Havmus Skrevet 13. august 2015 #1 Skrevet 13. august 2015 Jeg er ikke spesielt begeistret for Facebook. Jeg liker ikke at folk uten mitt samtykke legger ut bilder av meg. Jeg liker enda mindre at familiemedlemmer legger ut bilder av mine barn uten mitt eller farens samtykke. Nå er jeg sint, lei og oppgitt fordi et familiemedlem nok en gang legger ut et bilde av mine barn uten å informere i forkant. Plutselig en dag da jeg logget på ser jeg min eldste datter sittende i bare bleia på fb. Faren mener bildet er innafor, jeg er uenig. Familiemedlemmet det gjelder er sur på meg fordi jeg ønsker å være med i bestemmelsene vedrørende mitt barn inntil de selv er store nok til å bestemme selv hva som skal legges ut. Jeg vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til dette lengre. Det nytter ikke å si noe for da blir jeg hu sure kjærringa som de ikke vil omgås. Kanskje jeg bare skal poste et bilde av vedkommende i undertøy på fb uten tillatelse og se hva personen synes om det? Er jeg virkelig så skrekkelig urimelig og hysterisk som mannen og dette Familiemedlemmet får meg til å føle meg?
Frk.34 Skrevet 13. august 2015 #2 Skrevet 13. august 2015 Ja, post i vei av vedkommende. God ide forsåvidt Noen ganger må det visuelle virkemidler til for å få frem et poeng.
Calleia Skrevet 13. august 2015 #3 Skrevet 13. august 2015 Jeg syntes først og fremst at du og mannen din bør bli enige om hva som er greit og ikke i forhold til dette. Så kan dere eventuelt ta saken sammen.. eller ikke.. 2
Carrot Skrevet 13. august 2015 #4 Skrevet 13. august 2015 (endret) Veldig enig med calleia over her i at du og partneren må bli enige først, deretter sette grenser for andre. Jeg personlig syns ikke du overreagerer da barn bør beskyttes på nett mot voksne som ikke innser at det ikke er alt som trengs postes. Etter åndsverkloven § 45c kan ikke et fotografi som avbilder en person gjengis eller vises offentlig uten samtykke fra den avbildede. Fra denne hovedregelen er det i bestemmelsen gitt noen unntak. Blant annet gjelder dette typiske situasjonsbilder hvor avbildningen av personen er mindre viktig enn avbildningen av hovedinnholdet i bildet. Eksempler på dette kan være bilder av publikum på en konsert eller en fotballkamp. Disse unntakene er imidlertid ikke relevant i dette tilfellet. Du er i din rett til å kreve at de skal fjerne bildene av henne. Selv om det er deres bilder og de ikke inneholder noe "farlig", må de altså etter loven fjerne bildene. Etter åndsverkloven § 54 første ledd bokstav b, kan man straffes med bøter eller fengsel i inntil 3 måneder. Hvis bildene hadde innholdt ting som krenket privatlivets fred, kunne det også vært i strid med straffeloven § 390 å legge ut bildene på nett. Etter denne bestemmelsen kan man straffes med bøter eller fengsel i inntil 3 måneder hvis man krenker privatlivets fred ved å gi offentlig meddelelse om private eller huslige forhold. Å distribuere eller offentliggjøre bilder eller annen informasjon som kan være avslørende, nedverdigende eller krenkende for den eller de som avbildes faller inn under denne bestemmelsen. Fyllebilder og nakenbilder er typiske eksempler. Endret 13. august 2015 av Carrot
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå