FantasDick Skrevet 12. august 2015 #1 Skrevet 12. august 2015 Teit tittel, kanskje, men det er noe vi må snakke om i disse dager! Vi er samboere, snakker om å gifte oss (senere en gang..), han har et barn fra før av som bor her (med hans etternavn), kommer et felles barn om noen uker. Jeg vil jo at babyen skal ha mitt etternavn så klart, men han vil jo at hun skal ha hans. Vi krangler absolutt ikke om dette og det er ingen sure miner, men vi står jo liksom litt fast? Ser nesten for meg at den eneste løsningen er at en bare må gi seg eller så må trekke lapp eller noe. Hvordan gjorde dere dette? 1
Testosteron Skrevet 12. august 2015 #2 Skrevet 12. august 2015 (Overskriften er absolutt ikke teit. Den sier jo akkurat hva tråden handler om.) Kan ikke barnet få begges etternavn? 4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #3 Skrevet 12. august 2015 Valgte hans, siden jeg også skulle ha hans navn. Ville ikke ha barn med to etternavn. Nå gikk dessverre forholdet dårlig og vi ble skilt, barnets etternavn ble derfor endret til mitt med hans som mellomnavn siden jeg har barnet fulltid. Ved et neste barn med ny mann kommer jeg til å kreve at barnet kun skal ha mitt, evt hans som mellomnavn, fordi mitt andre barn har det slik. Barna mine skal ha like etternavn. (Ergo faller jeg på at dere kanskje burde gi barnet hans navn, siden storebror/storesøster har det samme) Anonymous poster hash: c97d3...db0 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #4 Skrevet 12. august 2015 (Overskriften er absolutt ikke teit. Den sier jo akkurat hva tråden handler om.) Kan ikke barnet få begges etternavn? Mener du med bindestrek, for å skape et nytt etternavn? For det er umulig med to etternavn i Norge, da må man ha bindestrek slik at det blir ett sammensatt navn. Har man to er det fordi det ene er mellomnavn, ikke fordi to er etternavn. Anonymous poster hash: c97d3...db0
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #5 Skrevet 12. august 2015 Den som ga sæd skal ha sitt etternavn på barnet. Anonymous poster hash: 2f95d...aad
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #6 Skrevet 12. august 2015 Skal du bytte navn når dere gifter dere? Jeg hadde barn fra før når jeg og mannen min fikk barn og jeg mener jo at mine barn skal ha samme etternavn. Jeg og sønnen tok mannen sitt etternavn når vi gifta oss siden det ikke var noen far i bilde fra før. Jeg er kanskje litt egoistisk men jeg hadde ikke orket at barnet mitt hadde annet etternavn...Anonymous poster hash: 8aa18...984
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #7 Skrevet 12. august 2015 Vi er kanskje litt sære, men vi ble fornøyde sjæl! Ingen ville ha sitt navn som mellomnavn, og eviglangt etternavn med bindestrek var uansett uaktuelt. Så da ble det til at første fikk mors etternavn, andremann fikk fars etternavn. Anonymous poster hash: 0a375...cbf 1
Ferny Skrevet 12. august 2015 #8 Skrevet 12. august 2015 Jeg vil føre videre mitt etternavn, pluss at jeg synes det er finere enn kjæresten sitt. Men nå har jo samboeren din et barn fra før, så da tenker jeg at det er koselig at nye søsken får samme etternavnet (selv om det egentlig er en bagatell). Så ville kanskje tenkt at ditt etternavn kan være mellomnavn, og hans selve etternavnet...? En annen ting er jo om du tenker å ta hans etternavn når dere gifter dere i fremtiden? I så fall er det vel naturlig å gi babyen dette etternavnet også... 1
FantasDick Skrevet 12. august 2015 Forfatter #9 Skrevet 12. august 2015 Bindestrek er uaktuelt, så hun kan kun få ett av våre etternavn - det andre blir jo da et mellomnavn. Jeg kommer ikke til å ta hans navn når vi gifter oss, men vi kommer til å ta den andre etternavn som mellomnavn. Jeg har to etternavn nå, så kommer til å bytte ut det ene til fordel for hans etternavn som mellomnavn. Hmm.. 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #10 Skrevet 12. august 2015 Bindestrek er uaktuelt, så hun kan kun få ett av våre etternavn - det andre blir jo da et mellomnavn. Jeg kommer ikke til å ta hans navn når vi gifter oss, men vi kommer til å ta den andre etternavn som mellomnavn. Jeg har to etternavn nå, så kommer til å bytte ut det ene til fordel for hans etternavn som mellomnavn. Hmm.. Siden han har barn fra før og du ikke har det, så ville jeg valgt navnet dette barnet har. Slik at søsken får like navn. Anonymous poster hash: c97d3...db0
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #11 Skrevet 12. august 2015 Og du kan jo bytte navn nå du også, så får du samme som barnet Anonymous poster hash: c97d3...db0
hjärterdam Skrevet 12. august 2015 #12 Skrevet 12. august 2015 Den som ga sæd skal ha sitt etternavn på barnet.Anonymous poster hash: 2f95d...aad Sæden er vel ikke viktigere enn egget? ;-) Har et barn fra før som har mitt som mellomnavn og sin fars som etternavn. Det var derfor viktig for meg at yngste også har det navnet. Det ble mellomnavn med fars navn til etternavn, da både jeg og far byttet til den kombinasjonen (grunnen til at fars er sist et at det høres best ut )
FantasDick Skrevet 12. august 2015 Forfatter #13 Skrevet 12. august 2015 Siden han har barn fra før og du ikke har det, så ville jeg valgt navnet dette barnet har. Slik at søsken får like navn. Anonymous poster hash: c97d3...db0 Jeg ser poenget her, så dette skal jeg tenke litt på. Og du kan jo bytte navn nå du også, så får du samme som barnet Anonymous poster hash: c97d3...db0 Det er absolutt ikke aktuelt. Navnet mitt er altfor sterkt for meg og jeg kommer til å føle at jeg mister en del av meg selv og tilknytning til hjemstedet mitt om jeg bytter. 1
Melodiana Skrevet 12. august 2015 #14 Skrevet 12. august 2015 Kjenner en familie hvor alle gutter har pappa sin etternavn og jenter -- mamma sin etternavn. Det er bare felles barn men en så spesiell familie i mine øyner.
Testosteron Skrevet 12. august 2015 #15 Skrevet 12. august 2015 (endret) Mener du med bindestrek, for å skape et nytt etternavn? For det er umulig med to etternavn i Norge, da må man ha bindestrek slik at det blir ett sammensatt navn. Har man to er det fordi det ene er mellomnavn, ikke fordi to er etternavn. Nei. Jeg mente ikke med bindestrek, for jeg syns sånne sammenslåtte etternavn blir altfor lange. Jeg tenkte ikke på at det første slektsnavnet kalles mellomnavn. For meg er ikke det så nøye om man kaller det første slektsnavnet for mellomnavn. Endret 12. august 2015 av Testosteron
Testosteron Skrevet 12. august 2015 #16 Skrevet 12. august 2015 Den som ga sæd skal ha sitt etternavn på barnet. Hvorfor det? Man kan jo like gjerne si "Den som ga eggcellen skal ha sitt etternavn på barnet". 5
Wolfmoon Skrevet 12. august 2015 #17 Skrevet 12. august 2015 Har dere også lik tilknytning til etternavnene deres? Mitt etternavn kommer fra slektsgården og jeg ville ikke byttet det eller valgt det bort for ev. barn. Hvis begge er sterkt knyttet til sine navn hjelper jo selvfølgelig ikke en slik tankegang
Testosteron Skrevet 12. august 2015 #18 Skrevet 12. august 2015 Bindestrek er uaktuelt, så hun kan kun få ett av våre etternavn - det andre blir jo da et mellomnavn. Jeg kommer ikke til å ta hans navn når vi gifter oss, men vi kommer til å ta den andre etternavn som mellomnavn. Jeg har to etternavn nå, så kommer til å bytte ut det ene til fordel for hans etternavn som mellomnavn. Jeg hadde tatt hensyn til hvordan navnene passer sammen. Da hadde jeg også tatt hensyn til fornavnet. Jeg syns f.eks. at det lengste slektsnavnet bør komme til slutt. Det skurrer i mine ører å ha et langt slektsnavn foran et kort slektsnavn.
Luckiness Skrevet 12. august 2015 #19 Skrevet 12. august 2015 Bruk ditt etternavn som mellomnavn og hans som etternavn. Dersom du heter Olsen og han Hansen blir navnet til barnet Xxx Olsen Hansen. Evt kan dere bruke bindestrek, da blir begge etternavn tror jeg. Egentlig bør man jo bli enig om hvem sitt etternavn man skal bruke, slik det er det som blir det ordentlige etternavne. Men med tanke på at han har et barn fra før med sitt navn, så er det sikkert fint for søskene å ha samme etternavn? Tror kanskje en vil føle mer tilhørlighet da, enn når søsken heter to forskjellige ting til etternavn. Føler det blir så tydlig mine og dine da. Selv om det sikkert ikke er noe dere tenker på
Gjest Magnifiq Skrevet 12. august 2015 #20 Skrevet 12. august 2015 Siden barnet har et søsken med pappaens etternavn ville jeg gitt det nye barnet det også, slik at søsknene heter det samme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå