Gå til innhold

Svinekjøtt - trenger inspirasjon... Supper, gryter eller tilbehør/sauser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått og kjøpt mye billig svinekjøtt, som jeg vanligvis ikke bruker så mye av siden jeg synes det smaker litt kjedelig. Har bla.a. over 1 kg ferdig stekt svinekam i skiver, 1,2 kg svin flatbiff og 6 koteletter.

1. Hva er den beste måten å varme opp svinekammen på for å holde best mulig på saftigheten?

2. Kan jeg skjære opp svinekammen i mindre biter og ha de i f.eks en suppe, selv om den er ferdig stekt?

3. Sist men ikke minst: Noen som har noen gode oppskrifter med svinekjøtt å dele? Fortrinnsvis noe med saus, supper, gryter eller ovnsretter.

På forhånd takk for svar!  :blomst:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ferdigstekt svinekam kan fint deles opp og varmes i gryter/supper/sauser. Jeg har brukt det en del i pastasaus, og det har blitt godt. Viktig å ikke koke kjøttet så lenge.

Flatbiff hender det jeg ruller sammen, med masse hvitløkssmør i midten. Noen ganger surrer jeg bacon rundt også. Steker i panna for å få stekeskorpe, og slenger i ovnen på 180 grader til det er gjennomstekt.

Koteletter pleier jeg bare å steke, men noen ganger gjør jeg det litt annerledes.

Da steker jeg koteletten kjapt for å få stekeskorpe, så koker jeg det sammen vann og et par terninger kjøttbuljong i 1,5-2 timer. En veldig god variant.

Skrevet

Søk på Matprat på supper, mange det skal ha svinekjøtt :)

Skrevet

Ferdigstekt svinekam kan fint deles opp og varmes i gryter/supper/sauser. Jeg har brukt det en del i pastasaus, og det har blitt godt. Viktig å ikke koke kjøttet så lenge.

Flatbiff hender det jeg ruller sammen, med masse hvitløkssmør i midten. Noen ganger surrer jeg bacon rundt også. Steker i panna for å få stekeskorpe, og slenger i ovnen på 180 grader til det er gjennomstekt.

Koteletter pleier jeg bare å steke, men noen ganger gjør jeg det litt annerledes.

Da steker jeg koteletten kjapt for å få stekeskorpe, så koker jeg det sammen vann og et par terninger kjøttbuljong i 1,5-2 timer. En veldig god variant.

Tusen takk for tips! Hadde ikke tenkt på å lage en sånn rull av flatbiffen med bacon rundt, det hørtes godt ut. Jeg skjønner det avhenger av størrelsen, men hvor lenge trenger den å steke sånn ca? Jeg aner ikke om det er 30 min eller 2 timer, og har ikke steketermometer :P

Søk på Matprat på supper, mange det skal ha svinekjøtt :)

Takk for tips :)

Flere som har tips eller oppskrifter?

Skrevet

Ca. 20 minutter tenker jeg. Og så lar jeg det hvile i 15 minutter etterpå. Da blir det veldig godt.

Skrevet

Ca. 20 minutter tenker jeg. Og så lar jeg det hvile i 15 minutter etterpå. Da blir det veldig godt.

Takk! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...