Gjest anonym9d Skrevet 13. september 2004 #1 Skrevet 13. september 2004 Jeg opplever ofte fra en kollega at han kommenterer kroppen min på en ubehagelig måte, og at han tar på meg på forskjellige måter. Jeg holder det ikke ut lenger. Hvordan går jeg fram for å bli kvitt problemet? Jeg har sagt tydelig og klart fra til ham direkte, men han gir seg ikke. Hva skjer videre om jeg melder fra til bedriftens ledelse? Har noen erfaring med noe slikt?
Gjest GreenSky Skrevet 13. september 2004 #2 Skrevet 13. september 2004 I framtiden noterer du dato, klokkeslett, og så mange detaljer som mulig. Det høres kanskje teit ut, men det bør du gjøre. Si fra til tillitsvalgt eller verneombud, de har erfaring med å ta seg av slikt. Hvis du ikke er organisert, organiser deg straks.
Gjest anonym9d Skrevet 13. september 2004 #3 Skrevet 13. september 2004 Jeg er organisert heldigvis. Denne kollegaen benytter anledningen når vi er alene på jobben. Jeg har derfor ingen vitner å støtte meg til, men jeg har en venninne som jeg har fortalt alt til hele tiden mens det har pågått. Jeg har en følelse av at denne mannen liker at jeg synes det er ubehagelig. Han vet jo at jeg blir stiv av skrekk når han gjør det.
Gjest GreenSky Skrevet 13. september 2004 #4 Skrevet 13. september 2004 Det er en klassiker det. Han skjønner tydeligvis at han gjør noe galt, ellers ville han ikke gjort det så "hemmelig". Men hvis du ikke gjør noe med det, vil han fortsette, helt til du blir drittlei, og finner deg en annen jobb. Og det vil du vel ikke.
Gjest anonym9d Skrevet 13. september 2004 #5 Skrevet 13. september 2004 Nei jeg vil ikke ha ny jobb. Jeg stortrives og er alt for stolt til å la en slik gris skvise meg ut. Da blir det nesten en seier for ham tenker jeg. Jeg lurer på om jeg skal snakke med en jurist i fagforeningen først. Bare for å forhøre meg om hvordan jeg går fram. Vi har jo samme fagforening. Det skremmer meg jo litt, men jeg må reagere nå.
Gjest GreenSky Skrevet 13. september 2004 #6 Skrevet 13. september 2004 Gjør det. Det er sikker lurt.
Gjest Pjusk Skrevet 13. september 2004 #7 Skrevet 13. september 2004 Jeg jobber i en mannsdominert bransje med mange unge gutter og inneimellom hagler det "ufine" kommentarer gjennom rommene her. Men dette er stort sett komiske utsagn, som man ikke kan annet enn å le av. Situasjonen du beskriver høres helt forferdelig ut!! Synes GreenSky har gitt deg mange gode råd! Ikke gi deg! Det er jo forferdelig hvis han skal ødelegge for deg på en arbeidsplass du trives på! Lykke til!
Elle Melle Skrevet 13. september 2004 #8 Skrevet 13. september 2004 Hva skjer om du klapper til ham neste gang han tar på deg? Det finnes ingen gyldig grunn til å beføle deg, dermed gjør du faktisk ikke noe galt om du markerer deg om han gjør det. Kanskje det ville satt en støkk i ham?
Gjest Eir Skrevet 13. september 2004 #9 Skrevet 13. september 2004 Eventuelt klapp til han verbalt. Vær frekk tilbake, spør om det er fordi han er så feit at han aldri får seg noe at han driver å plager deg ol. Det funket for meg, men det var i nærheten av andre, så pinlighetsfaktoren ble litt høyere for han.
Gjest Anonymous Skrevet 13. september 2004 #10 Skrevet 13. september 2004 Ikke klapp til ham iallefall! Fysisk vold på en arbeidsplass aksepteres ikke og er en meget god grunn til suspensjon/oppsigelse. Si ifra til fagforening/verneombud og så går dere sammen til arbeidsgiver.
MunichMachine Skrevet 16. september 2004 #11 Skrevet 16. september 2004 I framtiden noterer du dato' date= klokkeslett, og så mange detaljer som mulig. Det høres kanskje teit ut, men det bør du gjøre. Si fra til tillitsvalgt eller verneombud, de har erfaring med å ta seg av slikt. Hvis du ikke er organisert, organiser deg straks. Jeg føyer bak dette som GreenSky skrev. "Dokumentasjonen" er ikke bare for andre, men det vil gjøre deg mer "målrettet" rent mentalt til å få slutt på dette fort. Jeg er mann selv med helt normale behov, men det skriker i meg når jeg hører slikt. Jobben skal ha et trygt element av kjønns- politisk- og religions- nøytralitet (i en perfekt verden), Men vi lever blant mennesker og da er det alt annet enn perfekt. De mennesker som oppfører seg utenfor "normale" rammer i en bedrift, skal tilsnakkes av noen med "makt" (les: fagforeningsfolk etc.) som kan gjennomføre en "sak" mot vedkommende. Det vil nok få denne til å tenke seg om, hva han utsetter deg for. Hvis ikke bedring, er dette nok til å få ham sparket. Jeg ønsker deg lykke til med dette, og håper vi får en oppdatering på dette, da vi bryr oss om deg og din virkelighet.
Gjest Anonymous Skrevet 16. september 2004 #12 Skrevet 16. september 2004 Sørg for å si ifra til verneombud og sjef så snart som mulig. Begynn å notere ned å notere hendelsene. De må ta opp dette med den det gjelder - slutter han ikke, vil de måtte gi skriftlige advarsler og i siste instans være nødt til å gi han sparken. De har plikt til å sørge for at du har et godt arbeidsmiljø! Gjør de ikke det, kan du saksøke dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå