AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #1 Skrevet 11. august 2015 Jeg har en katt, og hentet en valp for noen få dager siden. De går fint sammen, ikke noe problem det. Begge er vandt til hund/katt så det bekymrer jeg meg ikke over. Men, maten det er et stort problem!. Katten spiser valpen sin mat, og valpen spiser katten sin mat! Valpen nekter å røre sin egen mat, han skal på død og liv ha katten sin! Prøvde å ikke gi han noe mat, ikke gi han tilgang til kattfôr og da gikk han et døgn uten å spise! Han nekter plent å spise valpefôr, har hele TRE merker som jeg har prøvd, ingenting funker. Den ene hadde han før han kom til meg, så fikk jeg med en valpepakke fra royal også fikk jeg et annet fôr av ei venninne. Jeg tenker da... hva om jeg blander valpefôr og kattmat (tørrfôr) også står det ei skål fremme, også får de VOM vær dag, vær for seg. Går det bra? Om jeg bare setter frem kattmat så er det ikke bra for valpen, setter jeg frem bare valpefôr så er ikke det bra for katten... Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre! Katten er vandt til fri tilgang til tørrfôr og vom en gang om dagen. Ei storskål varer i 4-5 dager, så han spiser ikke så alt for mye. Jeg tar i mindre i skålen da så klart, slik at det ikke blir tørt og dårlig. Men prøvde å veie opp en gang, 80gr varte i over to dager. Så det sier vell kanskje litt om hvor lite han spiser. Spiser seg god og mett på vom, aner ikke hvor mange gram han får, men mindre enn det som er anbefalt (siden han har tørrfôr også). Anonymous poster hash: d0f2a...b0b
Tvist Skrevet 11. august 2015 #2 Skrevet 11. august 2015 Kattematen kan du vel sette i høyden på en benk/bord, der katten kommer til men ikke valpen. Håper noen andre kan hjelpe deg med resten av spørsmålene. 3
Gjest Skrevet 11. august 2015 #3 Skrevet 11. august 2015 Katter kan fint spise hundemat, men hunder skal ikke ha for mye kattemat. Her har vi katteskålen på en sjenk.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #4 Skrevet 11. august 2015 Hunden skal ikke ha kattemat. Han spiser når han blir sulten. Anonymous poster hash: 639ed...793
LillaFrosk Skrevet 11. august 2015 #5 Skrevet 11. august 2015 Sett kattematen der valpen ikke når tak i det. Hunder skal helst ikke ha kattefôr.. Til valpen, så får du bare vente til han spiser. Har du prøvd å væte maten? Altså, legge tørrforet i vann en stund før han får det..? Vet noen hunder foretrekker bløt mat foran tørr.
Tabris Skrevet 11. august 2015 #6 Skrevet 11. august 2015 Sett kattematen der valpen ikke når. Gi gjerne valpen bare V&H for valper.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #7 Skrevet 11. august 2015 Ok jeg har nå tenkt på det, og googlet til jeg ble blå. Jeg skal snekre en krakk slik at katten får ha foret sitt stående hele tiden. Det blir da høyt nok til katten og høyt nok til at valpen ikke får tak i det. Katten er vandt til å ha fri tilgang til tørrfôr og har prøvd å porsjonere ut og gi så og så mange ganger i løpet av døgnet, men det funket dårlig. Det å ta ifra han skålen nå gjør han bare forvirret. Jeg tror at når valpen er gammel nok så skal jeg gå over til vom. Så får begge to vom "manuelt" daglig, så slipper jeg å passe på evig. Blir så slitsomt i lengden. Har hørt at vom er bedre for både hunder og katter, men så klart det finnes like mange meninger som det gjør mennesker. Vom skal være fullfôr for begge, katten elsker vom. Men må vente med å vende valpen til noe nytt. Skal ringe dyrlegen i morgen å høre om jeg kan gi valpen små mengder med zoolac i noen dager, slik at han ikke blir dårlig i magen. Jeg får ikke bygget krakken før til helgen, så det kan hende han får i seg litt kattmat i ny og ned før den tid. Så tror det å gi han litt zoolac om dagen kan holde magen stabil. Han har ikke spist av de to andre fôr typene så han skal ikke bli dårlig i magen i dag ihvertfall. ts Anonymous poster hash: d0f2a...b0b 1
MammaMums Skrevet 11. august 2015 #8 Skrevet 11. august 2015 Jeg har hatt begge deler, og har vært med på det samme. Rådet om å sette kattematen litt opp i høyde, støtter jeg fullt ut:) Ellers er det jo greit å tenke på at dette er to flokk-dyr på hver sin måte, og derfor helt naturlig for dem å spise på denne måten. De finner ut rangordingen seg i mellom, og spiser deretter. Etter hvert vil vel kanskje lille-valpen din prøve seg på "lederposisjonen", men får nok da greit beskjed fra pus, hehe. Kanskje valpen din liker konsistensen og størrelsen på katteknottene, og syns det er digg å tygge på for de små tennene sine:) Lykke til
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #9 Skrevet 11. august 2015 Jeg har hatt begge deler, og har vært med på det samme. Rådet om å sette kattematen litt opp i høyde, støtter jeg fullt ut:) Ellers er det jo greit å tenke på at dette er to flokk-dyr på hver sin måte, og derfor helt naturlig for dem å spise på denne måten. De finner ut rangordingen seg i mellom, og spiser deretter. Etter hvert vil vel kanskje lille-valpen din prøve seg på "lederposisjonen", men får nok da greit beskjed fra pus, hehe. Kanskje valpen din liker konsistensen og størrelsen på katteknottene, og syns det er digg å tygge på for de små tennene sine:) Lykke til Jeg har prøvd tørrfôret tørt og med vann, han liker ikke utvannet. Vet ikke om han har fått en interesse for kattematen fordi det er nytt. Han får samme fôret som han fikk hos sin forrige eier. Katten har ikke noe imot å dele tørrfôret, vet ikke vom enda, han skal få det i kveld. Kattematen er små kryss eller kors, mens valpefôret er rundinger. kanskje derfor han liker kattematen, prøvde å legge et par biter i skålen hans, og han fjernet valpefôret og gravde frem kattmaten! ts Anonymous poster hash: d0f2a...b0b
MammaMums Skrevet 11. august 2015 #10 Skrevet 11. august 2015 Jeg har prøvd tørrfôret tørt og med vann, han liker ikke utvannet.Vet ikke om han har fått en interesse for kattematen fordi det er nytt. Han får samme fôret som han fikk hos sin forrige eier. Katten har ikke noe imot å dele tørrfôret, vet ikke vom enda, han skal få det i kveld. Kattematen er små kryss eller kors, mens valpefôret er rundinger. kanskje derfor han liker kattematen, prøvde å legge et par biter i skålen hans, og han fjernet valpefôret og gravde frem kattmaten! ts Anonymous poster hash: d0f2a...b0b Hehe:) han vet tydeligvis hva han vil:) kanskje han også bare rett og slett syns det er spennende med nye smaker, siden han er godt kjent med matsmaken han får fra før:)
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #11 Skrevet 11. august 2015 Hehe:) han vet tydeligvis hva han vil:) kanskje han også bare rett og slett syns det er spennende med nye smaker, siden han er godt kjent med matsmaken han får fra før:) tror det kan være det, og det at det er så mye nytt nå. Så får bare prøve nå og da, om han spiser noen biter så er det bedre enn ingenting. Appetitten kommer vell snart :D ts Anonymous poster hash: d0f2a...b0b
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #12 Skrevet 14. august 2015 Det har nå gått 5 dager siden valpen kom i hus. Han nekter å spise hundemat, bare kattemat. Så nå har jeg fjernet kattmaten og det står kun hundefôr fremme. Skal ringe dyrlegen på Mandag å høre om katten fint kan leve av hundefôr og heller få vom daglig som hovedmat, også får han gå rundt å knaske på valpemat når han føler for det. Jeg har kjøpt zoolac slik at katten skal slippe å få vondt i magen av nytt fôr. ts Anonymous poster hash: d0f2a...b0b
Skywise Skrevet 14. august 2015 #13 Skrevet 14. august 2015 Med VOM går jeg ut fra at det er Vom og Hundemat du mener? Du burde ikke gi dem samme type VOM, men gi katten VOM for katt og hunden VOM for hund. Hunder og katter har ikke helt likt ernæringsbehov, en av dem kan få mangler eller for høye verdier av noen stoffer om man fôrer dem på samme fôr. 1. Sett kattematen opp i høyden så valpen ikke kommer til. 2. Ikke la valpematen stå på gulvet over lengre tid, ta den bort når valpen er ferdig (eller ikke vil ha). Ser ingen grunn til at valpen skal ha tilgang på mat hele tiden, da kan du heller tilby valpen mat noen ganger gjennom dagen. 3. Om valpen er kresen/matlei, gi den noe den liker på tørfrôret (selolje, tran, leverpostei ++) eller fullfôr med VOM for valp. Noen valper kan være veldig vanskelig å få til å spise, noen raser er dessverre overrepresentert med dette problemet. Så lenge den ikke er tynn ville jeg ikke hatt betenkeligheter med å vente den ut, blir den sulten nok kommer den til å spise.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #14 Skrevet 14. august 2015 Med VOM går jeg ut fra at det er Vom og Hundemat du mener? Du burde ikke gi dem samme type VOM, men gi katten VOM for katt og hunden VOM for hund. Hunder og katter har ikke helt likt ernæringsbehov, en av dem kan få mangler eller for høye verdier av noen stoffer om man fôrer dem på samme fôr. 1. Sett kattematen opp i høyden så valpen ikke kommer til. 2. Ikke la valpematen stå på gulvet over lengre tid, ta den bort når valpen er ferdig (eller ikke vil ha). Ser ingen grunn til at valpen skal ha tilgang på mat hele tiden, da kan du heller tilby valpen mat noen ganger gjennom dagen. 3. Om valpen er kresen/matlei, gi den noe den liker på tørfrôret (selolje, tran, leverpostei ++) eller fullfôr med VOM for valp. Noen valper kan være veldig vanskelig å få til å spise, noen raser er dessverre overrepresentert med dette problemet. Så lenge den ikke er tynn ville jeg ikke hatt betenkeligheter med å vente den ut, blir den sulten nok kommer den til å spise. Så klart mener jeg forskjellig type vom. 1: Går ikke, prøvd men Valpen lukter og ser kattskålen og nekter å spise. Prøvd i over 24 timer. Står bare å syter og prøver å hoppe opp. 2: Jeg setter det ned når han er på kjøkkenet, men funker ikke. 3: Han får det fôret han har fått FØR han kom til meg, og han SKAL like det, men kattmaten frister mer. Jeg har nå fjernet kattmaten og nå står det kun valpemat frem. Skal ringe dyrlegen på mandag og få tips. Om dyrlegen sier det går greit så blir det valpefôr på begge, og katten får vom 2 dager om dagen slik at han spiser minst mulig tørrfôr (som da er valpefôr). ts Anonymous poster hash: d0f2a...b0b
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #15 Skrevet 15. august 2015 Sett kattematen utilgjengelig for hunden. Det er lurt å ha faste mattider for hunden, og valper skal helst ha tre ganger daglig. Eksempel: kl.8.00, kl.14.00, kl.20.00. Spiser ikke hunden maten kl. 8, får den ikke mat før kl. er 14, spiser den ikke da, får den ikke mat før kl. 20. Ikke la hundematen stå fremme. Den kommer til å spise til slutt, du må være sta og tolmodig, og være fast bestemt på at det er den maten hunden skal ha - og den skal ikke dulles og dalles med. Spiste den foret fra oppdretter? Da kan den spise det hos deg også, den tester deg og prøver å bestemme. Men det er du som bestemmer. Hunden vår er nå voksen og får mat to ganger daglig. Vi var alltid fast bestemt på at hunden skulle spise den maten den fikk, og spiste den ikke da, måtte den vente til neste måltid(der fikk han det samme foret), til ble han jo sulten, og i dag elsker han foret sitt og spiser det så fort som mulig. Din valp vil bli sulten til slutt. Vi båter foret for vår hund, vet ikke hva du gjør? Anonymous poster hash: a8650...447
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #16 Skrevet 15. august 2015 Jeg prøvde å ha kattematen fremme, men valpen nekter å røre sitt eget og prøver alt han kan for å få tak i pus sin mat. Så nå står det kun valpefôr fremme og han små spiser hele tiden. Har prøvd å ha i vann men det likte han ikke, har prøvd å fjerne det og sette det ned nå og da, men han nekter å spise når kattematen er fremme. Skal ringe dyrlegen på mandag og høre hva jeg skal gjøre. ts Anonymous poster hash: d0f2a...b0b
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #17 Skrevet 15. august 2015 Jeg prøvde å ha kattematen fremme, men valpen nekter å røre sitt eget og prøver alt han kan for å få tak i pus sin mat. Så nå står det kun valpefôr fremme og han små spiser hele tiden. Har prøvd å ha i vann men det likte han ikke, har prøvd å fjerne det og sette det ned nå og da, men han nekter å spise når kattematen er fremme. Skal ringe dyrlegen på mandag og høre hva jeg skal gjøre. tsAnonymous poster hash: d0f2a...b0b Du må jo bare være sta og tålmodig, Ignorer valpens mas om kattemat og ikke la valpen ha mat tilgjengelig hele tiden. Er ikke meningen at en hund skal gå å småspise hele dagen, den skal ha faste måltider. Med faste måltider rekker valpen å bli sulten før måltidet, og det er mer sannsynlig at den vil spise. Det er bedre for hundens mage når maten er bløtet opp. Valpen spiser når den er sulten, og du må være mer sta enn det valpen din er. Til slutt vil valpen innse at det ikke nytter å mase om kattemat, og at den må spise når den får mat. Spiser den ikke da, blir maten tatt vekk , og den får ikke mat før neste måltid. Anonymous poster hash: a8650...447
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #18 Skrevet 15. august 2015 Valpen tester deg rett og slett Anonymous poster hash: a8650...447
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #19 Skrevet 15. august 2015 Du må jo bare være sta og tålmodig, Ignorer valpens mas om kattemat og ikke la valpen ha mat tilgjengelig hele tiden. Er ikke meningen at en hund skal gå å småspise hele dagen, den skal ha faste måltider. Med faste måltider rekker valpen å bli sulten før måltidet, og det er mer sannsynlig at den vil spise. Det er bedre for hundens mage når maten er bløtet opp. Valpen spiser når den er sulten, og du må være mer sta enn det valpen din er. Til slutt vil valpen innse at det ikke nytter å mase om kattemat, og at den må spise når den får mat. Spiser den ikke da, blir maten tatt vekk , og den får ikke mat før neste måltid.Anonymous poster hash: a8650...447 Valpen tester deg rett og slettAnonymous poster hash: a8650...447 Grr så frustrerende, hvorfor kan han ikke bare høre etter Har nå fjernet matskålen. Har skrevet ned tidspunkt på en lapp, slik at jeg vet når han skal ha mat, samtidig så skal katten få vom. ts Anonymous poster hash: d0f2a...b0b
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #20 Skrevet 15. august 2015 Grr så frustrerende, hvorfor kan han ikke bare høre etter Har nå fjernet matskålen. Har skrevet ned tidspunkt på en lapp, slik at jeg vet når han skal ha mat, samtidig så skal katten få vom. tsAnonymous poster hash: d0f2a...b0b Hard jobb i starten, når han skjønner det ikke nytter så blir det kjempebra. Men noen hunder er jo mer kresne. Det burde gå bra, når han fint spiste foret hos oppdretter. Valpen din har fått smaken på kattemat, og det er klart han syns det er bedre. Vår også sluker i seg når han en sjelden gang får mulighet. Når foret blir svellet, mister det også litt av smaken. Får jeg spørre hvilke rase det er? Er det ikke mulighet for å ha kattematen på ett rom, eller i en etasje hunden ikke må ha tilgjengelig, der maten ikke blir synlig for valpen? Det er viktig å sørge for at valpen din får ro rundt matskålen sin, når den skal spise. Vær obs på mstagressivitet. Spesielt når det gjelder vom og andre godsaker. Hunden vår liker ikke at kattene er i nærheten når det er noe ekstra godt, men det kan trenes. Ikke sikkert det er/blir noe problem for din hund. Anonymous poster hash: a8650...447
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå