AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #21 Skrevet 12. august 2015 Tja, de sk hudfargede produktene har jo den fargen de har for at de skal være diskrete. Men det funker selvsagt bare for oss blendahvite. Å kalle det rasisme blir selvsagt bare tåpelig, men bloggeren peker på et marked for brune og svarte plastervarianter som noen av produsentene sikkert kan utnytte. Jeg sikter ikke til deg, Mann 42, men for å understreke det du tar opp, det er ingen som har kalt dette rasisme. Bloggeren som tok opp problemet kaller det "hverdagsrasisme". Det er en akademisk terminologi som nok vil gå over hodet på flere av de høyredreide her. Det vil si, det er en norm som er ekskluderende for de som ikke er en del av majoriteten, den insinuerte normen. Det er ikke direkte rasisme, det er hverdagsrasisme. Anonymous poster hash: 6c4da...a12 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #22 Skrevet 12. august 2015 Å kalle dette rasisme er å spytte på de som faktisk blir utsatt for rasisme. Hun/de som kaller dette rasisme burde gå å skamme seg! Hva er galt med å bare si "Det finnes nok mest sannsynlig et marked for plaster i andre hudfarger, slik at plasteret blir mest mulig diskrét for alle som synes det er viktig.". Men neida; "Rasiiiiiiisme, buhu!" Å bagatellisere faktisk rasisme ved å rope ut om meningsløse tilfeller som dette er veldig alvorlig! Snakk om å skyte seg selv i foten.Anonymous poster hash: 11f32...1c3 9
Mann 42 Skrevet 12. august 2015 #23 Skrevet 12. august 2015 (endret) Jeg sikter ikke til deg, Mann 42, men for å understreke det du tar opp, det er ingen som har kalt dette rasisme. Bloggeren som tok opp problemet kaller det "hverdagsrasisme". Det er en akademisk terminologi som nok vil gå over hodet på flere av de høyredreide her. Det vil si, det er en norm som er ekskluderende for de som ikke er en del av majoriteten, den insinuerte normen. Det er ikke direkte rasisme, det er hverdagsrasisme. Anonymous poster hash: 6c4da...a12 Jeg skulle ønske noen hadde funnet et bedre ord for fenomenet enn "hverdagsrasisme", ganske enkelt fordi det ikke har så mye med rasisme å gjøre i det hele tatt. Det sk "Norgesplateret" ble til i en tid da brun hud var et forbigående sommerfenomen. Det ligger ikke noe annet enn omtanke for kundenes behov for diskret bandasjering i plasterets design. Det er ikke laget FOR å ekskludere noen, og å si at det er en "isme" er meget feil, siden det totalt mangler tilknytning til noen ideologi. Det er bare sånn at dette samfunnet ble laget av nordmenn, for nordmenn og tilpasset nordmenns behov for blant annet hudfarget plaster. Og når det kommer en fremmed, så finner vedkommende kanskje at en del av de tingene som funker for oss, ikke funker like bra for ham eller henne. Da kunne man kanskje sagt noe slikt som "Jeg skulle ønske det fantes noe plaster som var litt mer diskret også på min hud." Og kanskje ville en produsent forsøke å dekke dette behovet. Det skulle ikke være vanskelig, og det fins sikket et digert marked. Flesteparten av planetens innbyggere er jo en god del mørkere i huden enn vi er. Men "hverdagsrasisme"? Nei. Jeg er enig med ham som sa at det nærmest er som å spytte på dem som opplever faktisk rasisme. Men det ER en veldig interessant observasjon fra bloggerens side. En av de mange tingene vi aldri tenker så mye over. Endret 12. august 2015 av Mann 42 5
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #24 Skrevet 12. august 2015 Å kalle dette rasisme er å spytte på de som faktisk blir utsatt for rasisme. Hun/de som kaller dette rasisme burde gå å skamme seg! Hva er galt med å bare si "Det finnes nok mest sannsynlig et marked for plaster i andre hudfarger, slik at plasteret blir mest mulig diskrét for alle som synes det er viktig.". Men neida; "Rasiiiiiiisme, buhu!" Å bagatellisere faktisk rasisme ved å rope ut om meningsløse tilfeller som dette er veldig alvorlig! Snakk om å skyte seg selv i foten.Anonymous poster hash: 11f32...1c3 Amen! Anonymous poster hash: 1f0b3...ba3
OhLydia Skrevet 12. august 2015 #25 Skrevet 12. august 2015 Jeg har opplevd virkelig rasisme, og jeg hater at sånne ikke saker blir tatt opp som rasisme. Det ødelegger hele ordet og gjør at man ikke blir tatt seriøst når det faktisk er rasisme som skjer.
Gjest pærecider Skrevet 12. august 2015 #26 Skrevet 12. august 2015 (endret) Det fins jo høreapparat i forskjellige farger, så hvorfor ikke plastere/bandasjer? Er ikke så pent med et stor lysende beige flekk på mørk hud, så ideen er jo god. Men å kalle det rasisme er bare tull. Ville jo vært som om jeg skulle dra til Kina og hyle om rasisme hos frisøren fordi de bare har hårpleieprodukter beregnet for asiatisk hår. Naturligvis har man jo produkter tilpasser det markedet som det er størst av. Endret 12. august 2015 av pærecider
Jolene Skrevet 12. august 2015 #27 Skrevet 12. august 2015 Galskap at dette skal være rasisme. Man finner mye rart bare man leter grundig nok. 1
Gjest Margit Spat Skrevet 12. august 2015 #28 Skrevet 12. august 2015 Åh, kjære vene! I-landsproblem av dimensjoner! Jeg finner heller ikke plaster som passer til min hudtone. Jeg er mye blekere i huden enn de såkalt hudfargede plastrene, og dessuten er undertonen i min hud mer rosa. Jeg ville da aldri startet en kampanje og tenkt diskrimineringstanker likevel! Herregud, man får spare på energien, velge sine kamper og konsentrere seg om reelle problemer
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #29 Skrevet 12. august 2015 Man finner alltid noe å henge seg opp i hvis en leter lenge nok. Det er vel bare et tidsspørsmål før det skal trekkes om hvem som får begynne i sjakk - den åpenbart rasistiske tanken bak at hvit alltid begynner kan vi jo ikke ha noe av... Også etter noen år med at svart trekker først fordi det var rasistisk at hvit fikk gå først: "Det er rasistisk at svart sendes ut som forsøkskanin først. Han blir jo kannonføde"Anonymous poster hash: f3dbd...85e 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #30 Skrevet 12. august 2015 Det er ingen plaster som passer min hud heller. Men jeg har aldri sett på det som et problem at plasteret er for lyst om sommeren og for mørke om vinteren. Herregud. Det er nesten provoserende. Hvor mange dager i året bruker man et plaster? Anonymous poster hash: f8444...a55 2
Drizzt Skrevet 12. august 2015 #31 Skrevet 12. august 2015 (endret) http://www.nettavisen.no/nyheter/kaller-beige-plaster-for-rasisme/3422817821.html Det er selvsagt i Sverige. Alle former for at landet engang bestod av hvite mennesker er rasisme. Anonymous poster hash: 9d57f...b4c Latterlig! Alt som er beige er rasistisk for ''antirasistene''. De finner bare på nye måter å dr..e seg ut på Noen må fortelle henne at det finnes gjennomsiktig plaster på markedet! Kanskje slutter hun å grine da? Man kan aldri gjøre ''antirasistene'' fornøyde. Endret 12. august 2015 av Drizzt 1
Drizzt Skrevet 12. august 2015 #32 Skrevet 12. august 2015 Jeg ser et marked for brune bleier! Sverige har til og med en raskt voksende kundegruppe innen segmentet. Ja, særlig aktuelt for de som bæsjer i lysere farger Disse ''antirasistene'' altså - så patetiske! 2
Sir Winston Skrevet 12. august 2015 #33 Skrevet 12. august 2015 Det får vel være opp til en hver å avgjøre. Jeg tror ikke at det vil være spesielt problematisk å konstatere gjennomblødning på et noe mørkere plaster, heller. Og den lyse fargen er uansett av typen "hudfarget" fordi plasteret skal være diskret. Var det sånn dere resonnerte da du jobbet med plaster-utvikling?
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #34 Skrevet 12. august 2015 Det verste som har skjedd: - å gi dette mennesket noen form for oppmerksomhet, for det mennesker burde bare ignoreres totalt. Noe bra som skjedde: - apoteket har flere typer plaster i sortimentet sitt Anonymous poster hash: 02c09...d87
Sir Winston Skrevet 12. august 2015 #35 Skrevet 12. august 2015 Men ikke hos dem som lager og selger plaster. De ser et marked. Ja, man lurer jo på hvilken farge plaster har i Afrika? Og i Mellom-Østen, og Kina? 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #36 Skrevet 12. august 2015 Ja, man lurer jo på hvilken farge plaster har i Afrika? Og i Mellom-Østen, og Kina? Det er jo samme plasterene. Jeg tror hun reagerer på at beige plaster blir beskrevet som "hudfarget", og siden hun er mørkhudet, så er det dermed "rasistisk"- hvorfor er det kun EN type "hudfarge" der... Men hvor mange svensker eller nordmenn, eller "hvite" folk har samme hudtone som de beige plastrene?? Mange av de er jo brunlige og mørke og godt synlige når man har de på huden. Dessuten er de transparente plastrene laget for alle nyanser hudfarge, så skjønner ikke hva hun whiner sånn for. Leste Tweeten hennes, for et trist og bittert menneske. Anonymous poster hash: 02c09...d87 2
Pinkee Skrevet 12. august 2015 #37 Skrevet 12. august 2015 Eneste jeg lurer meg grønn på etter dette, hvilken farge er det på plaster i Afrika? Noen som har vært der og kan opplyse om det?
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #38 Skrevet 12. august 2015 Eneste jeg lurer meg grønn på etter dette, hvilken farge er det på plaster i Afrika? Noen som har vært der og kan opplyse om det? Tyrkia har mørkere befolkning enn Europa og jeg har kjøpt helt vanlig farge plaster derfra. Ingen har tenkt å grine om rasisme der visst nok. Anonymous poster hash: eb857...855 4
Pinkee Skrevet 12. august 2015 #39 Skrevet 12. august 2015 Tyrkia har mørkere befolkning enn Europa og jeg har kjøpt helt vanlig farge plaster derfra. Ingen har tenkt å grine om rasisme der visst nok. Anonymous poster hash: eb857...855 Takk, var det eg tenkte
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #40 Skrevet 12. august 2015 Var på leiting etter brune plaster og fant denne. Og selvsagt er dette rasisme i dag, men det betyr ikke at det er noens feil i utgangspunktet her oppe i nord-europa. Det var ingen grunn for at vi skulle ha tenkt annerledes for 50-60-70 år siden. Men nå er verden annerledes, og det å hjelpe folk til jevnbyrdighet er en viktig oppgave på veien. I dette tilfellet vil det jo kun væfe en tilføyning til det allerede eksisterende tlbudet, så da er det i allefall ingen som kan klage for å ha mistet noe de hadde fra før. Selv om jeg er en motstander av kapitalisme, så håper jeg på et vis at de større kjedene plukker opp dette og ser muligheten -leker og hjelpemidler for barn håper jeg at blir mer jevnt fordelt i hudfarger, kroppsstørrelser osv. Så lenge de selges bør det finnes noe for alle. Anonymous poster hash: 7efed...641
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå