Gjest Anonymous Skrevet 13. september 2004 #1 Skrevet 13. september 2004 jeg sitter litt i knipa. Hos oss er det sånn at samboeren min eier leiligheten (er kjøpt for penger han hadde) og bilen (er stort sett han som bruker den også da). Jeg har som det er i dag ingen mulighet til å kunne kjøpe meg inn i leiligheten heller. Jeg har også et barn fra tidligere. Nå har jeg funnet ut at samboerkontrakt og/eller testamentet må vi ha. MEN jeg synes det er litt ekkelt å be han testamentere leiligheten til meg. Det er jo det samme som å si at jeg ikke stoler på foreldrene hans. I tillegg så prøver vi å få barn sammen også. Og da lønner det seg jo å ha alt i orden ellers så kommer vel overformynderiet inn i bildet om noe skulle skje han. Jeg vet jo at det lønner seg å være gift. Men han synes ikke det er så viktig å gifte seg. Jeg har jo lenge ymtet frempå om det.(vil gifte meg av kjærlighet og ikke pga. evt.arv om noen skulle være i tvil). Hva hadde dere gjort?
Gjest Poirot Skrevet 13. september 2004 #2 Skrevet 13. september 2004 Be om et gjensidig testament. Da arver han deg og du han.
chardonnay Skrevet 13. september 2004 #3 Skrevet 13. september 2004 Be han om en samboerkontrakt, og testamente til hverandre. Du må tenke på ditt barn og deres framtidige barn. Behøver ikke bety at du ikke stoler på foreldrene hans, men ting kan jo skje med dem og! Han burde ha forståelse for at dette er viktig med tanke på økonomisk siukkerhet for dere begge to, og barna deres!
Dreyer Skrevet 13. september 2004 #4 Skrevet 13. september 2004 Du har jobb eller inntekt? Da har du råd til å kjøpe deg inn i samboers leilighet, for du måtte jo betalt husleie om du bodde for deg selv, ikke sant? Her er min oppskrift på hvordan kjøpe seg inn uten penger: http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php...er=asc&start=15 Oppskriften kommer på side 2.
Nabodama Skrevet 13. september 2004 #5 Skrevet 13. september 2004 Gjensidig testamente og kryssforsikring på liv. Hvis du arver ham ved at dere har testamente, vil han kun kunne testamentere 1/3 av verdiene til deg, som du evt må betale arveavgift av. Du kan likevel bli sittende uten leiligheten. Ved at dere kryssforsikrer hverandre (livsforsikring), vil hver av dere eie forsikringen på den andre, og vil få utbetalt hele summen. Da kommer hverken arv eller arveavgift inn i bildet.
Gjest Anonymous Skrevet 13. september 2004 #6 Skrevet 13. september 2004 Tusen takk for alle svarene... Og Dreyer.... jeg har ingen mulighet til å kjøpe meg inn i leiligheten. Når jeg har betalt regninger, så har jeg bare et par tusen igjen til mat og det jr. måtte trenge. Jeg har aldri noe til overs. Og ikke har jeg fast jobb heller, jobber for vikarbyrå... Så det er nok litt vanskelig det der...
–sahra– Skrevet 13. september 2004 #7 Skrevet 13. september 2004 Men du har råd til å få et barn med han? Nå!
Gjest Poirot Skrevet 13. september 2004 #8 Skrevet 13. september 2004 Tusen takk for alle svarene... Og Dreyer.... jeg har ingen mulighet til å kjøpe meg inn i leiligheten. Når jeg har betalt regninger, så har jeg bare et par tusen igjen til mat og det jr. måtte trenge. Jeg har aldri noe til overs. Og ikke har jeg fast jobb heller, jobber for vikarbyrå... Så det er nok litt vanskelig det der... Hva hadde du gjort om du var alene?
Gjest Anonymous Skrevet 13. september 2004 #9 Skrevet 13. september 2004 Men du har råd til å få et barn med han? Nå! Da betaler jo han sitt på det det barnet evt. måtte koste. Og med tiden så blir noen av regningene borte....
Gjest Anonymous Skrevet 13. september 2004 #11 Skrevet 13. september 2004 Hva hadde du gjort om du var alene? Om jeg hadde vært alene, så hadde det blitt som før. Sjongleringe med hvilke regninger jeg får utsettelse på, hva som MÅ betales når osv...... I tillegg hadde jeg ikke hatt noe til overs til meg selv. Det hadde blitt som det var for 2 år siden.. Brød og leverpostei og spise til meg, noe billig greier til middag, og spart for å få nok til hver minste ting jr. trenger..... Mulig det ikke er noen som helt skjønner situasjonen min i det hele tatt. Men jeg vet at det er andre som har det likt med meg om ikke verre når det gjelder det økonomiske...
Gjest Poirot Skrevet 13. september 2004 #12 Skrevet 13. september 2004 Det du skriver gjør meg bare enda mer sikker på at han er svært rar om han ikke vil gå med på å skrive testament (i og for seg også samboerkontrakt, siden det er han som sitter med verdiene...)
Gjest Anonymous Skrevet 13. september 2004 #13 Skrevet 13. september 2004 Hæ! tenker du virkelig slik? Beklager, men du misforsto noe.. Men klart samboern skal være med på å kjøpe det et evt. barn trenger av klær, bleier osv... Det skulle da bare mangle det... Hvorfor skal jeg kjøpe alt lissom? Vi har ikke felles økonomi, det har aldri vært et tema og ikke ønsker jeg det heller. Riktignok tjener han mer enn meg, men han skal ikke være nødt til å betale mine private regninger, eller det som barnet mitt (fra tidligere) trenger. Jeg er med på å betale 1/2 av de faste utgiftene, som en slags husleie for at jeg bor der.
Gjest Anonymous Skrevet 13. september 2004 #14 Skrevet 13. september 2004 Det du skriver gjør meg bare enda mer sikker på at han er svært rar om han ikke vil gå med på å skrive testament (i og for seg også samboerkontrakt' date=' siden det er han som sitter med verdiene...)[/quote'] Takk Poirot. Må nok sette meg ned med han en gang til. Har nevnt dette for han et par ganger, men han kan ikke noe om det. Kjøpte siste utgave av Dine Penger og leste meg til ting der.. Legger bladet i stolen hans, så kan han lese selv også..
Polly Ester Skrevet 13. september 2004 #15 Skrevet 13. september 2004 Hei gjest. Du høres ut til å være i nøyaktig samme situasjon som meg, bare at min samboer har en sønn fra før også. Hos oss betaler jeg mine regninger, det som har med ungene mine å gjøre, husleie (han betaler lånet) og telefonen. Vi har sett på samboerkontrakt, men det løser ikke noen ting av det jeg er redd for kan skje. Samboerkontrakt tar seg kun av eiendeler i huset, og det er jeg ikke redd for skal bli noen sak om vi går fra hverandre. Det jeg er redd for er at han skal bli borte og så blir vi kastet ut av huset... Vi får et felles barn til våren, og da regner jeg med at jeg og barna kommer til å ha like store rettigheter som hans sønn fra tidligere? Og så har han livsforsikring som kommer samboer til gode også, ikke bare hvis vi er gifte...
Gjest Anonymous Skrevet 13. september 2004 #16 Skrevet 13. september 2004 Gjensidig testamente løser ingenting om han dør og etterlater seg barn (livsarvinger). De arver uansett, og han kan bare testamentere 1/3 til hvem han vil (inkl deg). Ugifte kan nemlig ikke sitte i uskiftet bo - en forferdelig regel som diskriminerer samboere med barn på det groveste i forhold til gifte.
Gjest Poirot Skrevet 13. september 2004 #17 Skrevet 13. september 2004 Gjensidig testamente løser ingenting om han dør og etterlater seg barn (livsarvinger). De arver uansett' date=' og han kan bare testamentere 1/3 til hvem han vil (inkl deg). Ugifte kan nemlig ikke sitte i uskiftet bo - en forferdelig regel som diskriminerer samboere med barn på det groveste i forhold til gifte.[/quote'] Eller man kan se på det som en regel som gjør at de som skal dø får større valgfrihet, noe som også kan være en gode. Gifte med barn på hver sin kan har heller ikke krav på å sitte i uskifte. Hvorfor presse alle inn i samme form?
Polly Ester Skrevet 13. september 2004 #18 Skrevet 13. september 2004 Men, i mitt tilfelle - der han har en sønn fra før og får nå et barn med meg - så sidestilles de to barna, ikke sant? Jeg bryr meg ikke om å overta hytta eller ta pengene fra sønnen hans eller noe sånt, jeg er bare opptatt av at jeg og ungene mine har et sted å bo hvis han blir borte... Og forsikringen hans vil jeg få av også, så jeg er sikret å slippe å gå på sosialen om han dør.
Gjest Anonymous Skrevet 13. september 2004 #19 Skrevet 13. september 2004 Dreyer! Jeg skjønner ikke helt den oppskriften din for å kjøpe seg inn i huset/leiligheten uten penger. Du sier at man må jo ha råd til dette i og med at man betaler husleie, men husleia går jo vanligvis til faste utgifter som mat, strøm o.l. Dermed må man jo ha andre penger å kjøpe seg inn i huset for? Mulig jeg er usedvanlig treig nå men... Marcia.
Gjest Poirot Skrevet 13. september 2004 #20 Skrevet 13. september 2004 Men, i mitt tilfelle - der han har en sønn fra før og får nå et barn med meg - så sidestilles de to barna, ikke sant? Alle hans barn (uansett mor) stilles likt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå