Gå til innhold

Hva synes du om mitt studentbudsjett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal studere i høst uten studielån, og skal klare meg på oppsparte midler + litt helgejobbing. Vil bruke så lite som mulig av sparepengene for å ha buffer til jobb-jakten starter.. Bor i en husholdning med en annen person.

Er dette realistisk? Burde jeg klare meg på mindre?

BUDSJETT:

Boliglån + strøm og internett: 6500

Mat: 2500

Mobiltelefon: 300

Månedskort kollektiv: 680 (er over aldersgrensa for å få studentpris)

Katt (mat, sand, div): 400

Forsikring: 200

Pensjonsspar: 500

Cafè, sosialt: 600

Klær: 200

Div. (gaver, støvsugerposer, osv.): 400

Skolemateriell: 120

= 12 400,-

Anonymous poster hash: d2c18...72b
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Taystee
Skrevet

Du kan lett kutte ned på mat. Og forsikring? På hva?

Unødvendig å spare til pensjon under studiene. Prioriter hellet buffer, deretter bsu

Skrevet

Takk for svar!

Du kan lett kutte ned på mat. Og forsikring? På hva?
Unødvendig å spare til pensjon under studiene. Prioriter hellet buffer, deretter bsu

Er for gammel for BSU-sparing, eier egen leilighet. "Voksen" student nå etter å ha jobbet siden forrige runde med studier. Er litt rusten på studenttilværelsen, men vil prøve å klare meg på så lite som mulig (tilpasset min livssituasjon), derfor søker jeg råd :)

Hvor mye burde jeg kunne kutte på mat, da? Jeg regner også med andre dagligvarer som vaskemidler o.a.i matbudsjettet, forresten.

• Liker 1
Gjest Gjest_Taystee
Skrevet

Hvis alt er inkludert høres det ok ut

Skrevet

Tror alt skal være inkludert. Si gjerne i fra hvis dere ser noen utgifter jeg har glemt å ta med!

TS

Skrevet

Universitetsmaster :)

Skrevet

Siden du er såpass voksen som du er, så tar jeg for gitt at budsjettet ditt går 'i hop'.

Et vellykket budsjett, ett som blir fulgt, er et som er overkommelig og realistisk.

Dermed gjør det ikke mye at mange mener du kan knipe inn på matposten, - fordi med den summen du nå har ført opp så gis muligheter til å stramme inn dersom det blir behov for det (eller du vil gjøre noe spesielt en kveld).

Med mine øyne ser budsjettet veldig realistisk ut, og inneholder også muligheter for å stramme inn dersom det ønskes.

dette har du alle muligheter for å klare :)

Anonymous poster hash: 91970...d5e
Skrevet

Skolematriel 120, da er vel ikke bøker inkludert?

Skrevet

Ettersom du har internett trenger du da et mobilabonnement til 300 kr?

Kjøp stor sekk med kattmat, min holder sikkert et år (12-13 kg) ca 700 kr på zoopermarked.no, god kattsand holder sikkert 8 mnd MINST, jeg kjøpte 18 kg til 280 kr ca for 4 mnd siden å har ikke brukt halve enda.

Matbudsjettet bør du beholde. 2500 kr blir ca 583 kr i uka på mnd med 30 dager, og ca 545 kr i uka på mnd med 31 dager.

Syns ikke du skal slutte å spare til pensjon, tror ikke budsjettet sprekker hvis du planlegger godt ☺

Hvor lenge skal du studere?

Skrevet

Takk for hyggelige svar, alle sammen!

"Siden du er såpass voksen som du er, så tar jeg for gitt at budsjettet ditt går 'i hop'.

Et vellykket budsjett, ett som blir fulgt, er et som er overkommelig og realistisk.

Dermed gjør det ikke mye at mange mener du kan knipe inn på matposten, - fordi med den summen du nå har ført opp så gis muligheter til å stramme inn dersom det blir behov for det (eller du vil gjøre noe spesielt en kveld).

Med mine øyne ser budsjettet veldig realistisk ut, og inneholder også muligheter for å stramme inn dersom det ønskes.

dette har du alle muligheter for å klare :)"

Takk! :)

Anonymous poster hash: 91970...d5e

Skolematriel 120, da er vel ikke bøker inkludert?

Jeg har de fleste bøkene allerede, resten låner jeg på biblioteket. Så dette er til penner, permer, kopikort o.l.

"Ettersom du har internett trenger du da et mobilabonnement til 300 kr?

Kjøp stor sekk med kattmat, min holder sikkert et år (12-13 kg) ca 700 kr på zoopermarked.no, god kattsand holder sikkert 8 mnd MINST, jeg kjøpte 18 kg til 280 kr ca for 4 mnd siden å har ikke brukt halve enda.

Matbudsjettet bør du beholde. 2500 kr blir ca 583 kr i uka på mnd med 30 dager, og ca 545 kr i uka på mnd med 31 dager.

Syns ikke du skal slutte å spare til pensjon, tror ikke budsjettet sprekker hvis du planlegger godt ☺

Hvor lenge skal du studere?"

82girl: Zoopermarked.no er jo GENIALT! Takk for tipset! Vi har ikke bil, og har derfor ikke orket å kjøpe gigasekker med kattemat på dyrebutikken. Men her får man det jo gratis på døra, det er jo a Dream Come True :)

Kanskje jeg kutter internett på telefonen etterhvert. Men foreløpig lar jeg det stå, er så vant til å ha det..

Jeg skal studere på fulltid i et halvt år, og krysser fingrene for en fullført master 1. desember! 

(Har gjort unna de andre fagene tidligere) 

Det hadde vært fantastisk om jeg klarte å holde dette budsjettet. Da har jeg buffer til månedene etter jul.

Takk for tipsene!

Skrevet

Ryddet for avsporinger og persondebatt.

Tekola, admin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...