg. Ytterklede blir så og seie aldri vaska, men eg brukar å reinse dei etter sesongen.
Vulpes Skrevet 14. august 2015 #20 Skrevet 14. august 2015 Utenom undertøy har jeg ingen fast rytme på klesvasken. Bruker klær til de er skitne, for eksempel at de har fått flekker på seg eller lukter. Hvis en genser er luktfri og ser ren ut bryr jeg meg ikke om jeg har brukt den i til sammen 3 eller 14 dager — da er det tilbake i skapet med den, eller så legges den i en bunke med klær på soverommet som kan brukes igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå