Gå til innhold

Endre etternavn ved skilsmisse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje ikke under riktig kategori, men la gå! Noe jeg har lurt litt på i det siste, når jeg gifter meg har jeg lyst til å ta mannens etternavn. La oss si jeg heter Nilsen og endrer etternavnet mitt til Olsen når vi gifter oss. 5 år senere blir vi skilt, hva gjør man da??

Syntes det virker rart å skulle hete Olsen når resten av familien min heter Nilsen, men syntes også det virker rart å skulle endre etternavn tilbake til det gamle igjen, og også mye styr i forhold til pass, bankkort, jobb, mailer og alt mulig.

Har ikke planer om å gifte meg med en jeg skal skille meg med akkurat, men har bare lurt litt på dette :)

Anonymous poster hash: 841c6...b24

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mamma skiftet etternavn når hun giftet seg.  Hun fikk et barn i ekteskapet. Og når de skilte seg så skiftet hun tilbake til sitt pikenavn og skiftet navnet på mitt søsken også så h*n hadde begge foreldrene sitt navn.

Jeg vet ikke helt hva jeg selv ville gjort. Kommer ann på om vi hadde fått barn eller ikke. Hadde vi fått barn og de het Olsen.hadde jeg ikke giddet å skifte til Hansen på meg. 

Anonymous poster hash: db3ff...71a
Skrevet

Den problemstillingen tar man hvis den kommer. Det som spiller inn er hvor lenge du har hett Olsen, om dere har barn, om Olsen er et navn  du markedsfører deg med proffesjonelt, om hvor mye du hater eksmannen din og hele hans vesen, familie og navn etter skillsmissen. Hvis en ny mann er årsaken til bruddet eller du har planer om å gifte deg på nytt, hvilket navn du liker best og syns er finest, hva eksen syns om saken osv.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har tenkt litt på dette, og jeg kommer nok mest sannsynlig til å beholde min manns etternavn etter en skilsmisse. Både fordi det er finere og svært sjeldent navn i Norge i forhold til mitt pikenavn, og fordi jeg vil ha samme etternavn som våre barn. 

Forhåpentigvis blir det ikke noe skilsmisse, men man vet jo aldri, og det kan jo være jeg ombestemmer meg. 

Anonymous poster hash: 8ec6a...cb7
  • Liker 1
Skrevet

Veldig mange barn har jo etternavnet til begge foreldrene, så da vil dere hete nesten det samme etter skilsmissen også.

Anonymous poster hash: 4e5c4...fa6
Skrevet

Jeg tror jeg ville beholdt mannens navn som det mellomnavnet jeg har det som nå. (Har beholdt etternavnet mitt når jeg giftet meg, men har med mannens som mellomnavn.)

Ikke for mannens skyld, men for barnas.

Barna mine har jo fortsatt dette som eneste etternavn, og ville kunne føle at dette var noe negativt mot dem også, dersom jeg bastant insisterte på å fjerne pappaens (og deres) etternavn fra navnet mitt.

Tror det skulle vært en veldig alvorlig grunn for skilsmissen dersom jeg hadde forsøkt  å endre etternavn på barna.

Anonymous poster hash: e1f92...5ba
Skrevet

For barnas skyld?

De fleste gifter seg igjen. Skal du beholde din x sitt navn pga barna da også? Evt nytt barn skal ha din x navn pga de andre barna?

Jeg er ikke barna .Barna vet hvem jeg er. Jeg byttet navn når vi ble skilt. Gift på nytt og har hans navn

Anonymous poster hash: d857e...b96

Skrevet

Jeg tok min eksmanns etternavn da vi giftet oss, og våre barn fikk kun hans etternavn da de har lange navn og mellomnavn. Jeg beholdt ikke mitt pikenavn da mitt fornavn og mellomnavn var også lange. Da vi ble skilt fjernet jeg hans etternavn og tok tilbake mitt pikenavn. Dette er såpass vanlig i dag og har for meg vært en enkel overgang...

Våre barn er relativt store og har knapt kommentert dette, eneste er eldstemann som sa engang at farens etternavn var vanskeligere for engelsktalende enn mitt (faren og barnas etternavn blir på engelsk litt fyrord) og at det hadde vært lettere å hete mitt etternavn (kan sammenlignes litt med Celina MiddelFART)

Etter mange år var det faktisk lettere enn jeg trodde å bruke mitt pikenavn.

Anonymous poster hash: 590f3...4f2

Skrevet

Jeg hadde selvsagt byttet tilbake til mitt etternavn dersom jeg ble skilt. Noe annet synes jeg bare virker merkelig og rart.

Skrevet

Jeg bytter tilbake til pikenavnet om jeg skulle bli skilt.

Anonymous poster hash: 3158a...889

Skrevet

Jeg har fortsatt hans navn... Tre år etter...

Barna heter det å jeg har ikke noe familie igjen så har ingen relasjon til pikenavnet mitt...

Anonymous poster hash: ce743...eaa

Skrevet

Jeg kan ikke se for meg å bytte tilbake om skilsmisse skulle oppstå. Det har blitt en del av identiteten min og jeg vil hete det samme som barna våre. Kanskje jeg ville endre mening om bruddet var stygt osv, men jeg forstår nå hvorfor min mor beholdt pappas navn etter skilsmissen. Før syns jeg det var rart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...