AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #1 Skrevet 12. august 2015 Læreren til datteren min tar masse bilder av elevene på skolen. De vises ikke til oss foreldre, det virker som hun skal ha dem til privat bruk. Hun har med iphonen sin over alt, virker det som, og spør ingen om lov til å ta og oppbevare disse bildene. Har hun egentlig lov til det? Jeg liker ikke at hun gjør det. Anonymous poster hash: 71463...c63
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #2 Skrevet 12. august 2015 Kan være at de skal brukes i sjuende klasse til avslutning? Da fikk vi se video med bilder satt sammen fra hele barneskolen som vi ikke ante hadde blitt tatt Anonymous poster hash: c3e6a...f8d 8
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #4 Skrevet 12. august 2015 Det er jo bare å spørre henne Hehe. Nei. Vi fant det ut tilfeldig. Avslutningen har vært, og bildene ble ikke brukt til det. Anonymous poster hash: 71463...c63
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #5 Skrevet 12. august 2015 Vet ikke hvordan det er på skolen, men på bhg har ikke de ansatte lov til å ta bilder av barna med sin private mob. Anonymous poster hash: c9f29...bc7 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #6 Skrevet 12. august 2015 Hei. Hvis du stusser på dette kan du ta det opp med læreren. Skoler og barnehager plikter å innhente samtykke fra foresatte for å ta bilder. Kanskje du har skrevet under på noe slikt for lenge siden? Ikke sikkert de henter opplysningene på nytt for hvert skoleår. Sakset fra datatilsynets nettsider: "Det er viktig at hver enkelt skole, barnehage eller organisasjon sørger for å innhente de nødvendige samtykkene hvis det skal tas bilder av barna. Dette gjelder både dersom bildene bare skal brukes internt, og dersom de skal legges på nett - enten det er en hjemmeside (med eller uten passord), en blogg, på sosiale medier eller andre nettsider."Anonymous poster hash: 57eb7...b21 1
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 12. august 2015 #7 Skrevet 12. august 2015 Den læreren høres litt suspekt ut. Håper dere finner ut av det.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #8 Skrevet 12. august 2015 Vi tar med våre private telefoner/kamera fordi skolen har ikke sånt til oss som jobber andre steder enn småtrinnet/SFO. Men vi ga alle elevene et ark med mange bilder på før sommerferien da.Anonymous poster hash: 8041b...269 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #9 Skrevet 12. august 2015 Vet ikke hvordan det er på skolen, men på bhg har ikke de ansatte lov til å ta bilder av barna med sin private mob. Anonymous poster hash: c9f29...bc7 Min mor jobber i ungdomsskolen, og hun tar masse bilder med sin egen mobil. Bildene lagrer hun på pc, og brukes i 10-klasse avslutningen. Da lager hun PowerPoint-presentasjon, samt gir alle elever en CD med alle bildene av seg selv. Hun tar altså bilder i 3 år, men elevene får ikke se dem før i 10.klasse. Dette er helt vanlig i hennes kommune, så det er nok ingen automatisk regel for dette i skolen nei. Anonymous poster hash: 22358...266 4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #10 Skrevet 12. august 2015 Hvis ikke du liker det, så tar du det opp. Hvis ikke du har levert samtykke til fotografering til internt bruk, så skal ikke ditt barn fotograferes. Hos oss blir bilder brukt til avslutninger etc for klassen. Dersom jeg tar bilder med min private telefon, så laster jeg dem opp på klassens mappe i sikker sone og sletter dem fra telefonen etterpå. Dette med bilder er temmelig strengt regulert, så du kan gjerne forhøre deg om rutinene, og spørre om hva de blir brukt til. Jeg ser selv ikke noe negativt i å forevige gode klassesituasjoner og hendelser for å kunne vise dem til klassen og foreldrene senere, men folk er forskjellige. Anonymous poster hash: ae118...f7e 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #11 Skrevet 12. august 2015 Læreren til datteren min tar masse bilder av elevene på skolen. De vises ikke til oss foreldre, det virker som hun skal ha dem til privat bruk. Hun har med iphonen sin over alt, virker det som, og spør ingen om lov til å ta og oppbevare disse bildene. Har hun egentlig lov til det? Jeg liker ikke at hun gjør det. Anonymous poster hash: 71463...c63 Ville umiddelbart tenke at læreren har andre motiver: pedofili etc.Anonymous poster hash: d8ac6...844
sweety pie Skrevet 12. august 2015 #12 Skrevet 12. august 2015 (endret) Ville umiddelbart tenke at læreren har andre motiver: pedofili etc.Anonymous poster hash: d8ac6...844 Å typisk kg, tenk det verste!! Endret 12. august 2015 av sweety pie 5
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #13 Skrevet 12. august 2015 Ville hørt med rektor om dere evt. skulle få noe CD med bilder fra barneskolen da det har observert at det har blitt tatt en del bilder av Lærer#1. Si at dere hadde gledet dere, og lurte på om det var blitt glemt, eller hva de skulle brukes til. Anonymous poster hash: 977f4...510
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #14 Skrevet 13. august 2015 Jeg jobber som lærer og blir utrolig glad i alle barna jeg møter på jobb. Det er jo de jeg brenner for! Hadde blitt forferdelig lei meg om noen hadde ilagt meg skumle hensikter med å ta bilder av barna. Vi lærere er mennesker vi også, minner betyr like mye for oss som for alle andre! Spør henne, men spør pent.Anonymous poster hash: d43a8...bce 6
Millimani Skrevet 13. august 2015 #15 Skrevet 13. august 2015 Hehe. Nei. Vi fant det ut tilfeldig. Avslutningen har vært, og bildene ble ikke brukt til det.Anonymous poster hash: 71463...c63 Avslutningen i syvende klasse har vært? Kanskje de kommer i posten nå rett før skolestart, kanskje lærerne på ungdomsskolen fortsetter å ta bilder sånn at de får dem når de er ferdige med ungdomsskolen og da hele grunnskolen.. Eller kanskje de blir brukt på barneskolen i en slags minnebok
Wit Skrevet 13. august 2015 #16 Skrevet 13. august 2015 Som flere her sier så må du skrive under på at skolen (og da også læreren) har lov å ta bilder av barnet ditt. Det kan være mange grunner til at foreldre ikke ønsker det. F eks lever noen under hemmelig adresse, og det er jo ikke greit da at læreren har mange bilder av barnet. Heller ikke at dette settes sammen til noe på avslutninger osv som gis ut til alle. Det er viktig at man har signert på at bilder kan tas. Jeg hadde vel egentlig bare kontaktet skolen og spurt hvordan deres praksis i forhold til fotografering er.
minister-mio Skrevet 13. august 2015 #17 Skrevet 13. august 2015 Tviler på at hun skal ha de privat. Det er sikkert pedagogisk dokumentasjon. Spør henne
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #18 Skrevet 13. august 2015 Jeg er lærer, og jeg tar også bilder av barna med mobilen. Jeg synes det er hyggelig å dokumentere oppveksten deres, på samme måte som jeg tar bilder av mine egne barn. Noen bilder ser vi på sammen i klasserommet, noen blir brukt til photostory, noen blir brukt til ulike kunst og håndverk produkter, noen til ukeplanen, noen til avslutninger, og noen blir ikke brukt til noen ting, og de sletter jeg. I begynnelsen brukte jeg skolekameraet til å ta bilder, men etter å ha glemt det et par ganger på tur, så fant jeg ut at det var mye enklere å bruke telefonen. Synes du burde være fornøyd med at du har en lærer som bryr seg om elevene sine nok til at hun gidder å ta bilder av dem. Det er ikke noen selvfølge. Tviler på at lærere sitter hjemme i ferien og ser på bilder av elevene sine, og drømmer seg bort til ferien er over. Det får da være måte på å tro at barnet ditt er verdens navle. Anonymous poster hash: 8ecea...355 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #19 Skrevet 14. august 2015 Jeg er lærer (nå i 2 klasse på barneskolen), og tar ofte bilder av barna med iphonen. De legger jeg på en minnepenn, og jeg tenker å vise alle bildene i 7. klasseavslutningen, da vil det være artig å se igjen bildene fra da de var så små. Det skal sies at vi har fått alle forelendrene til å skrive under på at det er greit at vi tar bilder. Jeg forstår at du lurer, men det er læreren til barna. Hun er glad i de selv om hun er på jobb, og hun skal nok bruke de til en avslutning eller andre ting. Det er jo ikke sånn at slikt legges ut uten lov, og det er i alle fall ille at folk spekulerer i andre suspekte motiv.. Det er en lærer, ikke en kriminell. Du kan gjerne spørre henne, men på en pen måte :-) Jeg blir veldig glad når foreldre kommer til meg med innspill og spørsmål, det er veldig viktig at dialogen mellom skole og hjem er så bra som mulig. Anonymous poster hash: a90e2...11c
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #20 Skrevet 14. august 2015 Jeg ville klaget til rektor!Anonymous poster hash: 10cd2...e14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå