Gå til innhold

Hjelp til glutenfri mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må begynne å spise glutenfritt pga mageproblemer, og lurte egentlig på hva som er godt, har ikke spist glutenfritt før, og vet egentlig ikke hva jeg kan spise pga den dietten.

Anonymous poster hash: 80218...52c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glutenfri stekt løk, brun saus på pose og tomatsuppe på pose er supergodt. Altså, i den grad posesaus og posesuppe kan være gode... ;) De er bedre enn originalen, synes nå jeg i alle fall. Den glutenfrie stekte løken er supercripsy og holder seg sånn lenger enn den vanlige.

De fleste kaker som du baker selv blir ikke noe mindre gode av å bytte ut hvetemelet med glutenfritt, og så lenge det ikke er kaker som hever ved hjelp av gjær kan du som oftest bytte ut hvetemelet i en oppskrift med samme mengde glutenfritt mel. Skal du lage boller, kringler og annen gjærbakst så vil ikke det fungere. Ikke blir glutenfri gjærbakst spesielt godt heller, stort sett tørt og hardt og kjipt å jobbe med. 

Rismel, maismel og potetmel er ekempler på glutenfrie melsorter, og en blanding av flere av dem er ofte greit å ha. 

Det du ikke kan spise er hvete, rug, bygg og spelt (pluss noen mindre vanlige kornsorter som emmer og einkorn). Havre er naturlig glutenfritt, men kan bli forurenset med spor av gluten f.eks. på mølla eller under frakt og oppbevaring. Det finnes derfor en egen "glutenfri havre" som er garantert glutenfri. :) Med mindre du er glutenallergiker så vil det sannsynligvis fungere helt fint å spise vanlig havre. 

Ellers bør du passe på hva du spiser av godteri - vanvittig mye godteri som man ikke tenker at inneholder gluten, gjør nettopp det. Lakrisstenger av ymse slag, f.eks. Dobbeltsjekk før du spiser. :)

Skrevet

Jeg spiser bare annen mat i stedet. Vanlig middag, grønnsaker, bønner, linser, nøtter, frukt.

Sjekk alltid på innholdslista om det står hvetemel på.

Anonymous poster hash: 259f4...5a1
  • Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar :) vet ikke hva jeg ikke tåler enda, men doktoren jeg var til ba meg prøve glutenfritt i noen uker :) litt lettere å prøve glutenfritt når jeg vet litt mer om maten :)

Skrevet

Bruk minst mulig ferdiglaget mat, da vet du hva du får i deg.

Kast hvetemelet og lag mat uten dette: Maisenna i sauser, potetmel i kjøttfarse, havremel og havregryn til fantasien sier stopp.

Eneste jeg savner er bakverk (lukten av nystekte boller etc etc ) og til det kan du kjøpe glutenfri melblanding. Men jeg spiser ikke brødmåltid lengre og det går bra, smoothie med havregryn til frokost funker godt

Jeg kuttet også øl lenge men så fant jeg ut at Ringnes Lite er uten gluten.

Skrevet

Tusen takk for svar :) vet ikke hva jeg ikke tåler enda, men doktoren jeg var til ba meg prøve glutenfritt i noen uker :) litt lettere å prøve glutenfritt når jeg vet litt mer om maten :)

Hvis det er mistanke om cøliaki må du IKKE begynne på glutenfri kost uansett hva legen sier. Diagnosen cøliaki blir satt ved gastroskopi, og man får ingen utslag dersom man har spist glutenfritt en stund. Cøliakere får ca 2000 kr i stønad fra nav hver mnd, og dersom du begynner på glutenfri kost og ikke får utslag på testen, må du spise gluten igjen i opptil 2 mnd for å få utslag på gastroskopien og dermed penger fra nav. Ikke for å skremme deg altså, bare et godt råd! :) Er alt for mange leger som ikke vet hvordan prosessen med nav er.

For å svare på spørsmålet ditt: de fleste butikker selger glutenfritt brød og bakervarer/kjeks. Vær oppmerksom på at mye av de ferdige glutenfrie varene inneholder mer sukker enn vanlig mat, og mye stivelse. Middager er ganske enkle å gjøre om, med mindre du er vant til mye ferdig- og posemat. Kok glutenfri pasta, lag saus med maizena jevner, osv. Brød og gjærbakst er vanskelig å få til i starten, deigen skal være som en tykk grøt, ellers blir det veldig tørt. For å få mer fiber i brødene kan du f.eks bruke solsikkekjerner, gresskarkjerner, havregryn og noe som heter sukkerroer. Fiberhusk er også lurt å ha, et par ss gjør at deigen og brødet henger bedre sammen. Her er en oppskrift som er veldig god.

• Liker 2
Gjest Fluttershy
Skrevet

Har nettopp fått samme beskjeden fra lege. Sliter litt nå da jeg ikke tåler melk heller. Nå utgår noen av melkeerstattnings produktene jeg bruker pga havre. Er heldigvis ganske innøvd i å lese på innhlodsfortegnelse fra før.

Jeg har fåreløbig prøvd ut noen glutenfrie rundstykker fra Hatting som var greie på smak. Gutenfrie lefser til taco var ikke godt. Knekkebrødene jeg har kjøpt var ganske smakløse. Har nå kjøpt inn glutenfri haregryn som jeg blander med soyayogurt og litt honning til frokost.

Skrevet

Hvis det er mistanke om cøliaki må du IKKE begynne på glutenfri kost uansett hva legen sier. Diagnosen cøliaki blir satt ved gastroskopi, og man får ingen utslag dersom man har spist glutenfritt en stund. Cøliakere får ca 2000 kr i stønad fra nav hver mnd, og dersom du begynner på glutenfri kost og ikke får utslag på testen, må du spise gluten igjen i opptil 2 mnd for å få utslag på gastroskopien og dermed penger fra nav. Ikke for å skremme deg altså, bare et godt råd! :) Er alt for mange leger som ikke vet hvordan prosessen med nav er.

For å svare på spørsmålet ditt: de fleste butikker selger glutenfritt brød og bakervarer/kjeks. Vær oppmerksom på at mye av de ferdige glutenfrie varene inneholder mer sukker enn vanlig mat, og mye stivelse. Middager er ganske enkle å gjøre om, med mindre du er vant til mye ferdig- og posemat. Kok glutenfri pasta, lag saus med maizena jevner, osv. Brød og gjærbakst er vanskelig å få til i starten, deigen skal være som en tykk grøt, ellers blir det veldig tørt. For å få mer fiber i brødene kan du f.eks bruke solsikkekjerner, gresskarkjerner, havregryn og noe som heter sukkerroer. Fiberhusk er også lurt å ha, et par ss gjør at deigen og brødet henger bedre sammen. Her er en oppskrift som er veldig god.

Har lest mangen plasser at jeg ikke må spise glutenfritt før jeg har tatt test :) skal først ta en blodprøve :) skal iværtfall vente med å begynne på glutenfritt til etter jeg har tatt den blodprøven, blir jeg sent videre så får jeg slutte med glutenfritt :)

Fikk egentlig beskjed om å prøve glutenfritt og se om det hjelper på magen, hvis ikke, må jeg kutte ut melkeproduk. Så tror egentlig ikke doktoren jeg var til var helt sikker på hva hun mente er galt med meg.

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet

Heller ikke en blodprøve vil gi utslag hvis du har begynt å spise glutenfritt. Man måler antistoffer i blodet og de vil ikke være der hvis du ikke spiser gluten.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...