Gå til innhold

BMW diesel - virkelig så dårlig?

Lisa-Marie

Anbefalte innlegg

Jeg skal straks ha "ny" bil, og jeg er veldig glad i bil så må ha en bil jeg synes er pen og god å kjøre, gjerne med litt ekstra hester.

Jeg kikker på bil opp mot 150k og da får jeg enten 04-06 mod E61 eller 06-09 E91. Det er jo mange dieselbiler til salgs og flere har 160kh og oppover, noe jeg ønsker.

Men det er så mange som har frarådet meg å kjøpe diesel, og jeg har kikket på bensin men det er lite utvalg og mindre motor.

Er virkelig bmw diesel så dårlig?

Jeg har hatt en 140hk diesel audi som var krutte god, men der gikk jo bare alt annet i stykker, noe som gjør at jeg ikke vil ha audi/vag en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal straks ha "ny" bil, og jeg er veldig glad i bil så må ha en bil jeg synes er pen og god å kjøre, gjerne med litt ekstra hester.

Jeg kikker på bil opp mot 150k og da får jeg enten 04-06 mod E61 eller 06-09 E91. Det er jo mange dieselbiler til salgs og flere har 160kh og oppover, noe jeg ønsker.

Men det er så mange som har frarådet meg å kjøpe diesel, og jeg har kikket på bensin men det er lite utvalg og mindre motor.

Jeg har hatt en 140hk diesel audi som var krutte god, men der gikk jo bare alt annet i stykker, noe som gjør at jeg ikke vil ha audi/vag en gang til.

Hva er det du har hørt som mest av negativitet om BMW diesel da?

Selv har jeg VW diesel, eneste jeg har slitt med litt på den er EGR-ventilen, men har nå fått ny programvare på den, og er spent på fortsettlesen :)

Min sjef kjører en BMW, betegnelse på den veit jeg ikke, men det er en 2008mod om jeg ikke husker feil. Har ikke vært noe han har sagt som ikke har fungert på den, bortsett fra slitedeler som før eller seinere kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye erfaring med diesel biler.

Kjøpt min første diesel bil i fjor sommer. Bilen var en 2012 BMW 520dA (F11) stasjonsvogn, 186 hk.

Det var min første diesel bil og er veldig fornøyd. Eneste "minus" er at den ikke er like rask på labben som en bensinbil. Tenker på når du står i ro og skal gi litt gass men det er ikke noe jeg er så fokusert på.

Hvis du vil ha BMW med diesel så ville jeg ikke stusset. Vet ikke hvordan de eldre bmw er men jeg tror at nyere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører en 2007 mod 325D med 197PS og turboen har ryki, men heldigvis gikk det på IF bedre bilbytte-forsikring..

Bortsett fra det har jeg ingen spesielle problem med den.

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW sin N47-motor (de fleste BMWer i Norge fra 2007 og nyere har denne motoren) er ikke feilfri nei, klikk deg inn på linken under og scroll ned til "Timing Chain Problems": https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_N47

Anonymous poster hash: 68a90...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW sin N47-motor (de fleste BMWer i Norge fra 2007 og nyere har denne motoren) er ikke feilfri nei, klikk deg inn på linken under og scroll ned til "Timing Chain Problems": https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_N47

Korrigering: 

de fleste diesel-BMWer i Norge fra 2007 og nyere har denne motoren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde en 2004 525DAT stasjonsvogn med 177 hk, som var fantastisk god. Den ga absolutt nok reaksjon når en trokket litt på gasspedalen. Da jeg solgte den hadde den kjørt over 240k km og jeg hadde aldri problemer med motoren.

Kjøpte ny BMW med dieselmotor etterpå også.

Endret av JHF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stort sett bare hatt dieselbiler, og vil ikke ha noe annet. Tror dette blir veldig mye smak og behag. Kjenner flere som stort sett bare har hatt bensinbiler og som ikke kan tenke seg å kjøpe diesel.

Jeg har også hatt en BMW-diesel. Dog en 97 318TD så en del eldre enn det du kikker på. Jeg hadde aldri noe problemer med den. Bilen var i vårt eie i 4-5 år, og vi byttet bremser en gang. Thats it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt VW diesel siden 1998, aldri vært feil på noen av dem.

Anonymous poster hash: faebe...cb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke folk har advart deg mot diesel fordi BMW-motorene er dårligere enn andre dieselmotorer. BMW selger også dieselmotorer til Toyota - som jo er kjent for holdbarhet.

Det kan derimot hende at de har advart deg fordi diesel alltid har vært en miljøsynder og politikerne først nå har begynt å lytte til forskere. Derfor lukter det dieselbilforbud i de største byene i landet. I fjor eller vinteren før ble dieseleierne reddet i 12. time uten at jeg husker årsaken på stående fot.

Men hvis du bor langt unna storbyene, som regel kjører langt hver gang du bruker bilen og ikke bekymrer deg for et stort verditap ved et eventuelt forbud, så er det bare å kjøpe dieselmotor.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar :) Det folk mener med diesel bmw'ene er vist at dieselpumpe ryker og dysene. Jeg har sjekket opp pris og bare pumpa koster 15000 og en dyse ligger på 7000, også skal jo noen bytte dette, så ser for meg reparasjoner på 20000+++ hvis jeg er uheldig.

Men dette gjelder kanskje alle dieselbiler hvis man ikke passer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar :) Det folk mener med diesel bmw'ene er vist at dieselpumpe ryker og dysene. Jeg har sjekket opp pris og bare pumpa koster 15000 og en dyse ligger på 7000, også skal jo noen bytte dette, så ser for meg reparasjoner på 20000+++ hvis jeg er uheldig.

Men dette gjelder kanskje alle dieselbiler hvis man ikke passer på.

Nettopp!! Den utgiften er like stor omtrent på alle dieselmotorer. Klart det kan ryke, men når det ikke er vedlikeholdt er sjansen mye høyere for at noe skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke BMW generelt like trøblete som Audi og Mercedes? Mye artig teknologi som koster.

Anonymous poster hash: b1a51...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...