Gjest Virvar Skrevet 13. september 2004 #1 Skrevet 13. september 2004 Snart kommer en ny serie på tv, hvor vi følger overvektige mennesker i forsøket på å ta av. Og det er i og for seg ok det. Men navnet på serien da :"TYKKHOLMEN". Huff, jeg må si at jeg reagerte på det jeg. Det hørtes liksom ut som et skjellsord synes jeg. Hele ordet er negativt ladet. Ok, det hander om mennesker som er tykke/overvektige, men å kalle det tykkolmen. Føler det bli litt sånn å drive ap med noe seriøst. Litt spydig, samtidig som det ikke må være for spydig slik at man avslører det. Hm, ikke lett å forklare hvordan jeg mener. Men, det måtte da gått an å finne et bedre navn? Da kunne man jo likegodt kalt det "fettholmen", feitingeholmen" , "tjukkasholmen". Huff .??? Høres Tykkholmen bedre ut? (kanskje siden "tykk" høres penere ut enn "feit" ?) Har noen andre reagert på denne typen navn? Husker forøvrig noen år tilbake. Da var det en debatt om dukker. Dukker med snodige ansikter, øyne som såg i kryss, skjeive munner og tunger og tenner. Disse skulle vel være morsomme/søte. Men enkelte mente at man redd og slett gjorde narr av mennesker med , hm, hvordan skal jeg ordlegge meg ..... mennesker som var utviklingshemmet. Hadde et eller annet syndrom - "ikke var som oss". For de kan jo også ha lignende ansikter, ufrivillige grimaser, deformasjoner og slikt. Nå vet jeg ikke om det var intensjonen med dukkene - sikkert ikke. Men enkelte følte seg tråkket på tærne. Jeg kommer ikke innunder kattegorien som får plass på den såkalte "tykkholmen" ennå, men likevel så reagerer jeg på navnet som jeg føler er negativt ladet. Huff, jeg har fått fort mye tid til å tenke og gruble :oops: . kanskje en dum ting å starte en tråd om? Men likevel, jeg gjør det jeg. Har noen andre tenkt over dette eller reagert på navnet?
Gjest Gjesta Skrevet 13. september 2004 #2 Skrevet 13. september 2004 Har ikke reagert så mye på tittelen jeg, men jeg huska ikke hva det het i farten her om dagen, og kalte det Fettfarmen...Det var mye verre... :oops: Jeg syns at tykk er et bedre ord enn fet, og jeg som selv er tykk syns det er helt greit at andre karakteriserer meg som det - det er jo reelt. Og folka på Tykkholmen er jo der av en grunn - for å gå ned. Tror nok de ser det morsomme i navnet, og at de ikke føler seg videre støtt av det. Vi som er tykke bryr oss kanskje ikke så mye med sånne ord, som de som ikke er så tykke, men som føler seg tykke likevel...hvis du skjønner hva jeg mener... Syns det er bra at du tenker på sånne ting jeg, det viser jo bare at media ikke bare kan kjøre på som de vil - det de gjør kan faktisk få reaksjoner. Vi skal ikke sluke det vi serveres til en hver tid! K
Gjest Anonymous Skrevet 13. september 2004 #3 Skrevet 13. september 2004 De som har blitt med på dette opplegget har garantert ikke noe i mot at den har fått dette navnet - jeg regner med at det var kjent på forhånd. Uansett hvilket navn som blir valgt på slike ting, vil det alltid være noen som reagerer negativt på andres vegne. Sånn sett er det like greit å velge et klart og tydelig navn.
Andrine22 Skrevet 13. september 2004 #4 Skrevet 13. september 2004 Hvilken kanal skal det gå på? Lyst til å se det...
Nick Etmitt Skrevet 13. september 2004 #5 Skrevet 13. september 2004 Kanskje Fetnes hadde vært bedre. Eller Talgodden? Eller en mildere Lubbenskjær?
Gjest Virvar Skrevet 13. september 2004 #6 Skrevet 13. september 2004 Hehe, Jeg synes "Lubbenskjær" var søtt Hva med "helseholmen"?
Gjest Madden Skrevet 13. september 2004 #8 Skrevet 13. september 2004 Helseholmen ja...slett ikke dumt..men gir ikke så tydelig uttrykk for hva dette handler om som tykkholmen gjør da... Jeg synes personlig at det blir litt for direkte...liker bedre at ting svøpes litt bedre inn..iallefall for syns skyld..Synes at de kunne valgt et litt finere navn.
Nick Etmitt Skrevet 13. september 2004 #9 Skrevet 13. september 2004 Hvorfor ikke kalle en spade en spade? Tykkholmen er vel det som passer best? Det er tross alt snakk om et program om overvektige.
Gjest Anonymous Skrevet 13. september 2004 #10 Skrevet 13. september 2004 Undertall Island? På den måten signaliserer man at vekten er passe bare høyden blir justert litt...
Gjest 1111 Skrevet 13. september 2004 #11 Skrevet 13. september 2004 Jeg syns de kunne kalt det noe annet!
Melissa Gioberti Skrevet 13. september 2004 #12 Skrevet 13. september 2004 Programmet skal jo handle om tjukke, fete og sterkt overvektige mennesker. Da synes jeg det er greit at serien heter det den gjør. Ikek noe vits i å pynte på sannheten.
Gjest Virvel Skrevet 13. september 2004 #13 Skrevet 13. september 2004 Jeg synes navnet er helt greit. Deltakerne er tross alt der frivillig, og når man først stiller opp på noe sånt, tror jeg man har selvironi nok til å se det litt morsomme i navnet også.
Gjest Valhalla Skrevet 13. september 2004 #14 Skrevet 13. september 2004 All denne overbeskyttelsen mot "svakere" grupper. Hvorfor synes du feite mennesker er svake og ikke tåler ett slikt navn?
Thea Skrevet 13. september 2004 #15 Skrevet 13. september 2004 Jeg synes ikke det er negativt ladet.Synes heller det har en litt humoristisk klang over seg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå