Gå til innhold

Trenger råd, skal synge i en vielse..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal synge i kirken når en jeg kjenner skal gifte seg. Men jeg får så dårlig svar på ting derifra. Jeg er litt nervøs, er første gang jeg gjør noe som dette. 

Det jeg lurer på er: 

1. Skal man ha en øvelse i kirken før selve bryllupet?

2. Hvem skal stå for musikken til sangen jeg skal synge? Hun ønsket ikke acapella. 

Skal jeg eller henne ordne dette? 

3. Som sagt er jeg nervøs. Er det lov å ta med seg noen diskre ark med sangtekster så ikke jeg glemmer. For uansett hvor mye jeg kan ting, så glemmer jeg når jeg blir nervøs. 

4. Hvordan klær stiller jeg i? 

Takk på forhånd for svar :)

Anonymous poster hash: 80459...329

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg svarer nå av egne erfaringer, så ikke sikkert dette blir helt rett:)

1. Ja, det må du kreve! Vanligvis møter brudeparet i kirka dagen før for å øve på å gå osv. Perfekt anledning for deg. Nå kommer det an på om bryllupet foregår på en stor eller liten plass. Er det på en liten plass vil jeg anbefale deg å snakke med prest/kirketjener for å rigge til utstyr, teste lyd etc. dagen før (om ikke brudeparet ordner det for deg)

2. Av egen erfaring burde du ordne dette selv. Spiller du noe instrument? Kjenner du noen som kan spille for deg? Du kan også laste ned en karaokeversjon, men her må du sørge for at du får god nok lyd og at den er av god kvalitet. Anbefaler det jeg skrev først. Evt kan du be organisten hjelpe deg :)

3. Helt lov! Så lenge du ikke ser ned hele tiden ;)

4. Det du skal ha på det i bryllupet - noe pent! (og ikke så altfor vulgært, ha gjerne en cardigan over ermene) 

Håper det hjalp! Masse lykke til :smilyblomst: Hva skal du synge? 

PS. Det beste rådet for å ikke være nervøs, er å være trygg på det du skal gjøre. Sørg for at du får mulighet til å øve og at du får god nok lyd. Dette går bra :D

• Liker 1
Skrevet

Jobber selv som kirketjener og jobbet i maaange bryllup.

1. Som oftest er både kirketjener, organist, prest, brudgom og forlover i kirka (minst)en time før. Hvis det holder for deg å gå gjennom et par ganger rett før vielsen. Hør med brudefolket.

2. Jeg vil anbefale deg å be brudefolket spørre organisten om han/hun kan spille orgel/piano på sangen din. Det synes de nesten alltid er greit mot litt ekstra betaling. 

3. De fleste kirker har notestativ stående et sted, det kan du bruke hvis du trenger det.

4. Hvis du skal på festen(er invitert): i henhold til kleskoden. Hvis ikke: noe pent og nøytralt, ikke svart og ikke hvitt. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg skal synge i kirken når en jeg kjenner skal gifte seg. Men jeg får så dårlig svar på ting derifra. Jeg er litt nervøs, er første gang jeg gjør noe som dette.

Det jeg lurer på er:

1. Skal man ha en øvelse i kirken før selve bryllupet?

2. Hvem skal stå for musikken til sangen jeg skal synge? Hun ønsket ikke acapella.

Skal jeg eller henne ordne dette?

Takk på forhånd for svar :)

Anonymous poster hash: 80459...329

1. Tja, jeg har spilt i mange vielser uten å øve i selve kirka først. Men jeg har jo kommet en stund på forhånd, prøvd ut plassering og sjekket at lyden bærer bra.

2. Hvis det er soleklart at sangen ikke skal være a capella bør du høre med brudeparet hva slags instrument de gjerne ser for seg som akkompagnement. Det avhenger veldig av sangen hva som passer, men piano eller gitar passer til det meste.

Hvis du ikke kjenner noen som spiller kan du søke etter musikere på "småjobber" på Finn.no. Brudeparet skal selvsagt betale honoraret for musikeren.

Anonymous poster hash: d151a...a27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...