Gå til innhold

greier ikke å legge dette fra meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi har en jente på 3 år som ikke alltid vil spise maten sin. hun er småspist og vanskelig ved bordet.

Hun er glad i is. det er det beste hun vet. Min samboer nektet henne is da hun ikke spiste noe middag, og tok så is til seg selv, mens barnet så på fra vinduet. Og så spiste han isen ute med ryggen til.

Jeg merker jeg blir så utrolig lei meg når jeg tenker på det, barnet gråt og gråt og ville ha is.

Ville dere ha gjort noe sånt?

Anonymous poster hash: 2ec9e...8c3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fått barn med en tulling? Nei.

Anonymous poster hash: 20c97...cca
  • Liker 9
Skrevet

Ja, det er sårt å se på unger som er lei seg, men her synes jeg ikke samboeren din gjorde noe galt. 

Man får ikke is i stedet for middag. Om hun ikke spiste middag, ville jeg syntes det var helt feil å gi henne is. Det er helt innafor å si at bare de som spiser middag (= smaker ihvertfall litt, ikke tvangsforing av en hel middagsporsjon om ungen er mett) får is. 

Anonymous poster hash: 9020c...590
  • Liker 21
Skrevet

Jeg ser ikke helt hva som er feil? Jeg synes faktisk regelen "ingen middag = ingen dessert" er ganske fin, jeg. Det er jo en naturlig konsekvens. (Forutsatt at regelen er tydelig helt fra starten av middagen, sjølsagt.)

Anonymous poster hash: be2f2...92b
  • Liker 17
Skrevet

Jeg ser ikke helt hva som er feil? Jeg synes faktisk regelen "ingen middag = ingen dessert" er ganske fin, jeg. Det er jo en naturlig konsekvens. (Forutsatt at regelen er tydelig helt fra starten av middagen, sjølsagt.)

Det er ærlig talt godt å se at flere mener dette, fordi jeg blir så lei meg av å tenke tilbake på denne situasjonen. 

Skrevet

Er bare å lære seg først som sist at man er konsekvent på regler som det.  man får ikke is vis man ikke spiser middag. Sånn er det bare. 

Anonymous poster hash: 00d0a...1e9
  • Liker 5
Skrevet

Har dere for vane med usunn dessert etter middagen? I så fall er dette feil. Klart at man liker is bedre enn middag, hvorfor har dere gitt henne så mye is?

Her er signalene is=belønning. Middag= en slags straff, eller noe man må gjøre for å få belønningen.

Det sunne bør smake bra og desserten burde være frukt, ikke is og sjokolade.

Jeg synes samboeren din var tåpelig, i og med at han vil ha datteren til å spise middag ved hjelp av psykisk terror.

Det går forresten an å lage sunn is.

Anonymous poster hash: e358a...129
  • Liker 3
Skrevet

Har dere for vane med usunn dessert etter middagen? I så fall er dette feil. Klart at man liker is bedre enn middag, hvorfor har dere gitt henne så mye is?

Her er signalene is=belønning. Middag= en slags straff, eller noe man må gjøre for å få belønningen.

Jeg synes samboeren din var tåpelig, i og med at han vil ha datteren til å spise middag ved hjelp av psykisk terror.

Samboeren drev ikke terror og ville ha datteren til å spise middag ved hjelp av det. De samboeren demonstrerte er at man ikke får dessert om man ikke spiser opp den skikkelige maten først.

Anonymous poster hash: a3b14...9cf

• Liker 6
Skrevet

Det kan godt være at budskapet var greit, men måten han gjorde det på, var stygg og barnslig. Man driver ikke og "demonstrerer" på den måten ovenfor et lite barn på 3 år! Dessuten må dere har klare regler på dette. TS, har dere en regel om at ingen middag = ingen dessert, som barnet er vant til? Hvis ikke, må man innføre dette på forhånd FØR man begynner på den slags harde linje som din samboer gjorde.

Min datter var også småspist og jeg kunne ikke ha denne typen regel da hun var så liten, for det endte bare opp med at hun omtrent ikke fikk i seg noe næring store deler av dagen. Nå har en regel om ingen middag = ingen dessert, men nå er hun 6 år og spiser bra, dessuten er hun meget innforstått med dette på forhånd.

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns dette er greit, men bare om ungen klarer å se og forstå sammenhengen. Altså ingen dessert før middag er spist opp. 

Nå har ikke vi en treåring helt enda, så vet ikke helt hva de forstår og ikke. Ville aldri gjort det mot toåringen hjemme hos oss i hvert fall. 

Skrevet

Det kan godt være at budskapet var greit, men måten han gjorde det på, var stygg og barnslig. Man driver ikke og "demonstrerer" på den måten ovenfor et lite barn på 3 år! Dessuten må dere har klare regler på dette. TS, har dere en regel om at ingen middag = ingen dessert, som barnet er vant til? Hvis ikke, må man innføre dette på forhånd FØR man begynner på den slags harde linje som din samboer gjorde.

Min datter var også småspist og jeg kunne ikke ha denne typen regel da hun var så liten, for det endte bare opp med at hun omtrent ikke fikk i seg noe næring store deler av dagen. Nå har en regel om ingen middag = ingen dessert, men nå er hun 6 år og spiser bra, dessuten er hun meget innforstått med dette på forhånd.

Dette er ikke ment som kritikk eller nødvendigvis uenighet, men jeg lurer på hva du mener var stygt og barnslig i måten han gjorde det på? Kunne far spist sin is på en bedre måte? (Som i mitt tidligere svar forutsetter jeg at barnet var godt kjent med regelen ingen middag = ingen dessert fra før.)

• Liker 5
Skrevet

Dette er ikke ment som kritikk eller nødvendigvis uenighet, men jeg lurer på hva du mener var stygt og barnslig i måten han gjorde det på? Kunne far spist sin is på en bedre måte? (Som i mitt tidligere svar forutsetter jeg at barnet var godt kjent med regelen ingen middag = ingen dessert fra før.)

Far kunne klart seg uten is...

• Liker 1
Skrevet

Far kunne klart seg uten is...

Hvorfor? Far har jo spist middag sin (regner jeg med). Jeg synes egentlig det er verre å gjøre det lille barnet ansvarlig for hele familiens mulighet til dessert.

• Liker 8
Skrevet (endret)

Jeg er enig i at far kunne klart seg uten is, og i at han ikke trenger demonstrere for et barn på tre år - men på den andre siden kan barn lære først som sist at man spiser maten sin før man får dessert...

Tricky sak denne..

At 3 åringen gråt og ville ha is er liksom en fase man skal gå gjennom, at far demonstrerer er ikke en fase - det er et bevisst valg av en voksen om å gjøre barnet utilpass, og der har jeg litt issues knyttet til...

Å være voksen er ikke å spise godis barna vil ha som en demonstrasjon akkurat hvis det var dette far gjorde.

Endret av Carrot
  • Liker 3
Skrevet

Hvorfor? Far har jo spist middag sin (regner jeg med). Jeg synes egentlig det er verre å gjøre det lille barnet ansvarlig for hele familiens mulighet til dessert.

Mulig det, jeg må innrømme at dette ikke er og sannsynligvis ikke kommer tilå bli en greie hos oss, da vi aldri har dessert på ukedagene på en slik måte at det kan kobles som en del av middagssituasjonen.

Men å gni det inn for en 3-åring (som attpåtil er småspist!) syns jeg er helt unødvendig, og jeg ville ha løst det annerledes.

• Liker 1
Skrevet

Han er voksen, og kunne latt være å spise is foran barnet på den demonstrative måten. Det var konsekvens nok for barnet å ikke få is - husk, hun er bare 3 år. At faren hennes i tillegg snur ryggen til henne mens han slikker på isen sin, nei, det var stygt gjort.

• Liker 3
Skrevet

Som voksen må man vel regne med at far klarer å spise middag uten å spise dessert.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er både enig og uenig. Far kunne sikkert klart seg uten, men hva om dette barnet hadde hatt eldre søsken? De måtte jo fått desserten sin uavhengig av minstemanns manglende middagsspising? I prinsippet blir det jo det samme - og det gode her er jo eldstemann får en lærdom som yngre søsken får langt oftere.

Jeg tror heller ikke at jeg synes det er så fælt å sette regelen satt ut i praksis. Sannsynligvis gjør det den bare enklere å forstå og - ikke minst - huske. 

• Liker 3
Skrevet

vi har en jente på 3 år som ikke alltid vil spise maten sin. hun er småspist og vanskelig ved bordet.

Hun er glad i is. det er det beste hun vet. Min samboer nektet henne is da hun ikke spiste noe middag, og tok så is til seg selv, mens barnet så på fra vinduet. Og så spiste han isen ute med ryggen til.

Jeg merker jeg blir så utrolig lei meg når jeg tenker på det, barnet gråt og gråt og ville ha is.

Ville dere ha gjort noe sånt?

Jeg tror du troller. 

Skrevet

For meg kommer det an på én ting: Om det var avtalt at is var en felles dessert eller ikke. 

Hver søndag har vi dessert. Ungene vet godt at hvis de ikke spiser middag så får de heller ikke dessert. Og hvis én av dem da ikke får dessert er ikke desserten avlyst for andre. 

Hvis det derimot bare var jenta som hadde blitt lovet denne isen og far normalt ikke vil ha, synes det er barnslig å ta en is bare på pur og for å demonstrere.

Men å bruke ord som "psykisk terror" synes jeg er å blåse dette ut av alle proporsjoner.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...