AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #1 Skrevet 12. august 2015 Og ikke legg til hans navn altså, bare ha navnet som det er Da jeg fortalte dette til en venninne så sa hun at "det virket rart, hvordan kan man se at man er gift da. Blir det like ekte da liksom?" Har det noe å si da? Har dette mye å si for ekteskap? Jeg spørr for jeg ble litt paff av det hun sa, jeg.. Anonymous poster hash: bf8e3...e02 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #2 Skrevet 12. august 2015 Da skal det ikke mye til før du blir paff. Folk mener forskjellig, gjør forskjellig. Anonymous poster hash: 79df3...177
wintergirl Skrevet 12. august 2015 #3 Skrevet 12. august 2015 (endret) Jeg beholdt mitt. Kjenner en pastor hvor svigersønnen hans tok hans datters etternavn. Jeg har koblet til min manns.navn bak fordi han ville det, men jeg mener det er opp til hver enkelt. Dere er fortsatt like mye gift for det. Det meste handler om tradisjoner, bare tull egentlig. Hvis mannen din syns det er helt greit så kan venninna di være stille! Endret 12. august 2015 av wintergirl
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #4 Skrevet 12. august 2015 nei, ikke bare deg. Mannen min tok mitt navn. Anonymous poster hash: b8cd0...ffc 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #5 Skrevet 12. august 2015 Jeg beholdt mitt og mannen sitt. Vi har begge tradisjonsrike familienavn som vetyr mye for oss, og som ikke passer sammen. Vi får ta det opp til diskusjon hvis vi får barn. Om en av oss tar den andres navn, og hvilket navn barnet bærer med seg Anonymous poster hash: 23b90...371
Gjest SykkelJenny Skrevet 12. august 2015 #6 Skrevet 12. august 2015 Jeg har beholdt mitt navn og min mann beholdt sitt da vi giftet oss for over 20 år siden. Navnet er en del av min identitet og jeg husker at mor advarte meg mot å skifte navn ... hun hadde alltid angret for at hun gjorde det selv da hun giftet seg.
miaw Skrevet 12. august 2015 #7 Skrevet 12. august 2015 Jeg er veldig bestemt på at jeg vil ha mitt eget navn når jeg blir gift. Det er det som føles mest naturlig for meg.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #9 Skrevet 13. august 2015 Det er da langt ifra unormalt at man beholder hvert sitt eget navn, som eneste navn? For meg var det uaktuelt å bytte navn, samme for mannen. Vi har hvert vårt navn, og ingen har noensinne reagert på det. Jeg kjenner mange som har det på samme viset. Anonymous poster hash: 8475d...825 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #10 Skrevet 13. august 2015 Mannen min tok mitt etternavn. Har sitt som mellom navn. Barna og jeg har kun mittAnonymous poster hash: 75280...254 1
Puserjenta Skrevet 13. august 2015 #11 Skrevet 13. august 2015 Jeg skal også beholde navnet mitt. Føler ikke at vi er noe mindre familie bare pga vi ikke har likt etternavn.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #12 Skrevet 13. august 2015 Jeg vil faktisk gjerne bytte etternavn. Etternavnet mitt er kronglete å uttale, og det er håpløst å si det høyt dersom noen skal skrive det ned over tlf, eller i butkk - må alltid begynne å stave for at folk skal skrive rett. Ikke klinger det spesielt bra med fornavnet mitt heller. Så hvis en eventuell mann hadde hatt et etternavn enklere å uttale, så tar jeg gjerne bare hans. Hvorfor er det så viktig for folk å beholde navnet? Er det pga man knytter respekt til slekt mot det? Religiøse grunner? Er også enig i at det ikke klinger så bra å være gift med forskjellige etternavn.. da kan vel heller begge ta hverandres navn? Anonymous poster hash: 8635f...e98
Gjest SykkelJenny Skrevet 13. august 2015 #13 Skrevet 13. august 2015 Jeg vil faktisk gjerne bytte etternavn. Etternavnet mitt er kronglete å uttale, og det er håpløst å si det høyt dersom noen skal skrive det ned over tlf, eller i butkk - må alltid begynne å stave for at folk skal skrive rett. Ikke klinger det spesielt bra med fornavnet mitt heller. Så hvis en eventuell mann hadde hatt et etternavn enklere å uttale, så tar jeg gjerne bare hans. Hvorfor er det så viktig for folk å beholde navnet? Er det pga man knytter respekt til slekt mot det? Religiøse grunner? Er også enig i at det ikke klinger så bra å være gift med forskjellige etternavn.. da kan vel heller begge ta hverandres navn? Anonymous poster hash: 8635f...e98 Navnet er meg og det hadde vært meg i 20 år da jeg traff mannen min og vi giftet oss. Så overhode ingen grunn til at jeg skulle ta min manns navn selvom jeg valgte å dele resten av livet med ham. Kan ta et eksempel da vi skulle invitere til klassefest for å feire at det var 30 år siden vi gikk utav skolen. Endel av de vi skulle invitere var omtrent umulig å finne fram til - nettopp fordi de hadde skiftet navn og ingen visste hva de het nå. Mor og far var gift til døden skilte dem - men mor angret hele sitt voksne liv at hun skiftet navn ifm bryllupet - og hun advarte oss mot å gjøre samme feilen. Nei, det skulle vært en virkelig god grunn til at jeg hadde tatt min manns etternavn da vi giftet oss. Eneste grunnen jeg kan se om det knyttet seg en dårlig historie til mitt pikenavn - og at jeg for alt i livet ikke ville bli knyttet til den historien. Våre barn har begge navnene.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #14 Skrevet 13. august 2015 Jeg beholdt mitt. Kjenner en pastor hvor svigersønnen hans tok hans datters etternavn. Jeg har koblet til min manns.navn bak fordi han ville det, men jeg mener det er opp til hver enkelt. Dere er fortsatt like mye gift for det. Det meste handler om tradisjoner, bare tull egentlig. Hvis mannen din syns det er helt greit så kan venninna di være stille! Da beholdt du jo ikke ditt etternavn? Du tok hans etternavn og beholdt ditt gamle etternavn som mellomnavn. Anonymous poster hash: 2e2d6...500 5
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #15 Skrevet 13. august 2015 Jeg vil faktisk gjerne bytte etternavn. Etternavnet mitt er kronglete å uttale, og det er håpløst å si det høyt dersom noen skal skrive det ned over tlf, eller i butkk - må alltid begynne å stave for at folk skal skrive rett. Ikke klinger det spesielt bra med fornavnet mitt heller. Så hvis en eventuell mann hadde hatt et etternavn enklere å uttale, så tar jeg gjerne bare hans. Hvorfor er det så viktig for folk å beholde navnet? Er det pga man knytter respekt til slekt mot det? Religiøse grunner? Er også enig i at det ikke klinger så bra å være gift med forskjellige etternavn.. da kan vel heller begge ta hverandres navn? Anonymous poster hash: 8635f...e98 Etternavnet er en like stor del av navnet mitt som fornavnet mitt. I tillegg er det det navnet jeg er kjent under. Det er det navnet som står på doktorgraden min, og som jeg har gjort alt arbeidet mitt under. Om jeg skifter navn vil ingen som søker på mitt nye navn få opp alt mitt tidligere arbeid. I tillegg er det det navnet gamle venner og bekjente antageligvis leter etter om de nå skulle ville ha kontakt med meg. Jeg ser ikke poenget med å skifte, jeg? Om man nå er fornøyd med det navnet man har? Om du ikke liker navnet ditt, så er du jo fri til å skifte, men jeg synes jeg har et fint navn, jeg. Hvorfor skulle neg endre det? Hva oppnår jeg med det? Anonymous poster hash: 8475d...825 2
Gjest Skrevet 13. august 2015 #16 Skrevet 13. august 2015 Ingen av oss endret navn. Jeg er samisk og vil beholde det etternavnet, mens hans navn er et sjeldent familienavn han ikke ville kvitte seg med. Ingen som har reagert på det. 2
wintergirl Skrevet 13. august 2015 #17 Skrevet 13. august 2015 Da beholdt du jo ikke ditt etternavn? Du tok hans etternavn og beholdt ditt gamle etternavn som mellomnavn.Anonymous poster hash: 2e2d6...500 Det ble ikke registrert i folkeregistret ved en feil. Har ikke rettet det opp. Men han liker at jeg skriver hans navn bak. Men jeg gjør ikke mer for å rette det opp ellers.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #18 Skrevet 13. august 2015 Jeg ønsker å beholde mitt navn, men samtidig så ønsker jeg at jeg, barna og helst mannen skal ha samme navn. Anonymous poster hash: 38eac...546
Auri Skrevet 13. august 2015 #19 Skrevet 13. august 2015 Jeg beholdt mitt, og han tok mitt. Han hadde et veldig kronglete navn som alltid ble stavet feil, så han valgte å ta mitt navn fordi det er enklere enn hans gamle etternavn. Men det var 100% hans valg. For meg var det aldri aktuelt å ta hans navn, jeg er veldig glad i navnet mitt akkurat slik det er, det har bokstavrim og det er mitt. 2
SiMa Skrevet 13. august 2015 #20 Skrevet 13. august 2015 De fleste jeg kjenner som har giftet seg de siste 10-15 årene har enten beholdt sine egne navn eller begge har brukt kvinnens navn som mellomnavn og mannens som etternavn (noen med bindestrek mellom). Jeg skulle gjerne gjort det samme, men mannen ville kvitte seg med slektsnavnet, så da ble det mest naturlig at han tok mitt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå