Gå til innhold

Halvparten av lånet er renter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen forklare dette for meg?

Har et boliglån med 2,82 effektiv rente. 

Jeg betaler 8053 kroner i måneden, 3955 i avdrag, 4028 i renter og 70 i omkostninger. 

Hvordan kan 2,82 % rente bli halvparten av lånet? Jeg forstår ikke dette...

Anonymous poster hash: 7e7eb...489
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har et samlet lån på x hundre tusen eller millioner. Ut av dette beløpet skal du betale 2,82% av det totale lånebeløpet i løpet av året. Når du har bestemt at du skal betale ned i løpet av så så mange år så fordeles rentebeløpet seg slik og så blir det resterende avdrag ut av den summen du har avtalt å skulle betale hver måned. Etter hvert som betaler ned på lånebeløpet vil rentesummen bli lavere og avdraget bli høyere (fordi det totale beløpet blir lavere og dermed også prosentsatsen vil bli et lavere beløp). Ga det noen mening`?

• Liker 1
Skrevet

Kanskje fordi du har annunitetslån?

Anonymous poster hash: befcd...ab7

Skrevet (endret)

Kort forklaring på annuitetslån fra Wikipedia

Et annuitetslån er et lån som nedbetales med like store terminbeløp, helt til lånet er innfridd. I begynnelsen er avdragsdelen liten, mens rentedelen er stor. Etter hvert som tida går stiger avdragsandelen og renteandelen blir mindre. Terminbeløpet kalles annuitet og finnes ved å multiplisere lånebeløpet med en annuitetsfaktor.

Du har sikkert fått en nedbetalingsplan fra banken som viser hvordan rentebeløpet etterhvert blir lavere og avdragsbeløpet blir høyere

Endret av Miss Lucky
  • Liker 3
Skrevet

omg..

Og så gir man lån til folk som ikke en gang vet hvordan renter fungerer :D

Du betaler renter hver mnd på 2, whatever prosent på HELE beløpet i løpet av ett år delt på 12 mnd.

3% av 2 mill er ca 60k i året, delt på 12 er 5000 ett eller annet. 

Burde kanskje satt deg inn i det absolutt mest elementære før du kjøpte deg et sted å bo?

Trenger du mer økonomisk hjelp, send meg en PM.

• Liker 3
Skrevet

Og TS, skulle walden kreve penger for det er det mot reglene og dette skal tapporteres

Anonymous poster hash: e66f2...cdd

• Liker 2
Skrevet

Og TS, skulle walden kreve penger for det er det mot reglene og dette skal tapporteres

Flott at du følger med :)

Jeg KREVER ingenting av folk. 

• Liker 1
Skrevet

Flott at du følger med :)

Jeg KREVER ingenting av folk.

Virkelig? Det er ikke lenge siden du "Ga råd mot en liten sum -du gir tross alt ikke bort så gode råd gratis" ;)

Skrevet

Virkelig? Det er ikke lenge siden du "Ga råd mot en liten sum -du gir tross alt ikke bort så gode råd gratis" ;)

Ja, og det angrer jeg på. SIden det ikke er lov her inne så vil jeg selvsagt ikke oppfordre til det! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...