Gå til innhold

hvilket vaskemiddel på laminatgulv?

Anbefalte innlegg

Gjest solavskjerming
Skrevet

Hvilket vaskemiddel bruker du på laminatgulv?

Synes jeg får skjolder hver gang, og regner med deg har noe med type vaskemiddel å gjøre.

Brukte en god stund grønnsåpe, har den siste tiden brukt jif gulv. Men skjoldene er der like fult.

Skrevet

Mikrofibermopp og rent vann.

• Liker 3
Skrevet

Grønnsåpe og 60cm "lørvemopp" fra lilleborg, slik type som de vasker med på skoler etc, hvis du skjønner.

Når man skal vaske laminat må man bruke lite vann. Jeg vrir moppen så tørr at det ikke kommer en dråpe av den, likevel blir gulvet "vått", men kluet med alle gulv er å ikke bruke for mye vann. Jeg vrir opp og vasker samme vei som bordene ligger om du skjønner, og det tørker iløpet av sekunder. Har aldri opplevd skjolder i laminaten, og laminaten som ligger på mitt stuegulv er 25 år gammel. Får du skjolder bruker du for mye vann. En gylden regel for alle gulvtyper er at om det ikke er tørt på et minutt ved 20 grader i rommet har du brukt for mye vann. Mitt gulv tørker på ca 20 sekunder, men blir vått nok til at flekker fjernes. Har også vasket gulvene med bare vann eller bare litt zalo i vannet, aldri opplevd skjolder da heller. Har også brukt jif-mopp etter samme prosedyre uten skjolder. Men bruker 60 cm mopp fordi jeg har 230 kvadrat gulv å vaske og da blir jif-moppen for liten.

Bruk mindre vann, vri til det ikke er mer vann igjen og vask den veien bordene ligger.

Anonymous poster hash: 1f876...6e2

• Liker 1
Skrevet

Hvilket vaskemiddel bruker du på laminatgulv?

Synes jeg får skjolder hver gang, og regner med deg har noe med type vaskemiddel å gjøre.

Brukte en god stund grønnsåpe, har den siste tiden brukt jif gulv. Men skjoldene er der like fult.

Grønnsåpe legger igjen en fett film på alt du bruker den til. Det er grunnen til at grønnsåpe er frarådet brukt til husvask. Du har tydeligvis en god fettfilm på gulvene dine, etter grønnsåpevask. Send en mail til Lilleborg og spør hvordan du best får den bort, eller kontakt de spm har produsert gulvene, f.eks. Pergo. Ligger noe alt en del på nett ang parkett/laminat og grønnsåpe.

Husk og på at i fett filmen legger det seg og gror bakterier og muggsopper, som igjen er uheldig i et innemiljø.

Anonymous poster hash: e276a...254

• Liker 1
Skrevet

Det beste til daglig vask av alt er mikrofiber og rent vann. Når du vasker gulv av laminat eller parkett er det viktig at moppen ikke er for våt. Den skal vris skikkelig. Laminatflatene tåler vann helt fint, men ikke det som er under og det er derfor du må passe på at det ikke renner ned i sprekker.

Jeg bruker såpe bare når det er noe spesielt eller litt Ajax i vannet når jeg tørker støv bare fordi jeg liker likten.

Obs på at mikrofiber ikke skal brukes i såpevann og at du ikke må bruke skyllemiddel når kluter og mopper vaskes. Da funker ikke mikrofiberfunksjonen.

Ellers enig i at du sikkert har fått for mye såpe på gulvet. Jeg ville spurt noen som selger laminat og som har peiling. Eller Lilleborg. Tipper at kanskje Salmiak funker, men det er kanskje for sterkt for lakken?

Anonymous poster hash: 24011...8cc

Gjest Margit Spat
Skrevet

Grønnsåpe skal kun brukes på ubehandlede tregulv. Alle andre steder vil andre rengjøringsmidler/-metoder være langt å foretrekke. 

For å fjerne grønnsåpebelegg bør du bruke noe som er fettløselig. Selv ville jeg rett og slett brukt en mopp som er fuktet i vann med en liten dæsj Zalo. Trolig blir ikke gulvet perfekt etter første vask, men det vil bli bedre etterhvert. Salmiakk ville jeg vært litt forsiktig med, da det er sterkt, og lett å overdosere.

Etterhvert ville jeg brukt bare vann til gulvvasken. Så fremt det ikke er flekker som sitter veldig godt, så pleier det å være tilstrekkelig på laminaten. 

Skrevet

Jeg vasker aldri gulvet. Går over med tørr mikrofiberklut, og vasker bort flekker med en klut med vann og eventuelt bittelitt Sun light/Zalo.

Anonymous poster hash: 19183...85d

Skrevet

Har du fått grønnsåpefilm på gulvet, så vil jeg anbefale rent vann og mikrofiber. Da blir det borte etterhvert. For å fremskynde, kan du bruke en liten dråpe eddik. 

Unngå bruk av vaskemidler på laminat, det blir ofte skjoldete. Men, en dråpe zalo pr liter er greit, hvis du absolutt ønsker såpe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...