AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #1 Skrevet 12. august 2015 Hallo! Jeg har vært og reist mye i det siste, og funnet meg en herlig meksikaner. Nå etter 2 år sammen har vi bestemt oss for å prøve å få et barn, men vi begge vil gjerne at det skal være norsk statsborger (pga. flere fordeler innad i Europa, trenger ikke visum til mange land osv.), selv om jeg (mor) vil bo i Mexico i fremtiden. Hvordan blir det da med statsborgerskap når ungen blir født i Norge? Litt om meg: Er født og oppvokst i Norge. Har statsborgerskap i Norge og alltid hatt det. Skal selvfølgelig beholde det når jeg skal bo i Mexico. Anonymous poster hash: 6aa21...7eb
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #2 Skrevet 12. august 2015 Skatteetaten sier dette, og UDI sier dette. Anonymous poster hash: 890c8...4e6
The Kitten Skrevet 12. august 2015 #3 Skrevet 12. august 2015 (endret) Hallo! Jeg har vært og reist mye i det siste, og funnet meg en herlig meksikaner. Nå etter 2 år sammen har vi bestemt oss for å prøve å få et barn, men vi begge vil gjerne at det skal være norsk statsborger (pga. flere fordeler innad i Europa, trenger ikke visum til mange land osv.), selv om jeg (mor) vil bo i Mexico i fremtiden. Hvordan blir det da med statsborgerskap når ungen blir født i Norge? Litt om meg: Er født og oppvokst i Norge. Har statsborgerskap i Norge og alltid hatt det. Skal selvfølgelig beholde det når jeg skal bo i Mexico. Anonymous poster hash: 6aa21...7eb Ja, barnet får automatisk norsk statsborgerskap om de er født inn i det. Så lenge mor eller far er norsk statsborger. Kilde http://www.udi.no/ord-og-begreper/norsk-ved-fodsel/#link-534 Etter det jeg leser trenger dere ikke være gift heller. Det holder at den ene foreldren er norsk statsborger. Endret 12. august 2015 av The Kitten
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #4 Skrevet 12. august 2015 I Norge følger statsborgerskap "blod" så hvis en foreldre er norsk, så har barnet automatisk rett på norsk statsborgerskap. Men om det kan være dobbelt varierer fra land til land, i utgangspunktet er det ikke lov å ha to statsborgerskap hvis det ene er norsk. Anonymous poster hash: bf714...d06
The Kitten Skrevet 12. august 2015 #5 Skrevet 12. august 2015 I Norge følger statsborgerskap "blod" så hvis en foreldre er norsk, så har barnet automatisk rett på norsk statsborgerskap. Men om det kan være dobbelt varierer fra land til land, i utgangspunktet er det ikke lov å ha to statsborgerskap hvis det ene er norsk. Anonymous poster hash: bf714...d06 Mexico tillater dobbelt statsborgerskap. I alle fall ifølge denne siden: http://www.dualcitizenship.com/countries/mexico.html
Fireflies Skrevet 12. august 2015 #6 Skrevet 12. august 2015 I Norge følger statsborgerskap "blod" så hvis en foreldre er norsk, så har barnet automatisk rett på norsk statsborgerskap. Men om det kan være dobbelt varierer fra land til land, i utgangspunktet er det ikke lov å ha to statsborgerskap hvis det ene er norsk. Anonymous poster hash: bf714...d06 Du kan ha dobbelt statsborgerskap frem til du fyller 18 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå