Gå til innhold

Sykelig tykk!

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei, jeg har en venninne som er utrolig tykk. Har kjent henne i 13 år og hun blir bare større og større. Kan tenke hun er ca 160 og veier 150 kg. Hun har fått en datter som er 3 år nå. Etter fødselen har hun gått opp iallefall 20 kg til. Hun sier at hun vil gjøre hva som helst for jentungen sin og det gjør hun også. Ungen er veldig forføyd. Nok om det. Det som jeg syntes er veldig rart er at hun er så egoistisk når det gjelder sin egen helse og vekt. gjør hun ikke noe drastisk kommer hun til å dø ung. Hun har problemer med å reise seg fra en stol og blir andpusten bare hun spiser. Jeg har fått mast henne med på aerobic, men det er jo ikke mye hun klarer å bevege seg.. Har tatt det opp med henne om vekta og helsa, men det ser ikke ut som hun bryr seg. vil jo gjerne gå ned i vekt, men når maten står på bordet er den tanken ute av hodet hennes. Har så lyst til å hjelpe, men hvordan?? Noen ideer??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det denne venninna di trenger et motivasjon, motivasjon og motivasjon. Men av erfaring vet jeg at motivasjon ikke er noe du får, det er noe du må opparbeide deg selv...

Mange sier at det må være motivasjon nok i det å få et bedre og sunnere liv, men det er ikke den slags motivasjon jeg snakker om. Motivasjonen må komme innenfra, du må motivere deg til å gjøre om på hele livssituasjonen din, og kaste vrak på hele måten du har levd livet på til nå. Det er en tøff prosess.

Denne motivasjonen er helt nødvendig for å kunne gjøre noe med situasjonen. Det skal mye, mye guts til for å slanke seg fra 150 kg.

Det jeg syns du skal fortelle venninna di (hvis det er naturlig at dere snakker om slanking), er at hvis hun klarer å legge om kostholdet for en tid, så kommer kiloene til å forsvinne raskt! Så lenge hun har så mange kilo for mye, mister hun dem veldig raskt også hvis hun først prøver, og det å miste mange kilo på kort tid kan være utrolig bra for videre motivasjon, og kanskje hun da vil se at det faktisk nytter!

K

Skrevet

Dette var som jeg skulle skrevet det selv Kverula, så sier meg bare :Nikke: og ønsker "Gjest" med venninne lykke til :)

Skrevet

Hvis en veier 150 kg er vel ikke aerobic det beste å begynne med? Kan du få henne med på noen små gåturer i begynnelsen? Etter hvert kan dere gå lengre og fortere. Motivere henne til å begynne på Grethe Roede-kurs, det er kjempebra opplegg, med masse sunn og god mat.

Lykke til.

Hilsen BritElin

Skrevet
Hvis en veier 150 kg er vel ikke aerobic det beste å begynne med? Kan du få henne med på noen små gåturer i begynnelsen? Etter hvert kan dere gå lengre og fortere. Motivere henne til å begynne på Grethe Roede-kurs, det er kjempebra opplegg, med masse sunn og god mat.

Helt enig med deg :Nikke:

Skrevet

1.60 høy og 150 kg? Det eneste som han hjelpe en person av den størrelsen er en reduksjon av magesekken og etterpå flere operasjoner for å fjerne løs hud. Du kan ikke trene når du veier 150 kilo. Når man er så liten som 1.60 med den vekten står man allerede med en fot i graven.

Gjest Anonymous
Skrevet

Myumi, det du skriver er helt feil. Man kan trene selv om man er så stor, husk trening er og å gå turer. Det er mulig å gå ned uten ved hjelp av operasjoner også.

Når det gjelder operasjon for å redusere magesekken så er ikke dettge lenger den måten som er mest vellykket. Den er heldigvis på vei til å bli avlegs.

Kverula, du skrev det flott, motivasjon er et stikkord.

Skrevet
1.60 høy og 150 kg? Det eneste som han hjelpe en person av den størrelsen er en reduksjon av magesekken og etterpå flere operasjoner for å fjerne løs hud. Du kan ikke trene når du veier 150 kilo. Når man er så liten som 1.60 med den vekten står man allerede med en fot i graven.

Så man skal bare gi opp da, mener du?

Selvfølgelig er det ikke godt for kropp og sjel å være så tung, men jeg syns det blir feil å si at man ikke kan trene hvis man veier 150 kg, og at det ikke er noe håp.

Og når man veier så mange kilo trenger man faktisk ikke å trene for å gå ned i vekt - det holder å redusere sukker og fett i kostholdet i første omgang.

Det er håp - det gjelder bare å ha mot og viljestyrke nok til å sette i gang!

K

Skrevet

Her er jeg faktisk enig med Myumi! Det er direkte skadelig å trene i vanlig forstand om man er 1,60 og veier 150 kg!

Tenk bare for en belastning man utsetter knær og bein for - for ikke å snakke om musklene...

Nei om man er så tung så bør man være ekstremt forsiktig med å trene i noen stor grad. Da er det bedre å få lagt om kosten først og bare gå forsiktig - når man har gått litt ned så kan man begynne å trene hardere.

Skrevet

Ja, det kan være farlig for en så overvektig person å trene, tom å gåturer. Hjertet er allerede utsatt for stor påkjenning og bare en liten gårtur kan få hjertet til å flimre...

Trinn 1 er å spise sunnere. Når vekten har gått noe ned, kan man forsiktig begynne å gå turer.

Hvis venninnen din vil leve til normal levealder, MÅ hun gå ned mange kg. 150kg på den høyden er ekstrem overvekt. Jeg er samme høyde og gudhjepes for en påkjenning det måtte ha vært å veie 100 kg mer enn det jeg gjør nå! :o

Skrevet

Det er selvfølgelig ikke snakk om trening på samme måte som normalvektige og aktive folk trener.

Trening for en som veier 150 kg må dreie seg om å komme i større aktivitet på ulike måter - det å gå i trapper, gå korte, lette turer o.l.

Det sier seg jo selv at det ikke er snakk om jogging, aerobic m.m.

At man kan avskrive en person bare fordi h*n veier 150 kg, det syns jeg blir litt vel dramatisk, og en ganske skremmende tankegang.

Man kan faktisk klare å gå ned hvis man går inn for det!

K

Skrevet

Kverula, jeg er igjen enig med deg. Man kan ikke sette seg ned å gi opp, eller bare legge om kosten.

Lette litt på baken er ikke skadelig for noen. Men selvsagt så er aerobick ikke det lureste.

Og selv en person med disse kg, klarer det.

Gjest Pamella (ikke innlogget)
Skrevet

Jeg har sett en del på Dr.Phil i det siste og jeg synes han har mye bra å komme med! :-) hva om du får henne til å se på det hvis hun har tid?

Hun kan gå turer selv om hun er så stor. Men hun er nødt til å starte i rolig tempo. Jeg vet ikke hvor hun bor, men hvis det er et vann eller lignende i nærheten kan du foreslå å tusle en tur bort dit eller noe lignende. Si at det hadde vært godt å ta seg en tur ut, og ikke gi deg før hun blir med. :wink: Hun blir garantert sliten, men hvis dere gjennomfører 2-3 korte turer i uka vil hun merke forskjell rimelig fort.

Jeg har også ei venninne som riktignok ikke var like stor, men 20-25 kg overvektig. Hun fikk Reductil av legen sin og har gått ned 11 kilo på 2 mnd. Disse pillene minsker sultfølelsen og sukkerhunger. Kanskje hun kan få slike for å hjelpe seg i gang?

Antagelig har det gått for langt, slik at hun føler at det ikke har noe å si om hun veier 100 eller 150 kg...

Depresjoner er veldig vanlig når man blir så stor! :-?

Søsteren min er 180cm og veier over 130 kg. Hun er ganske stor hun også og har store leddplager. Jeg prøver å hjelpe henne men hun har ikke motivasjon i det hele tatt og skylder på at hun kan ikke trene fordi hun har vondt i leddene.. Hun har innrømmet at hun har vært veldig deprimert i det siste pga vekten, og derfor har den også økt. Jeg skal foreslå Reductil for henne, for da kan det hende hun får litt starthjelp! :P

Jeg håper virkelig at venninnen din klarer å gå ned i vekt. Jeg er like høy (lav) og veien under halvparten. Likvel sliter jeg med litt overvekt, og jeg unner ingen de psykiske og fysiske plagene ekstrem overvekt medfører.

Lykke til!!!

Klem

Pam

Skrevet

Positivitet, min venn! :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...