Gjest Anonymous Skrevet 13. september 2004 #1 Skrevet 13. september 2004 Kjøpte sko til datteren min (18 mnd) i helga. Da jeg betalte sa de i butikken at mange mener ullikke passer i de. Hvorfor? Jeg bruker kun ull på høsten/vinteren og vil fortsette med det. Burde jeg bytte skoene? De var dyre og jeg ønsker ikke noe bomkjøp.
Gjest allium Skrevet 13. september 2004 #2 Skrevet 13. september 2004 Her er det mye misforståelser ute og går. Det er riktig at det optimale i gore-tex ikke er ull. Det optimale er polypropylen. Det er fordi ull holder på fuktigheten, mens polypropylen sender den tvers igjennom, og videre ut gjennom gore-tex'en. Dermed utnyttes gore-tex egenskapene best. Men hvor får man tak i polypropylen sokker i størrelse 18 måneder ? Mange som hører "ikke ull" tror det betyr "bruk bomull". Det er det verste man kan bruke. Den holder også på fuktigheten, og blir i tillegg kald når den er våt. Ull isolerer ihvertfall fortsatt. Hvis du får tak i blandingssokker med litt ull og eller syntetisk, er det også brukbart. Men altså ikke bomull !
sommerfuglene Skrevet 13. september 2004 #3 Skrevet 13. september 2004 Jeg hadde byttet dem, jeg bruker også mest ull. Og jeg har ikke vært fornøyd med goretex tidligere. Så i år går jeg for cherox med godt møster under, og ullsko til de få dagene vi har her med "tørr" snø. Vi har mest slaps og regn på vinteren her, og da holder ikke goretex syns jeg...
Gjest trixie ikke innlogget Skrevet 13. september 2004 #4 Skrevet 13. september 2004 Kjøp skinnsko med ullfor!! Det er det eneste som har vært bra nok for mine barn! Har prøvd gore-tex med alle mulige sokke-varianter, men tottelottene forble kalde :-( De bruker cherox når det er slaps og ikke så kaldt, og skinnstøvler når det er snø og kaldt :-)
Redhead Skrevet 13. september 2004 #5 Skrevet 13. september 2004 Kjøp skinnsko med ullfor!! Det er det eneste som har vært bra nok for mine barn! Har prøvd gore-tex med alle mulige sokke-varianter, men tottelottene forble kalde :-( De bruker cherox når det er slaps og ikke så kaldt, og skinnstøvler når det er snø og kaldt :-) Det er også min erfaring. I år blir det nye vintersko på eldstemann, og da kjøper vi Skofus skinnskoletter med ullfor.
Sandra Skrevet 13. september 2004 #6 Skrevet 13. september 2004 Jeg hadde byttet dem' date=' jeg bruker også mest ull. Og jeg har ikke vært fornøyd med goretex tidligere. Så i år går jeg for cherox med godt møster under, og ullsko til de få dagene vi har her med "tørr" snø. Vi har mest slaps og regn på vinteren her, og da holder ikke goretex syns jeg...[/quote'] Gore-Tex er 100% vanntett så det vil fint holde i slapsete og vått vær. Den eneste gangen ikke Gore-Tex holder er hvis membranen er gått hull på. Forskjellen på Cherox og Gore-Tex vil da være at mens begge holder vannet ute, vil Cherox ikke slippe svette ut, mens Gore-Tex lar foten puste.
Gjest allium Skrevet 13. september 2004 #7 Skrevet 13. september 2004 Vi kjøper heller ikke gore-tex sko. Jeg svarte på spørsmålet om hvilke sokker som skal brukes, men som dere andre som har svart, foretrekker jeg andre typer vinterstøvler. Disse f.eks.: http://www.kamik.com/GenfootWeb/servlet/we...G2004&curRow=86 Disse har åtteåringen hatt de siste vintrene. Da trenger vi ikke cherrox heller. Skinnstøvler med ullfor er også bra.
Gjest Pet Skrevet 13. september 2004 #8 Skrevet 13. september 2004 Vi kjøper heller ikke gore-tex sko. Jeg svarte på spørsmålet om hvilke sokker som skal brukes, men som dere andre som har svart, foretrekker jeg andre typer vinterstøvler. Disse f.eks.: http://www.kamik.com/GenfootWeb/servlet/we...G2004&curRow=86 Disse har åtteåringen hatt de siste vintrene. Da trenger vi ikke cherrox heller. Hvor kjøper du dem?
Gjest allium Skrevet 13. september 2004 #9 Skrevet 13. september 2004 Vi bestiller dem fra importøren. Men de selger dem på Villmarkshuset i Oslo, Fjellsport butikken.
sommerfuglene Skrevet 13. september 2004 #10 Skrevet 13. september 2004 Gore-Tex er 100% vanntett så det vil fint holde i slapsete og vått vær. Den eneste gangen ikke Gore-Tex holder er hvis membranen er gått hull på. Forskjellen på Cherox og Gore-Tex vil da være at mens begge holder vannet ute, vil Cherox ikke slippe svette ut, mens Gore-Tex lar foten puste. Jeg vet at de skal være vanntette, men min erfaring sier noe annet! Vi bruker to lag ull på bena så da blir ikke bena våte av svette i cheroxene nei!
Sandra Skrevet 13. september 2004 #11 Skrevet 13. september 2004 Jeg vet at Elefanten hadde et problem med sine Gore-Texstøvler i fjor. De tok inn alle som reklamasjon. Kan det tilfeldigvis ha vært de du hadde? De skal være vanntette, så har de ikke vært det (uten at barna har slitt de i stykker) kan du gå tilbake til butikken å høre om det er en reklamsjon. De fleste skobutikker er veldig greie på det, for de SKAL være vanntette.
Grublerinnen Skrevet 14. september 2004 #12 Skrevet 14. september 2004 Har du noen ca pris på disse støvlene? de så helt supre ut Vi kjøper heller ikke gore-tex sko. Jeg svarte på spørsmålet om hvilke sokker som skal brukes, men som dere andre som har svart, foretrekker jeg andre typer vinterstøvler. Disse f.eks.: http://www.kamik.com/GenfootWeb/servlet/we...G2004&curRow=86 Disse har åtteåringen hatt de siste vintrene. Da trenger vi ikke cherrox heller. Skinnstøvler med ullfor er også bra.
Gjest allium Skrevet 14. september 2004 #13 Skrevet 14. september 2004 Har du noen ca pris på disse støvlene? de så helt supre ut De ER helt supre. Det fine med dem er at innerstøvelen kan tas ut og tørkes hvis den blir våt. Det hender jo av og til at barna går ut i så dype dammer at vannet går over støvleskaftet. Og så er de mye varmere enn cherrox, de skal tåle ned til 30-40 minus, og det stemmer, jeg har sånne selv. Siden vi kjøper fra importør, er jeg ikke 100% sikker på prisen, men jeg mener det var enten 598 eller 698 på Fjellsport ifjor. Ikke så galt, når dette er det eneste paret du trenger.
Grublerinnen Skrevet 14. september 2004 #14 Skrevet 14. september 2004 Takk, det var jo ikke værre en goretex uansett. Jeg trenger hverfall 2 par siden jeg har tvillinger, men det måtte jeg jo hatt uansett
Gjest Pjusk Skrevet 14. september 2004 #15 Skrevet 14. september 2004 Har alltid strevd med å finne gode vinterstøvler til to aktive gutter, så takk for tipset! Disse skal prøves i år!
Gjest Tex Skrevet 14. september 2004 #16 Skrevet 14. september 2004 Kjøp heller flere par billigsko enn ett par dyre. Barna blir kjapt våte på beina selvom støvlene tilsynelatende er tette. Tenk deg en stor søledam, et barn sittende på rumpa oppi der og vann som har fritt leide nedover støvelskaftet..... Tex- barnehagetante
diddi Skrevet 14. september 2004 #17 Skrevet 14. september 2004 Sist jeg kjøpte billigsko endte jeg opp med å måtte kjøpe nye i løpet av sesongen. De holdt ikke mål. Sverger til Kavat heretter, siden sønnen min har høy vrist.
diddi Skrevet 14. september 2004 #18 Skrevet 14. september 2004 Men det holder ikke med bare et par vintersko for sm barn. De sitter jo i enhver søledam, slik at vannet kommer oppover leggen og ned i støvlene. Må derfor ha noe å bytte på. Har derfor både vinterstøvler og cherrox.
Grublerinnen Skrevet 14. september 2004 #19 Skrevet 14. september 2004 Sist jeg kjøpte billigsko endte jeg opp med å måtte kjøpe nye i løpet av sesongen. De holdt ikke mål. Sverger til Kavat heretter' date=' siden sønnen min har høy vrist.[/quote'] Ikke for å være vrang, men er kavat det samme som Kamik, bare at du skrev feil, eller er det også et flott merke som anbefales?
diddi Skrevet 14. september 2004 #20 Skrevet 14. september 2004 Nei, Kavat er et svensk merke, som er veldig populært der. Er lagt for nordiske føtter!!! Et kjempeflott merke. Kan anbefale skinn-vinterskoene med snøring til de første vintrene. Se her: http://kavat.ebutik.se/ De er geniale. Vi impregnerte dem ikke engang. De holdt flott en sesong.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå