Tante Lins Skrevet 11. august 2015 #1 Skrevet 11. august 2015 Som emnetittelen tilsier har jeg kommet ut for en litt spesiell problemstilling... Mine barn på 10 og 12 år har nylig kommet hjem fra et ferieopohold hos mine svigerforeldre i en annen by. I denne byen bor også mannens ekskone som han har vært skilt fra i 15 år. Samarbeidsklimaet har vært dårlig i mange år, og deres felles barn er nå voksne. Vår strategi har vært å ligge lavt og begrense kontakten i størst mulig grad for på den måten å holde konfliktnivået då lavt dom mulig. Vi har naturlig nok møttes I situasjoner som konfirmasjoner, foreldremøter og lignende. Nå har altså situasjonen vært den at våre felles barn har vært alene og feriert hos besteforeldrene. De er klar over at forholdet til ekskona mildt sagt er kjølig og at vi ikke ønsker at barna skal dit på besøk. Dette har de gitt uttrykk for å ha forstått. Så er imidlertid situasjonen den at når min yngste datter kommer hjem har hun da plutselig fått en meget kort pannelugg (hun hadde fra før lugg som var i ferd med å vokse ut og gikk med spenne). Hun kunne da fortelle at det var mannens ekskone som hadde klipt håret hennes, og at det var eldstesøsteren (mannens og eksens datter) som hadde tatt initiativet til klippingen, og jenta mi er selvsagt lettpåvirkelig... Det viser seg da at min svigermor hadde tatt med ungene dit to ganger, og vært tilstede da klippingen foregikk... Men ingen hadde kommet på å spørre oss, eller varsle før jenta kom hjem til oss... Så nå skulle jeg gjerne hatt innspill på hva andre mener om denne hendelsen (altså andre enn mine venner og familie, som da, i likhet med meg, synes oppførselen er helt avsindig...) Hva vil være en passende reaksjon ovenfor disse menneskene?? 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #2 Skrevet 11. august 2015 Det er bare hår. Det vokser ut igjen. Anonymous poster hash: 72f2f...e7a 33
Fireflies Skrevet 11. august 2015 #3 Skrevet 11. august 2015 Hvis håret ser ordentlig ut, så har nok ikke tanken vært ond. Dere bør snakke med svigerforeldrene dine ettersom de har gått bak deres rygg og tatt de med et sted dere har gitt beskjed om at barna ikke skal. 5
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #4 Skrevet 11. august 2015 Er datteren din fornøyd med sin nye lugg? Anonymous poster hash: b3742...ca3 19
xinnia Skrevet 12. august 2015 #5 Skrevet 12. august 2015 Slik jeg forstår det så har denne ekskona barn med samme mann som deg- og barna er søsken- hvorfor kan ikke de få lov til å besøke hverandre? At dere voksne ikke klarer å samarbeide- bør dere jo holde dere imellom, ikke la det gå utover barna. Svigermor er jo farmor til begge- så klart for henne er det jo superkos å kunne være sammen med de begge. Det er jo bare å lage storm i ett vannglass og lage noe ut av dette! Håret vokser ut igjen! 27
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 12. august 2015 #6 Skrevet 12. august 2015 Rart å nekte søsken å dra på besøk til hverandre.
Tante Lins Skrevet 12. august 2015 Forfatter #7 Skrevet 12. august 2015 Vi nekter da ikke søsken å besøke hverandre?! Vi har bedt svigermor om ikke ta med våre barn til mannens ekskone, da vi ikke synes hun er/har vært en hyggelig person opp igjennom tidene. Som jeg skrev er deres felles barn voksne og bor ikke hjemme hos moren lengre. Og jeg er fullstendig klar over at håret vokser ut igjen. 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #8 Skrevet 12. august 2015 Hvorfor kan ikke dine barn ha kontakt med sine søskens mor? Anonymous poster hash: 0d60e...4bd 8
palamina Skrevet 12. august 2015 #9 Skrevet 12. august 2015 Jeg tror ikke noen voksenpersoner i mine barns liv kunne funnet på å klippe håret deres uten å spørre foreldrene om det var greit først, det skal være sagt. Men nå er jo både mine og dine barn så store at de kan finne på en kreativ økt med saksa selv. Det kan man da ikke nekte dem? Det høres ut som datteren din ble inspirert av halvsøstra og syns panneluggen er fin, og det er det viktigste! Ikke lag bråk ut av noe så banalt som en hårklipp, det er ikke noe å blåse seg opp for! 5
Tante Lins Skrevet 12. august 2015 Forfatter #11 Skrevet 12. august 2015 Så kan jeg jo også nevne at denne ekskona i sin tid ble rasende over at far hadde klipt sønnen sin, og nektet han å gjøre det flere ganger, fordi det skulle HUN gjøre... 2
Tante Lins Skrevet 12. august 2015 Forfatter #12 Skrevet 12. august 2015 Jeg kunne selvfølgelig referert til veldig mange episoder som har ført til at vi ønsker å ha begrenset kontakt med eksen, men jeg har ikke spesielt lyst til å dele dette på nettet. 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #13 Skrevet 12. august 2015 Virkelig ikke rart det er krig i verden! Hvis datteren din er fornøyd så er vel det det viktigste her.Anonymous poster hash: 0d1b6...cbe 6
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #15 Skrevet 12. august 2015 Jeg skjønner deg godt, TS. Ville blitt temmelig sint hvis noen hadde klippet mitt barns hår uten at det var avtalt. Anonymous poster hash: b2e58...3d2 11
Carrot Skrevet 12. august 2015 #16 Skrevet 12. august 2015 "Oh snap" som ungene her sier når det er noe drama på gang - get over it! Det er bare hår som en lengre opp skrev - det gror ut igjen. Og ja, det er litt "å starte krig" hvis dere tar det opp egentlig, litt fordi det var søsteren som kom på ideen, litt fordi jenta di ikke sa "nei det vil jeg ikke" og litt fordi det gjør forholdet til svigers surt siden de nok ikke tok med alle barna for å være ekle. Hadde hun vært skamklippet og tårevåt selv kunne jeg forstått behovet for å si noe, men hvis ikke ville jeg latt det ligge sånn ellers. Hvis svigers tar det opp kan du o si at dere ble skuffet over at de ikke respekterte deres felles ønske om å ikke ta med jenta til eksen - men ellers ville jeg ikke tatt det opp. 7
sol87 Skrevet 12. august 2015 #17 Skrevet 12. august 2015 Det var jo veldig rart gjort, men jeg tror ikke jeg ville laget noe styr over dette. Som du sier, vet dere hvordan hun kan være, og for ungenes skyld bør dere ikke sette i gang noe styr for noe relativt lite.
Gjest Walden Skrevet 12. august 2015 #18 Skrevet 12. august 2015 "Oh snap" som ungene her sier når det er noe drama på gang - get over it! Det er bare hår som en lengre opp skrev - det gror ut igjen. Og ja, det er litt "å starte krig" hvis dere tar det opp egentlig, litt fordi det var søsteren som kom på ideen, litt fordi jenta di ikke sa "nei det vil jeg ikke" og litt fordi det gjør forholdet til svigers surt siden de nok ikke tok med alle barna for å være ekle. Hadde hun vært skamklippet og tårevåt selv kunne jeg forstått behovet for å si noe, men hvis ikke ville jeg latt det ligge sånn ellers. Hvis svigers tar det opp kan du o si at dere ble skuffet over at de ikke respekterte deres felles ønske om å ikke ta med jenta til eksen - men ellers ville jeg ikke tatt det opp. Kan jeg spørre om dine barn er afroamerikanske ghetto-kvinner? 14
Gjest Balian de Ibelin Skrevet 12. august 2015 #19 Skrevet 12. august 2015 (endret) Herregud tenk å klippe håret til et barn ja dette er jo like ille som et seksuelt overgrep Endret 12. august 2015 av Balian de Ibelin 3
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 12. august 2015 #20 Skrevet 12. august 2015 (endret) Rart å legge føringer over hva farmor ikke kan gjøre. Og nekter dere også at sine eldste barn ikke får ta med dem til sin egen mor? Ikke rart det er krig i verden. At dere voksne har en dårlig relasjon skal ikke gå utover barna. Forsåvidt, hadde vært irritert selv, men sånn er det noen ganger. Endret 12. august 2015 av Steve Rogers
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå