AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #1 Skrevet 11. august 2015 Jeg postet også denne på diskusjon.no, men vil høre fra så mange som mulig Hei, Jeg har funnet min sjelfrende i USA. Vi har vært sammen i noen år, og nå har vi lyst til å bo sammen i Norge. Etter å ha lest på sidene til UDI og NAV er jeg fremdeles litt forvirret over hva som er den beste fremgangsmåten for oss. Det endelige målet er permanent oppholdstillatelse og norsk statsborgerskap til ham. Selv er jeg student og har begrenset med inntekt, og hans utdannelse stoppet etter videregående (ikke faglært med andre ord). Han er villig til å gjøre hva som helst av inntektsgivende arbeid den første tiden, alt fra vasker til fisker og butikkmedarbeider. Når han får mulighet for det ønsker han gjerne å studere i Norge, noe innen data/ingeniør. Jeg antar han trenger å ta noen videregående fag og lære seg bedre norsk før det blir aktuelt. Vi er veldig glade i hverandre, og ekteskap er også en mulighet om det kan øke sjansen for at vi kan være sammen. Siden han ikke er faglært har jeg forstått det slik at han ikke kan komme til Norge før han har funnet seg arbeid. Kan han komme hit på besøksvisum for så å finne seg arbeid, og deretter sende inn søknad om arbeidstillatelse fra Norge? Hvem skal han skatte til? Hvordan er det med helserettigheter i Norge? Bør han ha forsikring i USA, eller vil han få rettigheter om han arbeider i Norge? Er det generelt sett vanskelig å få permanent opphold for en i fra USA? Vi setter stor pris på alt av tips og råd om hvordan vi kan gå frem Anonymous poster hash: f27c3...f76 Anonymous poster hash: f27c3...f76
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #2 Skrevet 11. august 2015 Jeg kjenner to som har fått med seg ektefelle fra USA til Norge, men merk deg ordet EKTEFELLE. Uten å være gift er det svært vanskelig, han må søke opphold her på lik linje med folk fra alle andre land. Begge de som kom hit hadde utdannelser Norge trenger, og måtte lære seg svært godt norsk for å få jobb. Landet svømmer over av folk uten språkkunnskap som er villig til å gjøre "hva osom helst". Ingen av dem har norsk statsborgerskap. Du bør ta kontakt med UDI for å få riktig informasjon om hvordan dere går frem. Det er mange som ønsker seg til "lykkelandet Norge", og det er ikke uten videre enkelt å få arbeids og oppholdstillatelse, selv om en kommer fra USA: Anonymous poster hash: 02eac...6ce 3
humlen3 Skrevet 11. august 2015 #3 Skrevet 11. august 2015 Det er bra å være forberedt på at det kan bli vanskelig, men ser ikke for meg et liv uten ham og med tiden til hjelp må vi finne en løsning. Han er skarp og lærer veldig fort, og jeg tror ikke det blir å ta lang tid før han har gode norskkunnskaper. Vi er allerede i gang med kurs. Jeg var innom kontoret til UDI i dag, men de henviste til nettstedet og hadde ikke kapasitet til å hjelpe oss. Vi har også sett litt på studiemuligheter. Er det noen som er kjent med en grunnutdanning (bachelor e.l.) som går på engelsk i Trondheim? Eller kan det være en mulighet for ham å komme hit og ta videregående fag som R-matte, fysikk og norsk, for så å gå over på den ingeniørutdanningen han ønsker?
Pooh Skrevet 11. august 2015 #4 Skrevet 11. august 2015 Tror dere har følgende muligheter: Forlovelsesvisum (du må kunne bevise at du har en viss inntekt for å forsørge ham og dere må gifter dere innen tre(?) måneder) -Familiegjenforening ( dere gifter dere først i utlandet og du må bevise forsørgerevne) -Studentvisum Vil tippe Studentvisum er det enkleste for dere begge. Ta kontakt med aktuelle skoler for info om engelskspråklige studier. 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #5 Skrevet 11. august 2015 Det enkleste er å gifte dere, da kan han flytte hit på grunnlag på det som heter familiegjenforening. Han kan også komme hit på 3 mnds visum og hvis han får seg kontrakt et sted ila de 3 mnd så kan dere søke om arbeidstillatelse og oppholdstillatelse. Problemet her er jo at få arbeidsgivere vil ansette en som ikke allerede har lovlig langvarig oppholdstillatelse og arbeidstillatelse utover 3 mnd. Det beste er egentlig at han flytter hit ulovlig rett og rett, papirarbeidet og prosessen med UDI er et helvete og kan ta mange ÅR! I know, fordi flere av mine beste venner har vært gjennom det. Han ene fikk ganske bra jobb, gikk på norskkurs og greier, men det tok 2 år før udi bestemte seg. De får selvfølgelig ingen trygderettigheter eller helserettigheter i mellomtiden, og som ulovlig innvandrer er det liten sjanse for å bli oppdaget om han jobber svart eller har en forståelsesfull arbeidsgiver som skjønner at søknadsprosessen tar tid. Anonymous poster hash: be967...4ab
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #6 Skrevet 11. august 2015 Oppholder han seg ulovlig i landet, kan dere også miste all mulighet til gjenforening i fremtiden. Du bør lese deg opp på EØS, og finne ut om du kan ta jobb/studier i Sverige evt annet europeisk land. Også her er det best om dere er gift på forhånd, selv om samboere/forlovede har rettigheter innenfor EØS. Uansett hva du velger blir det vanskelig både emosjonelt og økonomisk. Anonymous poster hash: a78ce...427 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #7 Skrevet 11. august 2015 Det enkleste er å gifte dere, da kan han flytte hit på grunnlag på det som heter familiegjenforening. Han kan også komme hit på 3 mnds visum og hvis han får seg kontrakt et sted ila de 3 mnd så kan dere søke om arbeidstillatelse og oppholdstillatelse. Problemet her er jo at få arbeidsgivere vil ansette en som ikke allerede har lovlig langvarig oppholdstillatelse og arbeidstillatelse utover 3 mnd. Det beste er egentlig at han flytter hit ulovlig rett og rett, papirarbeidet og prosessen med UDI er et helvete og kan ta mange ÅR! I know, fordi flere av mine beste venner har vært gjennom det. Han ene fikk ganske bra jobb, gikk på norskkurs og greier, men det tok 2 år før udi bestemte seg. De får selvfølgelig ingen trygderettigheter eller helserettigheter i mellomtiden, og som ulovlig innvandrer er det liten sjanse for å bli oppdaget om han jobber svart eller har en forståelsesfull arbeidsgiver som skjønner at søknadsprosessen tar tid.Anonymous poster hash: be967...4ab Så enkelt er det ikke. Man må fremdeles fylle inntektskravet. Søker man om familiegjenforening må man vente til dette er innvilget før man kan søke jobb. Behandlingstiden var ca 18mnd sist jeg sjekket. Anonymous poster hash: bb906...2a2 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #8 Skrevet 11. august 2015 Så enkelt er det ikke. Man må fremdeles fylle inntektskravet. Søker man om familiegjenforening må man vente til dette er innvilget før man kan søke jobb. Behandlingstiden var ca 18mnd sist jeg sjekket. Anonymous poster hash: bb906...2a2 Må rette meg selv her litt. Man kan søle om arbeidsvisum, men da kan man ikke samtidig søke om opphold med bakgrunn i familiegjennforening. Om det gav noe mening? Anonymous poster hash: bb906...2a2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #9 Skrevet 11. august 2015 Kan ikke bare du flytte dit en stund? Fullføre utdannelsen der f.eks? Da kan dere bo sammen en stund også blir det lettere for deg å "forsørge" han når du kommer hjem med grad og får deg en god(?) jobb. Anonymous poster hash: c3073...328
La Luna Skrevet 11. august 2015 #10 Skrevet 11. august 2015 Han kommer i hvert fall ikke inn på universitetet her uten å ha studert ett år på universitetet der borte etter vgs. 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #11 Skrevet 12. august 2015 Krav han må tilfredsstille for å kunne begynne på studier i Norge: http://www.samordnaopptak.no/info/utenlandsk_utdanning/usa/opptakskrav/index.html Og nei, det er naturligvis ingen studier i Trondheim som har engelsk som hovedspråk. I Norge er det norsk som er hovedspråk i studier. Med unntak av noen masterprogram. Men for å kunne komme inn på dem, må han først ha en bachelor som tilfredsstiller til opptak. Anonymous poster hash: 759dc...9c0
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #12 Skrevet 12. august 2015 Han vil naturligvis ikke få oppholdstillatelse som "spesialist" uten noen som helst utdannelse. Det enkleste vil nok være at dere reiser til hverandre på turistvisum til du er ferdig med studiene. Dere gifter dere. Deretter får du deg jobb i et EU-land, og flytter dit, og søker om å få mannen din dit. Etter å ha bodd i EU-landet en god stund (halvt år er nok), kan dere flytte til Norge, og søke om familiegjenforening gjennom EØS-løsningen. Du kan lese mer om dette her: http://grenseloskjaerlighet.com/hva-er-e%C3%B8s-losningen/ Anonymous poster hash: 759dc...9c0
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #13 Skrevet 13. august 2015 Tusen takk for svar alle sammen! Vi har undersøkt mulighetene litt, og utenom ekteskap/familiegjenforening virker det enklest at han kommer hit på bakgrunn av studier eller turistvisum enn så lenge. Han kan vel være her i 6 måneder per år på turistvisum? Jeg ringte nettopp til UDI for å høre om han kunne søke om arbeidsvisum dersom han fikk jobbtilbud med provisjonlønn. Da fikk jeg til svar på gebrokkent norsk at han måtte tjene 350 000 til 450 000 i måneden.... Er det noen som vet om man må ha fast lønn per måned for å kunne søke på arbeidsvisum? Anonymous poster hash: f27c3...f76
Rosalie Skrevet 13. august 2015 #14 Skrevet 13. august 2015 Turistvisum = 3 måneder i Schengen, 3 måneder utenfor Schengen etc. Vedr arbeidsinnvandring: http://www.udi.no/skal-soke/arbeidsinnvandring/?c=usa
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #15 Skrevet 14. august 2015 Tusen takk for svar alle sammen! Vi har undersøkt mulighetene litt, og utenom ekteskap/familiegjenforening virker det enklest at han kommer hit på bakgrunn av studier eller turistvisum enn så lenge. Han kan vel være her i 6 måneder per år på turistvisum? Jeg ringte nettopp til UDI for å høre om han kunne søke om arbeidsvisum dersom han fikk jobbtilbud med provisjonlønn. Da fikk jeg til svar på gebrokkent norsk at han måtte tjene 350 000 til 450 000 i måneden.... Er det noen som vet om man må ha fast lønn per måned for å kunne søke på arbeidsvisum?Anonymous poster hash: f27c3...f76 Håper du mener "i året" og ikke "i måneden", ellers kan det bli helt grusomt vanskelig Anonymous poster hash: 78b79...cce
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #16 Skrevet 14. august 2015 Håper du mener "i året" og ikke "i måneden", ellers kan det bli helt grusomt vanskelig Anonymous poster hash: 78b79...cce Hehe det var det jeg håpet UDI mente også Anonymous poster hash: f27c3...f76
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #17 Skrevet 14. august 2015 Er noen kjent med eventuelle studiemuligheter han kan ha i Norge (foretrukket nært Trondheim)? Kravet er at han må kunne komme inn med vitnemålet han har derfra, og at undervisningen det første året går på engelsk. Det hadde vært enda bedre om han kunne studere og oppnå generell studiekompetanse. Er dette noe videregående skoler i Norge kan hjelpe til med? Hva med nettstudier på heltid? Anonymous poster hash: f27c3...f76
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå