Gå til innhold

Får barna våre norsk statsborgerskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo! Jeg har vært og reist mye i det siste, og funnet meg en herlig meksikaner. Nå etter 2 år sammen har vi bestemt oss for å prøve å få et barn, men vi begge vil gjerne at det skal være norsk statsborger (pga. flere fordeler innad i Europa, trenger ikke visum til mange land osv.), selv om jeg (mor) vil bo i Mexico i fremtiden. Hvordan blir det da med statsborgerskap når ungen blir født i Norge?

Litt om meg: Er født og oppvokst i Norge. Har statsborgerskap i Norge og alltid hatt det. Skal selvfølgelig beholde det når jeg skal bo i Mexico.

Anonymous poster hash: 6aa21...7eb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skatteetaten sier dette, og UDI sier dette

Anonymous poster hash: 890c8...4e6
Skrevet (endret)

Hallo! Jeg har vært og reist mye i det siste, og funnet meg en herlig meksikaner. Nå etter 2 år sammen har vi bestemt oss for å prøve å få et barn, men vi begge vil gjerne at det skal være norsk statsborger (pga. flere fordeler innad i Europa, trenger ikke visum til mange land osv.), selv om jeg (mor) vil bo i Mexico i fremtiden. Hvordan blir det da med statsborgerskap når ungen blir født i Norge?

Litt om meg: Er født og oppvokst i Norge. Har statsborgerskap i Norge og alltid hatt det. Skal selvfølgelig beholde det når jeg skal bo i Mexico.

Anonymous poster hash: 6aa21...7eb

Ja, barnet får automatisk norsk statsborgerskap om de er født inn i det. Så lenge mor eller far er norsk statsborger. Kilde http://www.udi.no/ord-og-begreper/norsk-ved-fodsel/#link-534

Etter det jeg leser trenger dere ikke være gift heller. Det holder at den ene foreldren er norsk statsborger. 

Endret av The Kitten
Skrevet

I Norge følger statsborgerskap "blod" så hvis en foreldre er norsk, så har barnet automatisk rett på norsk statsborgerskap. Men om det kan være dobbelt varierer fra land til land, i utgangspunktet er det ikke lov å ha to statsborgerskap hvis det ene er norsk.

Anonymous poster hash: bf714...d06
Skrevet

I Norge følger statsborgerskap "blod" så hvis en foreldre er norsk, så har barnet automatisk rett på norsk statsborgerskap. Men om det kan være dobbelt varierer fra land til land, i utgangspunktet er det ikke lov å ha to statsborgerskap hvis det ene er norsk.

Mexico tillater dobbelt statsborgerskap. I alle fall ifølge denne siden: http://www.dualcitizenship.com/countries/mexico.html

Skrevet

Du kan ha dobbelt statsborgerskap frem til du fyller 18 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...