Gå til innhold

Kabelselskap på "kontraktsjakt" for fibernett.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var en litt uforståelig overskrift, men jeg visste ikke hvordan jeg skal beskrive dette.

 

Saken er at et kabelselskap nå går fra dør til dør i et boligbyggerlag for å verve kunder nok til å bygge ut et fibernett i området.

90 % av beboerne i dette området er i alderen 65-90 år.

 

Kabelselskapet nekter å gi ut informasjon til gjennomlesing før kundene har undertegnet kontrakten (argument: brosjyren har feil tall, og du vil ikke forstå den uansett).

Kabelselskapet krever at kundene undertegner kontrakten der og da (argument: du undertegner nå, benytter deg av angrefristen hvis du ombestemmer deg, og om du ikke undertegner nå vil det koste deg 5000 kr ekstra). 

Kabelselskapet bedriver skremselspropaganda (argument: hvis du ikke inngår avtale med oss mister du internett og telefon om to år).

 

Jeg oppfatter dette som særdeles useriøst, der selskapet bedriver med utilbørlig press, med "trusler" om økonomiske konsekvenser, og ikke minst feilinformasjon.

 

En av de som opplevde dette kontaktet meg for råd, og jeg rådet personen til å be om mer informasjon, ikke la seg presse til å underskrive, og beroliget henne med at Telenor hadde gått tilbake på å kutte ut fasttelefonnettet i 2017, og at hun derfor ikke kom til å miste hverken telefon eller internett om to år.

 

Men uansett, er dette noe de bør gå videre med, og er dette en sak for forbrukerrådet?



Anonymous poster hash: 5e24e...eae
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg synes utvilsomt at du bør melde dette selvskapet til forbrukerrådet. Dette høres ut som en meget suspekt og muligens ulovlig måte og bedrive salg på.

  • Liker 2
Skrevet

Takk.

Jeg lurte på om det var jeg som overreagerte, og om slik aggresiv markedsføring/salg var noe man burde regne med, men bekreftelsen din medførte en henvendelse til forbrukerrådet.  Så får jeg se hva de svarer.



Anonymous poster hash: 0b302...33a
  • Liker 1
Skrevet

Det er selgere som får bet. Jo flere som underskriver...jo mere lønn.

Send skriftlig brev til selskapet

Anonymous poster hash: 31967...d28

  • Liker 2
Skrevet

Hvilket kabelselskap er dette? Ville sjekket med selskapet først om det virkelig er slik de mener å oppføre seg (det kan jo være 1 selger som er "overivrig", og da kan det være de tar tak i det selv). Hvis du ikke får svar, eller svaret er svada ville jeg tatt det videre.

  • Liker 1
Skrevet

Hvilket kabelselskap dette er ønsker jeg ikke å oppgi her og nå, som sagt kan det hende at det er bare denne ene selgeren som er en løs kanon.

 

Jeg har undersøkt med flere kabelselskaper som har linjer i det aktuelle området, og flere av dem har planlagt kampanjer i tiden fremover.

Det kan derfor se ut som om dette kabelselskapet presser litt ekstra hardt nå, for å få flest mulig kontrakter på kortest mulig tid, før de andre kommer på banen.



Anonymous poster hash: 0b302...33a
Skrevet

 

Hvilket kabelselskap dette er ønsker jeg ikke å oppgi her og nå, som sagt kan det hende at det er bare denne ene selgeren som er en løs kanon.

 

Jeg har undersøkt med flere kabelselskaper som har linjer i det aktuelle området, og flere av dem har planlagt kampanjer i tiden fremover.

Det kan derfor se ut som om dette kabelselskapet presser litt ekstra hardt nå, for å få flest mulig kontrakter på kortest mulig tid, før de andre kommer på banen.

Anonymous poster hash: 0b302...33a

 

Men hvis det kan hende det er en selger, hvorfor tok du det med forbrukerrådet istedet for å sjekke med selskapet først? Å melde dem til forbrukerrådet er for meg en større deal enn å oppgi navnet her, så skjønner ikke helt logikken?

Skrevet

Litt off-topic: Skulle ønske det slik det var med fasttelefon (noen som husker disse tingestene?) at man kunne velge leverandør selv så lenge man hadde fastlinje. Altså at har man først fiber inn i huset så skulle man kunne velge selv. Tror nok det hadde gjort noe med prisene.



Anonymous poster hash: 4375a...3d4
  • Liker 1
Skrevet

Men hvis det kan hende det er en selger, hvorfor tok du det med forbrukerrådet istedet for å sjekke med selskapet først? Å melde dem til forbrukerrådet er for meg en større deal enn å oppgi navnet her, så skjønner ikke helt logikken?

Jeg har ikke meldt dem til forbrukerrådet.

 

Jeg sendte en henvendelse til forbrukerrådet der jeg oppga samme informasjon som jeg har gjort i denne tråden, og ba om et svar på generelt grunnlag.

Det har jeg også fått.

Forbrukerrådet var kritisk til fremgangsmåten, og anbefalte en felles henvendelse fra alle som var misfornøyd med selgeren, til kabelselskapet.

 

Når det gjelder selve saken, er selgeren fremdeles pågående.

Han har nå gått runden i nabolaget for tredje gang denne uken for å fortelle hvilke naboer som har signert kontrakter.

Hun som ba meg om råd har sluttet å åpne døren, men hun får høre fra sine naboer at selgeren har spilt på samvittigheten (tenk på at du ødelegger for fellesskapet om du ikke signerer), tilbudt seg å male leiligheten hvis de signerte kontrakten, og appelert til deres økonomiske sans (Det koster deg bare 2000-3000 kr mer i året enn du betaler i dag, og det får du igjen når du selger).

 

Nå har visst flere bestemt seg for å gå sammen for å klage, så da får vi se hva som skjer videre.

 

Anonymous poster hash: 0b302...33a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...