Gå til innhold

Fargevalg! Sliter skikkelig!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det gjelder hvitfarger. Og jeg blir ikke sikker på hva jeg skal velge!

Jeg har egghvite lister i huset. Listene må males om, så problemet er; skal jeg beholde de egghvite eller skal jeg endre til en hvitere hvit?

For å se hvordan det ble med hvitere hvit valgte jeg å male med HELT hvit i gangen, listene og dørene. Det ble fint, men veldig hvitt. Jeg tror jeg vil beholde gangen slik. Men hva med resten, stua og kjøkkenet?

Kjøkkenfrontene er ikea Bodbyn, som er egghvit eller bomull, så jeg føler jeg må binde meg til egghvit pga det?! Eller nå jeg ikke det? Hva slags annen farge kan jeg velge?

Blir det rart å ha ulik hvitfarger på listene i huset?

Håper noen som er god på farger kan hjelpe meg! 😊

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det meste av standard møbler er i eggehvit. Som f.eks. kjøkkenfrontene dine. Jeg har funnet ut at det derfor er enklere å holde seg til farger som har litt gult i seg og derfor matcher eggehvit. Med klassisk hvit vil kjøkkenet ditt fort se gult ut, men dersom alle fargene har litt gult i seg ser det eggehvite helt hvitt ut. Det kan også gjøre rom varmere enn dersom du blir nødt til å velge andre farger som står til det helt hvite.

Anonymous poster hash: 503d7...418

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville gått for helt ren hvit. Du venner deg fort til det, og da vil den eggehvite plutselig se for gul ut.

Anonymous poster hash: d4791...8e5
Skrevet

Jeg ville gått for helt ren hvit. Du venner deg fort til det, og da vil den eggehvite plutselig se for gul ut.

Anonymous poster hash: d4791...8e5

Og kjøkkenet vil ikke se gult ut hvis hun maler veggen helt hvit?

Skrevet

Jeg hadde glatt gått for bomull, da jeg synes eggehvit er en grusom farge  :fnise: Men det er jo opp til hver enkelt!

Jeg hadde nok ikke tenkt over det om listene i forskjellige rom hadde forskjellig hvitnyanse, men jeg har heller ikke for vane å studere listene til folk ;)

Skrevet

Jeg hadde glatt gått for bomull, da jeg synes eggehvit er en grusom farge :fnise: Men det er jo opp til hver enkelt!

Jeg hadde nok ikke tenkt over det om listene i forskjellige rom hadde forskjellig hvitnyanse, men jeg har heller ikke for vane å studere listene til folk ;)

Du skal ha et godt øye for å se forskjell på eggehvit og bomull. Bomull er litt gulere, eggehvit har mer grått. Jeg ser forskjell bare hvis de er ved siden av hverandre på samme underlag.

• Liker 1
Skrevet

Du skal ha et godt øye for å se forskjell på eggehvit og bomull. Bomull er litt gulere, eggehvit har mer grått. Jeg ser forskjell bare hvis de er ved siden av hverandre på samme underlag.

Er det ikke omvendt? Er jo eggehvit som har gult i seg?

Skrevet

Det gjelder hvitfarger. Og jeg blir ikke sikker på hva jeg skal velge!

Jeg har egghvite lister i huset. Listene må males om, så problemet er; skal jeg beholde de egghvite eller skal jeg endre til en hvitere hvit?

For å se hvordan det ble med hvitere hvit valgte jeg å male med HELT hvit i gangen, listene og dørene. Det ble fint, men veldig hvitt. Jeg tror jeg vil beholde gangen slik. Men hva med resten, stua og kjøkkenet?

Kjøkkenfrontene er ikea Bodbyn, som er egghvit eller bomull, så jeg føler jeg må binde meg til egghvit pga det?! Eller nå jeg ikke det? Hva slags annen farge kan jeg velge?

Blir det rart å ha ulik hvitfarger på listene i huset?

Håper noen som er god på farger kan hjelpe meg!

Denne artikkelen hjalp meg: http://www.ifi.no/derfor-skal-du-ikke-velge-egghvit

Skrevet

Bomull har mer, men de brukes om hverandre og er nesten helt like. Før kom ferdigmalte lister i eggehvit, nå brukes bomull.

Skrevet

Stemmer det. 

Og jeg ville ha valgt kritthvitt. 

Kritthvitt ser hvitt ut uansett. Bomull blir blålig mot gyldne farger, og eggeskall ser gult ut mot kjølige toner. Det er jo veldig mye enklere for deg å ha samme tone på listene i hele leiligheten - da slipper du å ha flere forskjellige spann med listemaling stående. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...