Gå til innhold

Eks har beholdt etternavnet

Anbefalte innlegg

Skrevet

De er skilt. For flere år siden. Men hun har hans etternavn enda. Hvor vanlig er dette? Hva kan grunnen være?

Anonymous poster hash: 47060...cd3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De er skilt. For flere år siden. Men hun har hans etternavn enda. Hvor vanlig er dette? Hva kan grunnen være?

Det er ikke uvanlig, barna heter kanskje det samme? Det er naturlig at mor da vil hete det samme som barna sine. 

Anonymous poster hash: c98ee...728

• Liker 1
Skrevet

Hvis de har barn så kan det være "praktisk". Dette valgte min nabo også etter at hun skilte seg fra mannen sin for nærmere ti år siden. En annen ting er om man er "kjendis" i lokalmiljøet eller i andre miljøer, da kan det også være forvirrende om det plutselig kommer en med "nytt" etternavn. Dette gjorde onkel sin første kone, hun beholdt hans etternavn av den årsaken.

Skrevet

Jeg har også beholdt eksmannens navn.

Anonymous poster hash: 8d1d1...408

• Liker 1
Skrevet

Takk. Er så klart barna. De gjør begge alt for barna.

Skrevet

Syntes faktisk det er litt spesielt å beholde eksens familienavn/etternavn når man skilles.

Om barna ikke har hennes etternavn,  så kan man heller endre det, slik at de får begges.

Skrevet

Det er tungvindt å bytte førerkort, pass etc. Kanskje hun vil fokusere på andre "ting" (barna?).

Anonymous poster hash: 7529e...ecc
  • Liker 1
Skrevet

Forresten: Er hennes pikenavn et vanlig sen-navn, mens hans er skjeldnere?

Skrevet (endret)

Syntes faktisk det er litt spesielt å beholde eksens familienavn/etternavn når man skilles.

Om barna ikke har hennes etternavn,  så kan man heller endre det, slik at de får begges.

Men det er ikke alltid at etternavnene klinger så godt sammen, uansett hvem som står først og sist. En annen ting er at hvis barna er store nok (over 12 år), så har de også rett til å uttale seg om de ønsker det sånn, og deres foreldre skal akseptere det. 

Det er tungvindt å bytte førerkort, pass etc. Kanskje hun vil fokusere på andre "ting" (barna?).

Det er da ikke mer tungvint enn hva man gjør det til selv!

Endret av Millimani
Skrevet

Jeg har en bekjent som valgte å beholde "giftenavnet" sitt. Hun hadde giftet seg ganske tidlig, og vært gift i omtrent 25 år da hun ble skilt. Dermed hadde hun hatt dette etternavnet i mer enn halve livet, og gjennom hele sitt yrkesaktive liv. "Alle" kjente henne med det navnet. Hun følte det ville bli alt for merkelig å skulle bytte tilbake. Barna var i dette tilfellet nesten voksne, og det var ikke for deres skyld at hun valgte å beholde etternavnet, kun for sin egen. Det navnet hun var født med og det navnet hun var gift til passet virkelig ikke sammen, heller. En kombinasjon, som noen over her skriver, ville sett utrolig snålt ut. 

Anonymous poster hash: 93933...88a
  • Liker 2
Skrevet

Forresten: Er hennes pikenavn et vanlig sen-navn, mens hans er skjeldnere?

Begge er fra et annet europeisk land. Vet ikke hennes pikenavn.

Skrevet

Begge er fra et annet europeisk land. Vet ikke hennes pikenavn.

Så da, i tillegg til ovennevnte mulige årsaker, så kan det også ha med uttalen av navnene å gjøre, hvilket av navnene som "klinger best" i Norge

Skrevet

Jeg har en bekjent som valgte å beholde "giftenavnet" sitt. Hun hadde giftet seg ganske tidlig, og vært gift i omtrent 25 år da hun ble skilt. Dermed hadde hun hatt dette etternavnet i mer enn halve livet, og gjennom hele sitt yrkesaktive liv. "Alle" kjente henne med det navnet. Hun følte det ville bli alt for merkelig å skulle bytte tilbake. Barna var i dette tilfellet nesten voksne, og det var ikke for deres skyld at hun valgte å beholde etternavnet, kun for sin egen. Det navnet hun var født med og det navnet hun var gift til passet virkelig ikke sammen, heller. En kombinasjon, som noen over her skriver, ville sett utrolig snålt ut. 

Anonymous poster hash: 93933...88a

Dette!

Om jeg hadde blitt skilt nå hadde nok jeg også valgt å beholde mitt etternavn. Dette fordi jeg har hatt det "gifte" navnet lengre enn pikenavnet mitt og alle her jeg bor kjenner meg kun som mitt gifte navn. Det er kun barndomsvenner fra min gamle hjemplass som kjenner meg som mitt pikenavn, men jeg tror de også faktisk ville stusset om jeg nå hadde presentert meg som "Xxx Pikenavn".

Jeg har også en jobb der navnet mitt er litt "viktig", så det å skulle bytte navn er egentlig uaktuelt.

Anonymous poster hash: 7d930...98b

Skrevet

Så da, i tillegg til ovennevnte mulige årsaker, så kan det også ha med uttalen av navnene å gjøre, hvilket av navnene som "klinger best" i Norge

Vet jo ikke hennes men hans er et veldig enkelt navn ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...