Gå til innhold

Hvordan få mannen til å forstå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et noe uvanlig problem. Mannen min har støv på hjernen, og tåler ikke at det er litt rotete iblant. Noe det blir i et hjem med to voksne og to barn på under 5 år, der begge voksne jobber. Jeg jobber 90 % og han jobber 100 %.

Jeg jobber turnus, og det gjør det jo ekstra vanskelig. Jeg gjør virkelig alt jeg kan i huset, alt jeg rekker, sitter aldri i ro (bortsett fra nå mens jeg skriver dette innlegget). Jeg vasker familien sine klær, jeg henger de opp eller legger de i tørketrommelen, jeg sorterer og legger på plass rene og tørre klær. Jeg handler mat, og lager middag de dagene jeg er hjemme på ettermiddagen. Jeg leverer ungene hver morgen, og henter de 3 av 5 dager i uka. Jeg bader ungene, jeg bytter på sengene deres, jeg støvsuger rommene deres når de har rydda. Jeg vasker doene, resten av badene, jeg støvsuger og vasker alle gulv så ofte jeg rekker, og rydder kjøkken og tar ut søppel hver eneste dag.

Mannen ser ikke alle se tingene jeg faktisk gjør, han ser bare den ene tingen jeg ikke har rukket før jobb feks.

Jeg får stadig kommentarer om at jeg ikke har gjort en ting, og han er ofte sur pga det.

Jeg føler meg så utrolig utilstrekkelig, jeg gir alt av meg selv både på jobb og hjemme, og føler at hver dag er den samme runddansen med ting jeg ikke får gjort, og at han ikke setter pris på meg. Jeg vet at dette ikke er et innmari stort problem, men ber allikevel om tips til hvordan jeg kan få han til å forstå at jeg rett og slett ikke er den superkvinnen han forventer seg.. Og at jeg kommer til å gå i kjelleren om han skal fortsette å snakke til meg som om jeg skulle vært et håpløst tilfelle...

Når det er sagt, han er kjempeflink selv, til å rydde og Støvsuge. Men jeg blir så fryktelig sliten av "du har glemt å ta ut søpla" akkurat når jeg kommer inn døra. Er jeg urimelig, eller bør jeg prøve å få til en dialog om dette? Har igrunn prøvd uten hell endel ganger..

Og beklager langt innlegg!

Anonymous poster hash: 9149e...a79

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er ikke urimelig.. Si til han hva du føler.

• Liker 4
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Du er ikke urimelig.. Si til han hva du føler.

Hun har prøvd flere ganger uten hell skriver hun. 

Samlivsterapeut neste. Det kan være greit å snakke med en objektiv part om det.

Skrevet

Hun har prøvd flere ganger uten hell skriver hun.

Samlivsterapeut neste. Det kan være greit å snakke med en objektiv part om det.

Hehe, jeg mener det jeg skriver uavhengig hvor mange ganger hun har allerede prøvd. Jeg har tatt opp ting med min mann sikkert 10 ganger uten at noe har endret seg, men det fikset seg den 11. Gangen :)

Skrevet

Vis ham denne tråden!

Sånt kan du ikke ha det, du er bare et menneske, og kan ikke gjøre alt perfekt hele tiden. Han burde være takknemlig for alt det du faktisk gjør :)

• Liker 2
Skrevet

Ts, skremmende å lese da det kunne vært meg selv som skrev det. Kjenner meg 100 % igjen! Det er virkelig slitsomt, jeg føler i hvert fall at jeg alltid er smånervøs for alt som må gjøres hjemme, og gjør alt jeg finner av småting i hjemmet slik at jeg slipper å få pes når han kommer hjem. Har jeg nettopp vasket kjøkkenbenken f.eks er det ikke noe gøy at han kommer hjem og sutrer over at han må vaske den skitne benken med en gang han kommer hjem, før han kan ordne seg mat.. Skjønner at det er slitsomt for han også å føle det slikt, men han innser ikke at presset det påfører meg, og at han rett og slett hakker på meg veldig mye.

Har dessverre ingen råd, men ville bare fortelle at vi er flere i din situasjon. Det virker ikke vanlig, da man alltid hører om at det er mannfolkene som ikke gjør noe husarbeid eller bryr seg om slikt.

Følger tråden for å se om noen andre har tips :)

Anonymous poster hash: afbdb...8ae

Skrevet

Jeg har et noe uvanlig problem. Mannen min har støv på hjernen, og tåler ikke at det er litt rotete iblant. Noe det blir i et hjem med to voksne og to barn på under 5 år, der begge voksne jobber. Jeg jobber 90 % og han jobber 100 %.

Jeg jobber turnus, og det gjør det jo ekstra vanskelig. Jeg gjør virkelig alt jeg kan i huset, alt jeg rekker, sitter aldri i ro (bortsett fra nå mens jeg skriver dette innlegget). Jeg vasker familien sine klær, jeg henger de opp eller legger de i tørketrommelen, jeg sorterer og legger på plass rene og tørre klær. Jeg handler mat, og lager middag de dagene jeg er hjemme på ettermiddagen. Jeg leverer ungene hver morgen, og henter de 3 av 5 dager i uka. Jeg bader ungene, jeg bytter på sengene deres, jeg støvsuger rommene deres når de har rydda. Jeg vasker doene, resten av badene, jeg støvsuger og vasker alle gulv så ofte jeg rekker, og rydder kjøkken og tar ut søppel hver eneste dag.

Mannen ser ikke alle se tingene jeg faktisk gjør, han ser bare den ene tingen jeg ikke har rukket før jobb feks.

Jeg får stadig kommentarer om at jeg ikke har gjort en ting, og han er ofte sur pga det.

Jeg føler meg så utrolig utilstrekkelig, jeg gir alt av meg selv både på jobb og hjemme, og føler at hver dag er den samme runddansen med ting jeg ikke får gjort, og at han ikke setter pris på meg. Jeg vet at dette ikke er et innmari stort problem, men ber allikevel om tips til hvordan jeg kan få han til å forstå at jeg rett og slett ikke er den superkvinnen han forventer seg.. Og at jeg kommer til å gå i kjelleren om han skal fortsette å snakke til meg som om jeg skulle vært et håpløst tilfelle...

Når det er sagt, han er kjempeflink selv, til å rydde og Støvsuge. Men jeg blir så fryktelig sliten av "du har glemt å ta ut søpla" akkurat når jeg kommer inn døra. Er jeg urimelig, eller bør jeg prøve å få til en dialog om dette? Har igrunn prøvd uten hell endel ganger..

Og beklager langt innlegg!

Han må da vel at du står på med husarbeid og barn det meste av døgnet? Også klager han på en liten flekk som du ikke har gjort?

Enten er han slem eller så har han tvangsnervose på sånt! Fortell han du rekker ikke mer, og at han kan ta det selv om det er slik at det er så ille. Ja, jeg ser at han også er flink. Men da bør han også ta det som irriterer han at du ikke rekker over.

• Liker 2
Skrevet

Hva gjør han i huset? Dere begge jobber, så hvorfor skal du gjøre mer enn han?

• Liker 2
Skrevet

Støtter forslaget over her jeg; vis han denne tråden du:) Og før du viser han den, sett deg ned med han og si at du har noe å vise han, og at han ikke "får lov" til å komme med en respons til deg før dagen etter:) Mitt råd til deg, flinke jenta :)

Jeg har forøvrig gjort det på denne måten de gangene jeg har noe viktig å kommunisere til gubben, og det er en superløsning for oss det altså. Ber om dette i en hyggelig tone, og avslutter med et lite suss på kinnet hans. Han er skikkelig superflink til å holde seg og holde ut til neste dag:)

Neste dag blir det mye mer konstruktivt for oss begge å snakke ut.

Skrevet

Selvfølgelig får du nå støtte siden du er kvinne, men hvis situasjonen var omvendt og han ikke innfridde dine forventninger til renslighet, hadde han vært en slask der det ville blitt stilt spørsmål ved hvorfor du i heletatt var sammen med han. Denne tråden bare bekrefter nok en gang at det er kjønnet som er viktigst for hva slags holdninger kvinner har til konflikter i samliv. 

Anonymous poster hash: 6e6ce...ffd
Skrevet

Du må rett og slett sette deg ned å snakke med han, og kreve at han faktisk lytter til det

du har å si. At du er på veg til å bli utslitt og at han ikke kan holde på slik.

Nå er det slitsomt med små barn, fulltidsjobb og hus og hjem. Jeg vet. Jeg er ganske

utslitt selv. Men jeg slipper heldigvis en mann som sutrer eller kjefter over ting jeg ikke rekker.

Nå er han ikke den flinkeste til å holde orden hjemme selv, så han kunne bare prøvd seg å

kjefte på meg for noe jeg ikke rakk, da skulle han fått så øra flagra for å si det slik.

Er mannen din like flink som deg TS? Altså, alt i alt, gjør han like mye som deg?

Det høres ikke slik ut. Selv om du skriver at han er flink. Og gjør han ikke like mye,

lag en liste over alt du gjør hver dag, og alt han gjør hver dag. Sett deg ned med han,

og krev at han leser den.

Anonymous poster hash: d4391...72c
  • Liker 2
Skrevet

Jeg har en venninne som løste dette ganske snesent etter å ha hatt samme runde med sin mann sien de ble samboere til de fikk barn. Hun ga klar beskjed om at hu kom til å slutte plukke opp mannens "rot", vaske hans tøy, osv osv - samtidig ba hun mannen ta ansvar for middag, handling osv siden han mente det var en "smal sak å rekke alt" og indirekte antydet at hun var lat. 

Det gikk ikke lenge før han ba om en revurdering av situasjonen ;) kanskje du skulle forsøkt noe tilsvarende? Si til han at hvis han bare skal fokusere på det du ikke rekker så kan dere jo "bli enige om at du er håpløs" først som sist og at han tar ansvar for alt han mener du ikke gjør? Se hvor lenge det går før han kapitulerer..

• Liker 7
Skrevet

Selvfølgelig får du nå støtte siden du er kvinne, men hvis situasjonen var omvendt og han ikke innfridde dine forventninger til renslighet, hadde han vært en slask der det ville blitt stilt spørsmål ved hvorfor du i heletatt var sammen med han. Denne tråden bare bekrefter nok en gang at det er kjønnet som er viktigst for hva slags holdninger kvinner har til konflikter i samliv. 

Anonymous poster hash: 6e6ce...ffd

Vel, jeg rådet min sønn til det samme som jeg vil råde TS til i fht dette; snakk med partneren din. Forklar dine forventninger - lytt til den andres tanker rundt dette, forsøk å bli enige om en middelvei.

Det er ikke greit at den ene går og hakker på den andre for småting.

Anonymous poster hash: 99ce0...030

• Liker 1
Skrevet

Mitt beste råd er å dele opp oppgavene. Sett dere ned sammen og snakk om hva dere ønsker at skal gjøres I hverdagen. Hvilke oppgaver er viktige og MÅ gjøres hver dag. Er det noe som kan gjøres en gang I uka osv. Fordel oppgavene dere u mellom, slik at dere opplever det likestilt. Og hold dere til planen. Og fortell han hva det gjør med deg når han kommer med disse kommentarene som gir deg følelsen av utilstrekkelighet.

Og når dere snakker så er det ikke lov å bruke; DU er/føler/gjør/mener/tror/tenker

Alltid bruk utgangspunktet JEG er/føler/gjør/mener/tror/tenker

Lykke til 👍 og blir ikke ting bedre så får du tenke I andre baner. Ingen, hverken mann eller kvinne, skal la seg trykke ned av partneren.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vasker familien sine klær, jeg henger de opp eller legger de i tørketrommelen, jeg sorterer og legger på plass rene og tørre klær. Jeg handler mat, og lager middag de dagene jeg er hjemme på ettermiddagen. Jeg leverer ungene hver morgen, og henter de 3 av 5 dager i uka. Jeg bader ungene, jeg bytter på sengene deres, jeg støvsuger rommene deres når de har rydda. Jeg vasker doene, resten av badene, jeg støvsuger og vasker alle gulv så ofte jeg rekker, og rydder kjøkken og tar ut søppel hver eneste dag.

Han er kjempeflink? Jeg synes det høres ut som om han er en klagete latsabb, mens du er dobbeltarbeidende så det holder.

Hvorfor gjør han ikke mer i huset?

Anonymous poster hash: b4f65...b7d

• Liker 6
Skrevet

Hva hvis dere begge to skriver en detaljert liste over alt dere gjør av husarbeid og plikter i forhold til barna i løpet av en uke. Få med ALT! Og så bytter dere liste for å se over, og uten å gå inn på småting som at begge mener at det var de som tørket av kjøkkenbenken forrige onsdag så ser dere på hvem som tar ansvaret for hva.

Er det han som tar ut av oppvaskmaskinen stort sett? Ja da går det på hans liste. Du leverer barn? Da er det på din. Osv osv... Når alle oppgaver er fordelt på sånn det pleier å være, kan listene se ulike ut selv om de regnet i arbeidstid egentlig er ganske like, eller omvendt. Det tar jo tross alt lengre tid å handle og lage mat enn å gå ut med søpla. Poenget er at da har dere en oversikt over hvordan det pleier å være. Og et greit grunnlag for å diskutere videre. 

Dere kan også prøve å bytte lister. Dvs at du dropper alt av det du pleier å gjøre og bare gjør hans ting, og han dropper sitt og tar ditt. Det må gjøres over litt tid da, en dag er ikke nok. Kanskje 2-3 uker? Da rekker skapene du har fyllt med mat å bli tomme så han også må handle og planlegge mat. Det er en veldig grei måte å sjekke om dere har fått med alt på listene, siden dere bare skal gjøre det den andre har skrevet opp. Hvis du skriver at du vasket gulvet én gang i uka. Ja da får han også vaske én gang i uka. Da oppdager dere raskt om du har glemt å skrive at du faktisk vasker under barnestolene etter hver gang de har spist ;)

• Liker 4
Skrevet

Han er kjempeflink? Jeg synes det høres ut som om han er en klagete latsabb, mens du er dobbeltarbeidende så det holder.

Hvorfor gjør han ikke mer i huset?

Anonymous poster hash: b4f65...b7d

Signerer denne!

Skrevet

Mannen min forsto heller ikke at jeg kunne være sliten av å ha så mye å gjøre fordi han så ikke noe forskjell i huset. Jeg løste det med å skrive ned alt jeg gjorde av rydding og vasking i en uke (og da mener jeg alt. Type "tok ut av maskina, satte inn i maskina, handlet, lagde middag, tok av og vasket sengetøyet, støvsugde stua+++) Tok ikke mange dager før han skjønte at det ble noen timer med husarbeid likevel ;)

• Liker 1
Skrevet

Hva med å bli enig om å lage en liste der dere skriver opp hva hver av dere har gjort en måneds tid?

Anonymous poster hash: f894f...caf
Skrevet

Mannen min forsto heller ikke at jeg kunne være sliten av å ha så mye å gjøre fordi han så ikke noe forskjell i huset. Jeg løste det med å skrive ned alt jeg gjorde av rydding og vasking i en uke (og da mener jeg alt. Type "tok ut av maskina, satte inn i maskina, handlet, lagde middag, tok av og vasket sengetøyet, støvsugde stua+++) Tok ikke mange dager før han skjønte at det ble noen timer med husarbeid likevel ;)

Samme her. Da han skjønte timeantallet jeg brukte til husarbeid ble det en litt annen tone ja ... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...