Gå til innhold

Myk start i barnehagen: få dager? Korte dager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har fått barnehageplass fra slutten av denne mnd. Barnet er da straks ett år gammelt. Vi har fortsatt litt igjen av fars permisjon og lurer litt på hvordan vi skal legge kabalen (er litt komplisert med arbeidstider og slikt, prøvde å skrive et innlegg med alle detaljer, men det ble så langt at ingen med vettet i behold ville gidde å lese det).

Det aller, aller viktigste er at barnet får en så myk overgang og trygg tilvenningsperiode som mulig. Å få dagene så korte som mulig er en selvfølge - men i tillegg lurer vi på om det er lurt eller dumt å ha færre dager i bhg?

I utgangspunktet skal far ha to permisjonsdager i uka ut oktober, men er det en god idé at barnet kun går i bhg tre dager i uka? Mener å ha sett flere ganger at folk har opplevd at det da blir for lange "helger" sånn at barnet ikke venner seg til bhg på samme måte. Det er kanskje bedre å satse på fem veldig korte dager i uka? Eller fire? Blir veldig styrete for oss å få til, men det er det jo verdt. :)

Noen som har erfaringer og/eller innspill?

Anonymous poster hash: 7c943...11c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er i samme situasjon som dere, og har valgt at far tar ut sin permisjon som halve dager hele høsten. Da kan datteren vår bli levert ca 9.30 og hentes ca 14.30 hver dag. Hun sover dessuten 2-3 timer pr dag, så denne løsningen vil gjøre at hun kun er 2-3 våkentimer i bhg pr dag. Jeg tror dette er en bedre løsning enn flere dager (enn helgen) fri pr uke, da ser jeg for meg at det fort kan ta lengre tid å venne seg til barnehagehverdagen.

Anonymous poster hash: 3dec6...15f

• Liker 2
Skrevet

Hvis jeg hadde muligheten, ville jeg hatt fire dager med tidlig henting. Mange sier færre dager enn det kan gi for lite kontinuitet, hvertfall i starten. Jeg syns kortere dager er å foretrekke framfor flere fridager, men vi hadde en periode en fridag per uke for sønnen vår, fordi det var det vi hadde mulighet for å få til. Jeg prøvde da å legge den til onsdag, bl.a. med bakgrunn i at barnehagen opplyste at barna ofte virker mer slitne på fredager.

Skrevet

Korte dager, helt klart :) Nå har våre gått 80%, men har de vært syke i tillegg har det alltid vært en hard start. Har de gått alle dagene har det vært lettere.

Skrevet

Her går mini 4 dager (fri onsdag), og har ganske korte dager tre dager (ca 09-15). Den fjerde barnehagedagen er full dag (8-16)

Anonymous poster hash: 70efb...352

Skrevet

Absolutt kortere dager i barnehagen. Jeg er ped. Leder i bhg og har god erfaring med at barna har korte dager den første tiden i barnehagen. Barn trenger tid på å fordøye det som skjer og fridager i startfasen kan bli vanskelig for barnet.

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar, dere! Det ut sin om de fleste er enige, da satser vi på kortere dager, så får vi håpe det blir en fin barnehagestart for frøkna :)

Anonymous poster hash: 7c943...11c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...