Gå til innhold

Å leie en kokk for en kveld

Rakel

Anbefalte innlegg

Dersom du skulle leid inn en kokk hjem. Han handler inn alle matvarer, lager mat til f.eks 10 personer. Gjør alt klart til et flott selskap hos deg.

Det eneste du trenger å tenke på er å gjøre deg selv klar.

Hvor mye ville du betalt for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm... Vanskelig å si, kommer jo ann på hva slags mat og om man feks. skal ha forrett og desert og alt mulig. Og drikke, om man velger dyr eller billig vin...

Man kunne vel blitt enig om en timespris i lønn til kokken, og at matvarene/drikke osv. kommer i tillegg. Tror nok jeg ville gitt ham en ganske god lønn, tenk så deilig å slippe å styre med alt det der selv da!

Har du forresten lest denne?

http://ez.kvinneguiden.no/article/view/285/1/3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linken. :-) Kjempebra!

Har sett på nettet og synes prisene er ganske horrible noen steder. 5-800 kr. pr. kuvert!

Med 10 pers. vil det bli 8000 + event. leie av servitør.

Vi skal starte opp. Har et vennepar hvor han er kokk med bred erfaring fra gourmetrestauranter osv.

Vi er 1 dekoratør og 1 servitør.

Tenkte å tilby alt, fra lett vask/rydd, dekke og pynte bord og selvfølgelig nydelig mat.

Alt man trenger å tenke på er å gjøre seg selv klar.

Resten kan vi gjøre. :)

Jeg synes vi burde hatt en tusenlapp hver i hvert fall. (Er 3 stk.) Dette også for forarbeid med handlig av råvarer og transport. Utgiftene til mat kommer utenom.

D.v.s ca. 3500-5000 avhengig av prisen på mat.

Hva synes du om dette?

Et selskap på f.eks. 10 personer vil da betale 350-500 kr pr. mann.

Eller kanskje jeg tenker i feil baner.....og burde hatt timepris.....? Vet ikke helt hvordan jeg skal beregne prisen enda.

Er det noen gode forslag her inne? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på hotell, og vi leier ut kokk og servitør om ønskelig. Da tar vi kr 251,- pr time for kokken, og 215,- i timen for hver servitør. Mat i tillegg.

Tror du bør undersøke litt med næringsmiddeltilsynet ang. å lage mat på et ikke-godkjent kjøkken for servering. Vi lager all mat på vårt kjøkken, putter det som skal være varmt i varmebokser og legger opp og serverer på det andre kjøkkenet. Det er også svært upraktisk å lage treretters midddag til f.eks en 60-årsdag for 15 personer på en husmorovn, med bare plass til fire kaseroller og uten skikkelig utstyr. Tenk også på at f.eks gode krafter og sauser skal koke i timesvis, du skal vel ikke ta timespris for det?

Hilsen servitør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har leid meg ut som kokk mange ganger.

Har tatt både timepris (der råvarene kommer i tillegg), og kuvertpris. Det jeg som lønner seg klart best for meg er helt klart å ta kuvertpris.

Når det gjelder timepris, så må man ta betalt for en god del mer enn de timene man bruker akkurat den kvelden selskapet skal være. Man skal planlegge menyer, handle inn og forberede en del i forkant. Det blir faktisk en del timer, og det ender ofte mde at man ikke tar betalt for alle timene for å kutte prisen.

Med kuvertpris kan jeg selv beregne fortjenesten min mye bedre. Ofte har man kontakter som kan skaffe noen råvarer billigere feks, og både kunde og du har en fast pris å forholde seg til. Kuvertpris ligger på mellom 300-800 helt avhengig av antall retter og råvarer. Vin og evt. servitører kommer i tillegg. Er selskapet ganske lite kan kokken(e) ta serveringen selv. Jeg synes ikke dette er dyrt i det hele tatt. Om man leverer skikkelig god kvalitet så er det vel verdt pengene, og fortsatt en god del billigere enn å gå på restaurant med samme antall gjester. Det er ganske mange mennesker som er villig til å betale den prisen du trenger for å få dette til å gå rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har tenkt å lage maten på stedet. Må nok ta pris pr. kuvert tror jeg avhengig av hvor mange folk og hvilken mat de velger.

Synes det var veldig billig med kr.251 pr time for kokken. Tar dere betalt for transport i tillegg da?

Samt transport+ tid til innkjøp av varer?

Er det noen som har gode forslag på navn?

Vi vil jo også tilby å "shine opp" huset (ikke nedvask) kun lett rydding og tørk over gulv og bord. Samt dekking av lekre bord utifra sesong.

Ideen er at verten skal slippe noe stress med dette. det eneste man trenger å gjøre, er å stelle og pynte seg selv. Resten ordner vi. :-)

Dette blir en del av servicen, kun et lite tillegg i pris.

Navneforslag?

kokkeutleien?

kokk og pynt .... nei...

Kom med tips :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linken.  :-)  Kjempebra!

Har sett på nettet og synes prisene er ganske horrible noen steder. 5-800 kr. pr. kuvert!

Med 10 pers. vil det bli 8000 + event. leie av servitør.

Vi skal starte opp. Har et vennepar hvor han er kokk med bred erfaring fra gourmetrestauranter osv.

Vi er 1 dekoratør og 1 servitør.

Tenkte å tilby alt, fra lett vask/rydd, dekke og pynte bord og selvfølgelig nydelig mat.  

Alt man trenger å tenke på er å gjøre seg selv klar.  

Resten kan vi gjøre. :)  

Jeg synes vi burde hatt en tusenlapp hver i hvert fall. (Er 3 stk.) Dette også for forarbeid med handlig av råvarer og transport. Utgiftene til mat kommer utenom.

D.v.s ca. 3500-5000 avhengig av prisen på mat.

Hva synes du om dette?

Et selskap på f.eks. 10 personer vil da betale 350-500 kr pr. mann.  

Eller kanskje jeg tenker i feil baner.....og burde hatt timepris.....? Vet ikke helt hvordan jeg skal beregne prisen enda.

Er det noen gode forslag her inne?  :)

Er du villig for å gjøre så mye jobb for en tusenlapp? Møter på forhånd, menyplanlegging, innkjøp, lagring av matvarer, laste inn/ut, transport - og i tillegg kommer selve selskapet. Dere kommer trolig ut med en timelønn på langt under hundrelappen.

Har du tenkt på skatt og moms - eller skal du gjøre det svart og drive smått?

Enig med noen over som nevnte at det kan være vanskelig å lage mat på stedet - dere må i så fall ha en liste over ting dere trenger og forsikre dere om at det finnes på stedet...

Men det er en god idè - og helt sikkert marked for det. Vet at Sult î Thorvals Meyers gate gjør det samme, du kan jo ringe og høre hva de tar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke tenkt å bruke mer enn et par timer i hjemmet. Og vi vil ta litt ekstra for å pynte og tørke over stuen, men ikke mye. Det gjør vi gladelig, og vi er 3 effektive som samarbeider godt.

Vi liker å jobbe, og tar gjerne i litt ekstra, eller hjelper til der det er nødvendig for å glede kunden.

Men selvfølgelig skal vi jo tjene på dette!

Vi har alikevel endel fritid som vi ville brukt på noe nyttig. Vi vil heller ikke lagre masse mat. Det skal være ferske råvarer hele tiden.

Vi har allerede hatt kontakt med Sult. De vil videreformidle kontakt til oss når vi starter opp da de har kunder som bor her, og ønsker dette her i byen.

Markedet er bra, og kokken vår har erfaring fra gourmetrastauranter her i byen.

Tror dette skal gå, ja, særlig med den nye røykeloven, og kulden som er i anmarsj..

Og, ikke minst, vi er veldig engasjert da dette interesserer oss, og er noe vi alltid har tatt nøye på.

Men navn? Noen forslag.....?

Vi har foreløbig valgt

"Livet er søtt" --- (La vida es dulce)

Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men navn? Noen forslag.....?

Vi har foreløbig valgt

"Livet er søtt" --- (La vida es dulce)

Hva synes dere?

Velg et navn som folk husker -slik at det første de tenker på om de trenger tjenester som dere tilbyr, er deres navn!

Synes "Livet er søtt" er veldig fint, men ikke så veldig fengende eller lett å huske... og man assosierer det ikke direkte med å få restaurantopplevelse på døra...

Å komme med navneforslag er skikkelig vanskelig, da!

Hjemmespiseriet? Kokken Kommer? Middag for ti?

Hehe, dette var vanskelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middag for ti.... synes det var ganske bra.

Hjemmekveld fikseren...

Ta nytelsen hjem

Kokk og kos.....kan misforstås 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei! Det var meg over som jobber på hotell og leier ut kokker til 251,- kr timen. Vi lager maten på vårt eget kjøkken, og tar det med i termobokser etc til cateringstedet. Transport innenfor kommunen tar vi ikke betalt for. Maten henter vi selvsagt fra vårt eget kjølelager. Dersom gjesten skal ha noe vi ikke pleier å ha på lager, kjøper vi det inn fra våre leverandører på våre ordinære bestillingsdager, og får levert hos oss. Evt rester tar vi med tilbake igjen. Dersom gjesten ønsker at vi skal dekke bordet, tar vi kr 50,- pr kuvert. Dette inkluderer leie av duker og tøyservietter, og enkle blomster i vase. Dersom gjesten ønsker å dekke selv, men leie servise/bestikk/glass/duker etc fra oss, tar vi pris pr. enhet (f.eks kr 2,- pr gaffel). Dette inkluderer oppvask (vi tar med vårt møkkete bestikk tilbake til kjøkkenet og vasker det i den store oppvaskmaskinen)

Mat og drikke kommer i tillegg. Vi tar ca. 300% av innkjøpspris, noe mindre for dyr vin/brennevin.

Du sier at dere ikke har tenkt å lagre mye matvarer. Råvarer til tre retters middag for ti personer tar mye plass. Har dere tenkt på hvor dere skal oppbevare maten mellom innkjøp og servering? Har dere fryser og kjøleskap som er stort nok? Har dere annet kjøkkenutstyr? (Hva om gjesten ønsker sorbet, skal dere lage den selv eller kjøpe?) Lutefisk til ti personer i en husmorovn? Silikonmatter, salmander og 15-litersgryter?

Mener ikke å være kritisk, synes dere har funnet et kjempekonsept, og dere er kjempeheldige som har fått en dialog med Sult! Stå på!

Navneforslag tror jeg ikke at jeg har... Gourmet to go?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her var du ja, Pet. :-)

Kjempegode forslag!! Du har i hvert fall kreativitet i overflod!

Så det ikke før i dag, og har valgt navn. Tror det ble ganske bra til slutt;

Endret av Rakel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var du ja, Pet. :-)

Kjempegode forslag!! Du har i hvert fall kreativitet i overflod!

Så det ikke før i dag, og har valgt navn. Tror det ble ganske bra til slutt;

KOKKEN, og så har vi skrevet i en ring under navnet:

"din for en kveld" i logoen.

Hva synes du?

Det høres stilig ut! Lykke til! Og kontakt meg hvis noen vil ha sang! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...