AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #1 Skrevet 11. august 2015 Har en nydelig pusefrøken fra før, hun er rett over året. Typen har litt lyst på en katt til, og har lekt litt med tanken. Jeg er mer skeptisk. Ettersom vi har en katt fra før, som jeg er så utrolig glad i, er jeg faktisk usikker på om jeg kan bli like glad i en ny katt? I tillegg er jeg redd for å såre pys hvis vi får en katt til, det blir jo garantert slåssing i starten når makten skal fordeles. Og så er det alt styret med veterinær, sterilisering, chip, vaksine etc. Vår katt har selvfølgelig vært igjennom alt dette, men det er jo et helvete hver gang hun skal til veterinær. Kan jo selvfølgelig få en voksen katt fra DB og da er alt ordnet, det hadde vært det beste i så tilfelle, men hvordan vil det være hvis katten i så fall er eldre enn min nåværende? Anonymous poster hash: 1dfc6...2d5
Minya Skrevet 12. august 2015 #2 Skrevet 12. august 2015 Ja, du kan bli like glad i en ny katt, bare annerledes glad i siden personlighetene ofte er vidt forskjellige. Det største problemet oppstår gjerne i tilvenningsfasen, når kattene skal vennes til hverandre og reviret må oppmåles på nytt fordi gammel pus synes ny pus er en obsternasig filleflysse som kommer og elger seg innpå dennes revir Noen katter hater hverandre som pesten resten av livet, selv om de aksepterer hverandre og har en form for våpenhvile, mens andre katter faller pladask for hverandre med en gang og elsker hverandre for resten av livet. Men i mange tilfeller tar det alt fra et par uker til et års tid før de blir sånn passe kompiser og kan ligge ved siden av hverandre og sove eller vaske hverandre og forsvare utereviret sammen. At nåværende pus er et helvete å få til veterinæren trenger ikke å bety at ny pus er like vrien. Vi har to og de er like forskjellige i personlighet som i farge, vekt og kjønn. Gamlepus er relativt medgjørlig og aksepterer det meste, selv om hun uttrykker skepsis ganske høylydt, mens minstemann spreller som en gal når han skjønner at han skal inn i reiseburet og skal definitivt ikke ha noe av å stå stille på undersøkelsesbenken! I mange tilfeller er det også best om ny pus er yngre enn "gammel" pus, i noen tilfeller passer det seg best med en helt fersk leveringsklar kattunge, mens i andre tilfeller igjen passer det aller best med en voksen pus. Dette finner man ikke ut av før man prøver å sette kattene sammen og se hvordan de reagerer på hverandre, så det er umulig å si før du i praksis har adoptert ny pus. Vi forsøkte med kattunge til vår gamle pus, da vi visste at hun reagerte med positiv nysgjerrighet på kattungemjau, men det viste seg at der tok vi feil. Hun hatet minstemann fra første øyeblikk, og det tok LANG tid før hun aksepterte at han eksisterte. Mye fresing, litt poteklasking, men lite direkte slossing før han begynte å bli større enn henne. Da skulle han lekesloss, mens hun bare ble irritert. Nå er han to og et halvt år, og har roet seg betraktelig, så her i huset er det våpenhvile og tidvis litt kattevask som gjelder Er ny pus eldre enn gammel pus og i tillegg er omplassert både en og to ganger, kan det feks hende at nypusen er mer erfaren med bli-kjent-fasen og det kan gjøre at de aksepterer hverandre raskere, men det har jo også mye å si om nypus da er en slosskjempe eller om den har vært en sofagris i flere år allerede. Med andre ord; du aner ikke hvordan det kommer til å gå før du prøver, men du blir definitivt glad i den nye pusen også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå