Amber Skrevet 8. juli 2002 #1 Del Skrevet 8. juli 2002 jeg skal til legen for første gang i morgen. (Første ganng etter at jeg fant det ut: ) Hva skjer da? Kan han fortelle meg hvor langt på vei jeg er? Jeg selv har regnet ut litt over to mnd hvis man skal telle fra første dag i siste mens, men dette er jo ikke sikkert at det stemmer? Jeg er allerede est ut så buksene er for trange, så jeg lurer på om man kan få mens alikevel om man er gravid? Jeg sluttet med p pillen først i april, og ble da gravid ca en mnd etterpå...?? Hjelp! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fletta Skrevet 8. juli 2002 #2 Del Skrevet 8. juli 2002 Heisann :D Du lurer på hva som skjer på den første legekontrollen; kan bare svare ut fra hva min lege gjorde, men jeg tror det følger en viss oppskrift. Første kontroll tok jeg diverese blodprøver for å finne blodtype, de tester deg for HIV, syfilis og litt andre sykdommer de kan finne ut av vha blodprøver. De sjekker Hb´en din (blodprosenten) og jernlagrene (ferritin) for å se at alt er innen normalen; Hb synker gjerne utover i svangerskapet og det kan bli nødvendig med jerntilskudd, så Hb vil de måle regelmessig utover. Ellers må du ta med en urinprøve (glass får du billig på apoteket), de sjekker om det er sukker, bakterier ol. i urinen. De måler blodtrykket også, dette vil gjøres på hver svangerskapskontroll for å se om BT blir for høyt (høyt BT kan indikere svangerskapsforgiftning/preeklampsi). Vekten skal også noteres, for å se at du legger tilstrekkelig på deg etterhvert...eller at barnet vokser mao. Ta det ikke for høytidelig om vekten ikke følger bøkene helt slavisk, dette varierer mye fra person til person, men man skal IKKE slanke seg! (spise sundt er bra!) Kanskje får du utdelt en gratis svangerskapsbok også. På første svangerskapskontroll er det vanlig med en GU for om mulig å fastslå helt sikkert at du er gravid. Legen kan se at fargen på slimhinnene har blitt mer blålilla, og han kjenner på livmorens størrelse. For deg er det enda for tidlig å kjenne livmoren fra utsiden. Ut fra opplysninger om siste mens, og størrelsen på livmoren fastslår legen en foreløbig termin for deg Legen fyller også ut "helsekort for gravide", et skjema som følger deg gjennom hele graviditeten. Hmmm, stort mer kan jeg ikke huske av første kontroll, men håper det er litt til hjelp! Klemmer fra fletta 22+0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå