Gå til innhold

God (men billig) vin?

Fremhevede innlegg

Skrevet

En Chablis starter på ca 150 kroner for en helflaske. Men man kan få fransk vin av samme drue billigere fra andre steder i landet, og enda billigere fra andre steder i verden.

Du får vel kjøpt Chablis til rundt 130-140 kroner, noe jeg vil si at er helt innafor for et studentbudsjett, dersom det var nettopp Chablis TS foretrakk :) Nå har jeg ikke bodd i Norge på lang tid og er kanskje ikke oppdatert på priser, men jeg synes det var overlevbart å kjøpe da jeg levde på studielånet hvertfall.

Videoannonse
Annonse
Gjest Overrasket
Skrevet

Du får vel kjøpt Chablis til rundt 130-140 kroner, noe jeg vil si at er helt innafor for et studentbudsjett, dersom det var nettopp Chablis TS foretrakk :) Nå har jeg ikke bodd i Norge på lang tid og er kanskje ikke oppdatert på priser, men jeg synes det var overlevbart å kjøpe da jeg levde på studielånet hvertfall.

Ja, jeg har bodd mye utenlands selv jeg, uten at det har noe med saken å gjøre. 

Da jeg var student brukte jeg helt sikkert ikke 150 kroner (som prisen er nå) på en flaske vin. 

Skrevet

Ja, jeg har bodd mye utenlands selv jeg, uten at det har noe med saken å gjøre. 

Da jeg var student brukte jeg helt sikkert ikke 150 kroner (som prisen er nå) på en flaske vin. 

Skjønner ikke hvorfor du henger deg opp i at jeg skrev at jeg bor utenlands og dermed ikke kjenner prisene i Norge lenger? For min del vil jo dette være relevant når jeg skal svare TS på det JEG mener er innafor prismessig, og smaksmessig. Uansett, jeg kikket inn på vinmonopolet sine nettsider nå, og du får kjøpt en til 139. Millet Chablis 2013,

Jeg synes det er helt ok å betale, og kjøpte gjerne vin fra 100-150 kroner. Vi er tydeligvis uenige om akkurat dette. Men så var det ikke dette TS spurte om heller.

Gjest Overrasket
Skrevet

jeg kikket inn på vinmonopolet sine nettsider nå, og du får kjøpt en til 139. Millet Chablis 2013,

Den er ikke i salg om dagen.

Det vi er uenige om, er hva som passer et studenbudsjett. Men må jo nesten studenten selv bestemme. Da jeg var student brukte jeg ikke ekstra penger på vin som hadde et eksklusivt navn.  

Skrevet

Takk! Hvor lenge er "mange uker"? En måned?

Har drukket vin som har stått en uke jeg... Smakte ikke så godt da... 

Anonymous poster hash: 46fe7...105

6 uker http://www.arcus.no/no/vin/tips-om-vin/holdbarhet/

Åpnet flaske med vin må stå i kjøleskap og bør drikkes før det har gått en uke

Anonymous poster hash: 97917...bc5

Skrevet

6 uker http://www.arcus.no/no/vin/tips-om-vin/holdbarhet/

Åpnet flaske med vin må stå i kjøleskap og bør drikkes før det har gått en uke

En åpnet vinflaske har betydelig kortere holdbarhetstid, og bør drikkes opp i løpet av maksimum tre dager.

• Liker 1
Skrevet

Vinmonopolet selger rødviner fra Carussin som er veldig fine nå på sommeren. Syrlige og friske, uten særlig garvestoffer som mange nordmenn er redd for. Un Litro Completo koster 170 kroner, dette er en liter. Smaker druejuice. Carussin Asinoi Barbera d'Asti er også en typisk lettdrikkelig barbera-vin som passer ypperlig til pasta eller hverdag. 2013-modellen koster vel 140 kr.
Ellers er Ramon Bilbao 2010 en ganske god vin som koster 140 kr. Litt mer garvestoffer og mye mer fyldig, men en veldig flott Rioja. Går du opp et hakk i pris vil jeg på det varmeste anbefale Barale Barolo Vendemmia 2010. Denne koster 280 kr. Blomstrete vin, en smule tørr, men god kirsebær-finish.

Skrevet

Den er ikke i salg om dagen.

Det vi er uenige om, er hva som passer et studenbudsjett. Men må jo nesten studenten selv bestemme. Da jeg var student brukte jeg ikke ekstra penger på vin som hadde et eksklusivt navn.  

Nei, jaggu. Da får TS prøve seg på en av de andre anbefalingene, og håpe den billigere varianten du sier ikke er å finne i butikkhyllene vil dukke opp igjen senere, dersom den passer hans/hennes budsjett ;) Jeg påpekte bare i hovedinnlegget mitt her at en Chablis ikke trenger å koste flere hundre kroner. Det er mulig å kjøpe en uten å blakke seg totalt.

Jeg og mine venner (som forøvrig fremdeles er student, bare i utlandet denne gangen) har tatt oss råd til dette, og tar oss fremdeles råd til dette. Om dette er noe TS vil bruke sine penger på, er hans/hennes valg.

Skrevet

Hvis du liker Chablis kan jeg anbefale deg å lete etter tyske rieslinger og Australsk chardonnay. 

Mye å finne i ulike prisklasser her. 

En typisk student hvitvin du kanskje kan like er Tariquet den koster rundt 100kr.

Ellers er et tips å spørre de på vinmonopolet om hjelp. Om du sier til en ansatt at du liker xxx og vil ha noe som minner om den så kan de enkelt finne flere alternativer ut i fra hvilken prisklasse du ønsker. 

Anonymous poster hash: 78686...32b
Skrevet

Som sommervin liker jeg godt de portugisiske perlevinene. Lett og frisk tørr hvitvin. Den billigste heter Casa Santos Lima Joya og koster bare 69 kr på polet. Ingen superspennende vin, men finker fint som et alternativ til en lett Riesling.

Skrevet

Vi drikker nesten bare Il Conte, en italiensk rødvin. Syns den er best, og at den er relativt rimelig i tillegg er ingen ulempe akkurat

Skrevet

Jeg liker gato negro, den er ikke så venta på pris. Hvitvin bare velger jeg en billig tysk riesling av, de er som regel gode!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...