Gå til innhold

Noen gode oppskrifter med sopp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk plutselig så lyst på sopp til middag i dag. Lenge siden jeg har spist f.eks. kantareller. Men jeg mangler gode oppskrifter. Er noen som har oppskrifter de vil dele med meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veeeeeldig enkel soppstuing (som tilogmed mannen spiser - og han liker egentlig ikke sopp....)

Smørstek biter av fersk champignon med salt og pepper. Når det er ferdigstekt, bland inn litt Creme Fraice. Ferdig!!

Nyyyydeklig til biff o.l.!!!

Skrevet

Sopp og løksuppe (2 pers.)

1 ss smør

400 g fersk sopp i skiver

1 hakket rød løk

1 purre i skiver

2-3 ss hvetemel

4,5 dl melk

3 dl buljong

salt/pepper

Stek sopp og løk i smør. Dryss over mel, spe med melk og buljong og la suppen småkoke i 5 minutter. Smak til med salt og pepper. Tilsett gjerne et par ss snøfrisk for en fyldig suppe.

Sopp-risotto (4-6 pers.)

20 g tørket steinsopp (porcini)

1 liter hønse- eller grønnsakbuljong

100 g smør

640 g små champignon i skiver

3 knuste hvitløksfedd

¼ dl tørr hvit vermuth

1 finhakket løk

450 g arborioris

150 g revet parmesan

Legg steinsoppen i bløt i ½ liter varmt vann i 30 minutter. La soppen renne av, ta vare på væsken. Hakk soppen. Sil soppvannet gjennom en fin sikt ikledt kjøkkenpapir. Ha buljongen og soppvannet i en kjele og kok opp. La småkoke under lokk. Varm 1 ss olje og 40 g av smøret og fres all soppen og hvitløken. Stek 10 minutter. La småkoke på svak varme i 5 minutter. Skru opp varmen, tilset vermuth og kok 2-3 minutter. Sett kjelen til side.

Varm opp 1 ss olje og 20 g smør og fres løken myk. Rør inn ris. Tilsett 1,25 dl buljong og kok til den har fordampet. Tilsett buljong under omrøring, litt etter litt, i 20-25 minutter. Ta av platen og rør inn sopp, parmesan og resten av smøret. Smak til med salt og pepper.

Bakt sopp (4 pers.)

250 g champignon

200 g østerssopp

200 g shiitakesopp

100 g kastanjesopp

80 g ferske loffsmuler

25 g revet parmesan

2 ss hakket bladpersille

1 ss hakket timian

2 knuste hvitløksfedd

1 ts pepper

2 ss olivenolje

Rens soppen, del de store i to. Drypp litt vann i en ildfast form og fordel soppen i. Formen må være stor nok til at all soppen kan legges i ett lag. Stilken skal opp. Bland resten av ingrediensene sammen, unntatt olje, og dryss over soppen. Drypp oljen over til slutt. Stek ved 180 grader i 12-15 minutter.¨

Fylte champignoner (8-10 pers.)

18 store champignoner

100 g kremost naturell

1 ss melk

1 ts worcestershiresaus

1 ts salt

½ dl hakkede vannkastanjer

2 ss finhakket rød paprika

2 ss finklippet gressløk

2 ss stekt og hakket bacon

Dra stilken av champignonene og finhakk dem. Visp sammen kremost, melk, worcestershiresaus og salt. Rør inn champignonstilkene, vannkastanjer, halvparten av paprikaen, gressløk og bacon. Fyll champignonhattene med blandingen og sett på stekebrett. Stek ved 175 grader i ca 20 minutter. Dryss over resten av paprikaen før servering.

Skrevet

Denne er veldig god og kjempelett å lage.

Kremet soppsuppe

4 porsjoner

Ingredienser:

1L sjampinjong eller skogsopp, renset og hakket grovt

4 fedd hvitløk

2ss smør

3ss. hvetemel

4 dL melk

5 dL god buljong

2 dL fløte

salt og pepper

Slik gjør du:

La sopp og hvitløk surre i smør.

Dryss over hvetemelet og spe med melk og buljong. La det koke i 5. min. Hell fløte i og smak suppen godt til.

Skrevet

Nam, nam! :sikle: Masse godt her. Takk skal dere ha!

Gjest Anonymous
Skrevet
Veeeeeldig enkel soppstuing (som tilogmed mannen spiser - og han liker egentlig ikke sopp....)

Smørstek biter av fersk champignon med salt og pepper. Når det er ferdigstekt, bland inn litt Creme Fraice. Ferdig!!

Nyyyydeklig til biff o.l.!!!

Veldig godt, men enda bedre om man lsenger det i forstekt butterdeig... NAM!!

(Steker dessuten soppen med litt løk og soyasaus. Kan godt slenge i annen sopp, blandet skogsopp er deilig!)

Skrevet
Vel, mitt innlegg virket ganske puslete nå.....

:ler:

Pjusk, da....har du stjålet oppskriften min...evt har vi samme samboer??? :ler:

Min liker heller ikke sopp, men den "versjonen" liker han også :) Eller en variant - sitronpepper istede for sort pepper blir også godt!!

Skrevet

Pjusk, da....har du stjålet oppskriften min...evt har vi samme samboer??? :ler:

Min liker heller ikke sopp, men den "versjonen" liker han også :) Eller en variant - sitronpepper istede for sort pepper blir også godt!!

:ler::ler:

Sitronpepper? God ide! Sitronpepper blir flittig brukt ellers, har ikke tenkt på det i denne sammenhengen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...