Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig mistet noen i nær familie, og spørsmål ang arv har kommet opp.dødsboet er insolvent, altså mer gjeld enn formue, av den grunn frister det ikke å overta boet. Avdøde hadde svært liten formue, og det er i hovedsak løsøre som møbler, pynt, kopper og kar. Spørsmålet mitt er om vi kan unnlate å ta over boet, men allikevel få overta løsøre. Eller å overta boet, men pga svært lite formue unngå gjelden?

Anonymous poster hash: 0708f...eae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter hva jeg har forstått kan dere si fra dere boet og slippe gjeld, men dere kan likevel overta det som ikke er av verdi. For å sette det på spissen: den kostbare ming-vasen får dere ikke, men nipsen fra Nille kan dere ta.

Anonymous poster hash: 87642...27f
  • Liker 1
Skrevet

Dere har ikke krav på noe hvis dere frasier dere det, men dere kan tilby dere å kjøpe det dere måtte ønske. Pengene vil da gå til kreditorene.

Anonymous poster hash: 57e78...b35
Skrevet (endret)

Jeg har nylig mistet noen i nær familie, og spørsmål ang arv har kommet opp.dødsboet er insolvent, altså mer gjeld enn formue, av den grunn frister det ikke å overta boet. Avdøde hadde svært liten formue, og det er i hovedsak løsøre som møbler, pynt, kopper og kar. Spørsmålet mitt er om vi kan unnlate å ta over boet, men allikevel få overta løsøre. Eller å overta boet, men pga svært lite formue unngå gjelden?

I praksis kan dere nok overta eiendeler uten omsetningsverdi, for kreditorene har ingen interesse av disse. De er bare interessert i omsettelige eiendeler. Huseieren er vel bare glad for at dere kommer og rydder ut av leiligheten til avdøde. 

Dere kan ikke unngå gjelden hvis dere overtar boet, men dere kan unngå den gjelden som overstiger verdiene, selv om dere overtar boet hvis brutto aktiva er mindre enn tre ganger grunnbeløpet i folketrygden.

Skifteloven § 78 andre ledd: "Hvis boets aktiva antas å være mindre enn 3 ganger grunnbeløpet i folketrygden, er det solidariske ansvaret begrenset til boets midler etter at begravelses-omkostningene er dekket."

La oss si at brutto-verdiene er kr 200 000. Gjelden er kr 300 000. Grunnbeløpet er ca kr 90 000. 3G = kr 270 000. Da må du bruke verdiene til å betale for begravelsen og gjelden så langt pengene rekker, men du er ikke ansvarlig for det resterende.

Det finnes enda en regel for dødsboene med helt små verdier. Skifteloven § 80: "Hvis boets midler må antas å gi intet eller bare et minimalt beløp til fordeling etter at begravelsesutgiftene er dekket, overlater retten midlene til den som har ordnet med begravelsen, eller en annen som har stått avdøde nær. Vedkommende blir ansvarlig for boets og avdødes forpliktelser kun innenfor rammen av de mottatte midler." Også her blir du ansvarlig for gjelden bare så langt pengene til den døde rekker.

Endret av Testosteron

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...