AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #1 Skrevet 12. august 2015 Altså ved ansettelse av nye medarbeidere, eller er det sånt man ikke skal spørre om? Anonymous poster hash: 6613d...53a
Ruccula Skrevet 12. august 2015 #2 Skrevet 12. august 2015 Det er helt ok og veldig lurt å spørre om 6
Kontormus Skrevet 12. august 2015 #3 Skrevet 12. august 2015 Vel, sist jeg var på intervju var dette et sentralt spørsmål, og jeg antar at min referanse ble bedt om å få en bekreftelse på dette. Men om det er korrekt skal jeg ikke uttale meg om...
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #4 Skrevet 12. august 2015 Har inntrykk av at det er helt vanlig, akuratt som når man kjøper en hund spør man om den har hatt sykdom eller slitt med noe for man vil ikke investere i et dyr som kanskje gir deg mer utgifter enn hygge (inntekt, i dette tilfellet som ansatt da) Anonymous poster hash: 9b31d...db2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #5 Skrevet 12. august 2015 Ikke helt innafor, nei: "Loven hjemler unntak for helseopplysninger som er ”nødvendige” for å utføre stillingens arbeidsoppgaver. Av dette følger at dersom arbeidsgiver av hensyn til stillingens art har et sterkt saklig behov for å avklare opplysninger om søkerens helsetilstand, som for eksempel for flygere, vil arbeidsgiver kunne etterspørre opplysninger som angir basisbehov for stillingen, som syn og funksjonalitet. Et praktisk viktig spørsmål er om man kan spørre om sykefravær og stabilitet i forbindelse med fremmøte. Forarbeidene fastsetter at en heller ikke kan spørres om ”sosiale forhold når disse settes i sammenheng med helse”. Høyt sykefravær vil lett kunne settes i sammenheng med helse. Vår anbefaling er derfor at man bør opptre ryddig og ikke etterspør søkerens evt tidligere sykefravær." http://www.juristkontakt.no/Tema/Referanser--begrensinger-og-muligheter/ Anonymous poster hash: b1d59...a93 6
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #6 Skrevet 12. august 2015 Ikke helt innafor, nei: "Loven hjemler unntak for helseopplysninger som er ”nødvendige” for å utføre stillingens arbeidsoppgaver. Av dette følger at dersom arbeidsgiver av hensyn til stillingens art har et sterkt saklig behov for å avklare opplysninger om søkerens helsetilstand, som for eksempel for flygere, vil arbeidsgiver kunne etterspørre opplysninger som angir basisbehov for stillingen, som syn og funksjonalitet. Et praktisk viktig spørsmål er om man kan spørre om sykefravær og stabilitet i forbindelse med fremmøte. Forarbeidene fastsetter at en heller ikke kan spørres om ”sosiale forhold når disse settes i sammenheng med helse”. Høyt sykefravær vil lett kunne settes i sammenheng med helse. Vår anbefaling er derfor at man bør opptre ryddig og ikke etterspør søkerens evt tidligere sykefravær." http://www.juristkontakt.no/Tema/Referanser--begrensinger-og-muligheter/ Anonymous poster hash: b1d59...a93 Hva kan man spørre om isteden får å få en viss indikasjon på fraværet/stabiliteten da? Anonymous poster hash: 6613d...53a
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #7 Skrevet 12. august 2015 Det er vel særlig to grunner for at man vil spørre om fravær: For å unngå å ansette noen som ofte er syke eller for å unngå å ansette noen som misbruker egenerklæringssystemet; som er "syke". Jeg opplever at teksten som er lenket til over her, har fokus på å bekytte den første gruppen fra diskriminering. Så da burde det være "innafor" å spørre en referanse om jobbsøkeren har hatt et høyt sykefravær, som referansen mistenker kan knyttes til det sistnevnte fenomenet. Men når det er sagt: Dersom jeg var sjef til noen som jeg mistenkte at ofte var "syke", ville jeg ikke sagt det til noen som ringte. For det første fordi det er spekulering, og for det andre fordi jeg antagelig gjerne ville ønske at vedkommende fikk en annen jobb... Anonymous poster hash: 0aeae...975 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #8 Skrevet 12. august 2015 Det er vel ikke ansett som helt legalt, men jeg har vært referanse for MANGE, og det er helt vanlig at arbeidsgivere spør om dette på en eller annen måte. Anonymous poster hash: 646dd...c5f 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #9 Skrevet 12. august 2015 Jeg har alltid blitt spurt om det når jeg er blitt brukt som referanse. Anonymous poster hash: 200d8...b2e
The Kitten Skrevet 12. august 2015 #10 Skrevet 12. august 2015 Personlig ville jeg blitt glad hvis referansene mine ble spurt om sykefravær. Har vært vekke fra jobb 1 dag på 5 år. 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #11 Skrevet 12. august 2015 Altså ved ansettelse av nye medarbeidere, eller er det sånt man ikke skal spørre om? Anonymous poster hash: 6613d...53a Du kan spørre, men referansen kan la være å svare. Det er jo forsåvidt et svar i seg selv... Anonymous poster hash: 7d2ef...91b
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #12 Skrevet 12. august 2015 Har eks din forige sjef,som du har som referanse lov til å opplyse om sykefravær? Er ikke det private opplysninger?Anonymous poster hash: 5e16e...e51
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #13 Skrevet 13. august 2015 Jeg har alltid blitt spurt om det når jeg er blitt brukt som referanse. De har lov til å spørre, det er du som sannsynligvis bryter loven hvis du svarer. Anonymous poster hash: 5f030...28d 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #14 Skrevet 13. august 2015 Sist jeg var referanse spurte de om mitt inntrykk av søkeren som en stabil ressurs i deres organisasjon basert på den erfaring vi hadde fra vår. Et helt legitimt spørsmål som også innbefatter fravær men som ikke går spesifikt kun på dette. Anonymous poster hash: 47a8f...078 2
Gjest Walden Skrevet 13. august 2015 #15 Skrevet 13. august 2015 Så om man faktisk har vært reellt sykt så mener dere man burde diskrimineres mot på bakrunn av det? 2
Gjest Walden Skrevet 13. august 2015 #16 Skrevet 13. august 2015 Har eks din forige sjef,som du har som referanse lov til å opplyse om sykefravær? Er ikke det private opplysninger?Anonymous poster hash: 5e16e...e51 Det trodde jeg også..
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #17 Skrevet 13. august 2015 Det er vel særlig to grunner for at man vil spørre om fravær: For å unngå å ansette noen som ofte er syke eller for å unngå å ansette noen som misbruker egenerklæringssystemet; som er "syke". Jeg opplever at teksten som er lenket til over her, har fokus på å bekytte den første gruppen fra diskriminering. Så da burde det være "innafor" å spørre en referanse om jobbsøkeren har hatt et høyt sykefravær, som referansen mistenker kan knyttes til det sistnevnte fenomenet. Anonymous poster hash: 0aeae...975 Jeg er enig med deg. Synspunktet ditt har også støtte i folketrygdloven § 8-27 bokstav b som fastsetter at retten til sykepenger på grunnlag av egenmelding kan gå tapt dersom "arbeidsgiveren har rimelig grunn til å anta at fraværet ikke skyldes sykdom". Loven anerkjenner altså på dette punktet at arbeidstakers beskyttelsesbehov kan falle bort ved misbruk av egenmeldingsordningen. Jeg vil tro at de relevante bestemmelsene i arbeidsmiljøloven langt på vei må forstås med de samme begrensningene. Ordlyden er i alle fall uklar nok til å åpne for et slikt resultat. Anonymous poster hash: 23157...658
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #18 Skrevet 13. august 2015 For øvrig sier arbeidsmiljøloven §9-3 "Arbeidsgiver må ikke i utlysning etter nye arbeidstakere eller på annen måte be om at søkerne skal gi andre helseopplysninger en dem som er nødvendige for å utføre arbeidsoppgaver som knytter seg til stillingen. Arbeidsgiver må heller ikke iverksette tiltak for å innhente helseopplysninger på annen måte." https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62/KAPITTEL_9#KAPITTEL_9 Anonymous poster hash: 64013...4f2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #19 Skrevet 13. august 2015 For øvrig sier arbeidsmiljøloven §9-3 "Arbeidsgiver må ikke i utlysning etter nye arbeidstakere eller på annen måte be om at søkerne skal gi andre helseopplysninger en dem som er nødvendige for å utføre arbeidsoppgaver som knytter seg til stillingen. Arbeidsgiver må heller ikke iverksette tiltak for å innhente helseopplysninger på annen måte." https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62/KAPITTEL_9#KAPITTEL_9 Anonymous poster hash: 64013...4f2 Ja, men spørsmålet er jo nettopp hva som regnes som "helseopplysninger". Dersom arbeidstaker har brukt egenmelding og arbeidsgiver har hatt en rimelig mistanke om at han egentlig ikke har vært syk, så blir det jo noe anstrengt å karakterisere det som en helseopplysning. Slik jeg ser det er det jo nettopp det det ikke er når man er borte grunnet annet enn sykdom. Når det er sagt er jeg enig i at terskelen er temmelig høy for å kunne dele slike opplysninger om en tidligere arbeidstaker, og at arbeidsgiver må ha rimelig sikre holdepunkter for at fraværet ikke skyldes sykdom. Anonymous poster hash: 23157...658
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #20 Skrevet 22. mars 2017 Nei, det er det ikke! http://e24.no/jobb/jobbekspertene/jobbekspertene-disse-spoersmaalene-om-sykefravaer-kan-du-ikke-stille/22891904 Anonymkode: 6b5df...e25
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå