Gå til innhold

God (men billig) vin?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som kan anbefale en god hvitvin eller rødvin som passer et studentbudsjett?

Den eneste rødvinen jeg har likt (har ikke smakt så mange) er Falling Feather. 

Og en hvitvin som heter Chablis. 

Hva er forresten forskjellen på vin på glassflaske og den i papp? Er den i papp billigere, eller dårligere på smak?

Anonymous poster hash: 46fe7...105
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen som kan anbefale en god hvitvin eller rødvin som passer et studentbudsjett?

Hva er forresten forskjellen på vin på glassflaske og den i papp? Er den i papp billigere, eller dårligere på smak?

Har du anledning til å handle hos Søta bror, kan jeg anbefale Husets vita og husets røda. De koster 65 sv.kr pr literskartong

Anonymous poster hash: 97917...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme merke, samme smak uavhengig om det er flaske eller kartong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favoritthvitvin er Schmetterling Riesling, som koster rundt 100-lappen per liter, vil jeg tro. Chablis er vel noe av det mer eksklusive (correct me if I'm wrong), så hvis du er vant til det, vil nok det meste annet smake litt billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du anledning til å handle hos Søta bror, kan jeg anbefale Husets vita og husets røda. De koster 65 sv.kr pr literskartong

Har ikke mulighet til det nei :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 liters kartong er oftest billigere pr liter enn samme vin på flaske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødvin: El Copero! 90 kr for ei flaske, jeg liker den godt. 

Anonymous poster hash: 47af2...76a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favoritthvitvin er Schmetterling Riesling, som koster rundt 100-lappen per liter, vil jeg tro. Chablis er vel noe av det mer eksklusive (correct me if I'm wrong), så hvis du er vant til det, vil nok det meste annet smake litt billig.

Skal se etter den :) takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødvin: El Copero! 90 kr for ei flaske, jeg liker den godt. 

Anonymous poster hash: 47af2...76a

Det er notert! takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke mulighet til det nei :(

Hvordan liker du vinene?

Fyldig, søt, tørr, syrlig, fruktig...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosemount er en svært god og litt søt hvitvin som ikke koster mer enn ca 135 pr 0,7 l flaske i Norge. I Sverige koster den 75 sv.kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan liker du vinene?

Fyldig, søt, tørr, syrlig, fruktig...?

Har ikke så mye peiling på slikt, men ikke tørr og syrlig... tror jeg.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosemount er en svært god og litt søt hvitvin som ikke koster mer enn ca 135 pr 0,7 l flaske i Norge. I Sverige koster den 75 sv.kr

Skal se etter den :) takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er flere halvsøte hvitviner til mellom 80 og 100 kr på Vinmonopolet

De har også en annen rosemount som er i denne prisklassen (se listen)

http://www.vinmonopolet.no/vareutvalg/sok?query=*&sort=11&sortMode=1&page=1&filterIds=25;11;32;28&filterValues=Hvitvin%3B80.00+-+99.99%3B6.00+-+8.99%3B75.00+-+75.99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha en treliters halvsøt hvitvin, ville jeg valgt denne:

Elise Liebfraumilch

Hvitvin (5709506)

• Passer til:
  • C.gif
  • B.gif
  • A.gif
(300 cl)

Kr. 284,90

Kr. 95,- pr. liter

Fordelen med vin i kartong (de med pose inni) er at de holder seg i mange uker etter åpning, grunnet at det ikke kommer luft til vinen.

En åpnet flaske bør drikkes lenge før en uke er gått da den blir sur og utvikler seg etterhvert til vineddikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du ha en treliters halvsøt hvitvin, ville jeg valgt denne:

Elise Liebfraumilch

Hvitvin (5709506)

• Passer til:
  • C.gif
  • B.gif
  • A.gif
(300 cl)

Kr. 284,90

Kr. 95,- pr. liter

Fordelen med vin i kartong (de med pose inni) er at de holder seg i mange uker etter åpning, grunnet at det ikke kommer luft til vinen.

En åpnet flaske bør drikkes lenge før en uke er gått da den blir sur og utvikler seg etterhvert til vineddikk

Takk! Hvor lenge er "mange uker"? En måned?

Har drukket vin som har stått en uke jeg... Smakte ikke så godt da... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Dette er ikke nødvendigvis sant. Samme vinhus kan ofte fylle en bag-in-box med vin av dårligere kvalitet. Forbrukeren ser vinhusets logo, og tenker at de likte noe annet av samme vinhus, men kan komme hjem med en annen vin.

Takk! Hvor lenge er "mange uker"? En måned?

Har drukket vin som har stått en uke jeg... Smakte ikke så godt da... 

En bag-in-boks holder seg greit i 5-6 dager. I noen av de forringes smaken veldig fort etter åpning. 

Lagre vinen i kjøleskap etter åpning, ikke på kjøkkenbenken. Faktisk holder en flaske seg i kjølpeskap med korken i flasketuten like lenge (5 dager) som en bag-in-boks. Men ingen vin kan stå en uke uten at smaken forringes. (Untatt hetvin som f.eks. Portvin og Madeira).

Jeg ser ingen andre har svart på dette om Chablis. 

Likte du det, så er det greit å vite at Chablis er et fransk vinområde. Det vil si at det finnes drøssevis av vinhus som produserer flasker det står "Chablis" på. Chablis lages av druetypen Chardonnay. Den dyrkes i mange land, og flere verdensdeler. Så du kan se etter flasker merket "Chardonnay" fra mindre kjente/eksklusive vinområder enn Chablis. 

USA, Argentina, Italia, Australia, Chile, New Zealand, alle disse landene har områder som durker "Chablis-druen". Kvaliteten og prisen varierer stort. Jeg personlig liker ikke Chardonnay noe særlig, jeg har andre hvitvinsfavoritter. Men forsøk deg med en flaske innenfor ditt budsjett av druen Chardonnay fra Australia. 

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J. Bäumer Rheingau Riesling 2013
Dr. Loosen Riesling Kabinett 2012

Jeg synes disse er gode, billige og svært lettdrikkelige hvitviner. Jeg "lærte" å nyte vin på disse to. Du kan få kjøpt Chablis til en grei sum i Norge også, ta en kikk inne på vinmonopolet sine sider. Det er ikke bare dyre og "flotte" viner fra Chablis-distriktet.

Rødvin tok mye lenger tid, og der synes jeg en Masi er det enkleste å drikke. Kan "slite litt" med rødvin fremdeles, men Masi funker som regel alltid. Når jeg har fått servert en god, dyp italiensk rødvin til god mat, er det alltid veldig godt. Men da legger man jo gjerne mye mer penger i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

J. Bäumer Rheingau Riesling 2013

Dr. Loosen Riesling Kabinett 2012

Jeg synes disse er gode, billige og svært lettdrikkelige hvitviner. Jeg "lærte" å nyte vin på disse to. Du kan få kjøpt Chablis til en grei sum i Norge også, ta en kikk inne på vinmonopolet sine sider. Det er ikke bare dyre og "flotte" viner fra Chablis-distriktet.

Rødvin tok mye lenger tid, og der synes jeg en Masi er det enkleste å drikke. Kan "slite litt" med rødvin fremdeles, men Masi funker som regel alltid. Når jeg har fått servert en god, dyp italiensk rødvin til god mat, er det alltid veldig godt. Men da legger man jo gjerne mye mer penger i det.

En Chablis starter på ca 150 kroner for en helflaske. Men man kan få fransk vin av samme drue billigere fra andre steder i landet, og enda billigere fra andre steder i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...