Gå til innhold

Frustrert tenåring trenger å få ut litt frustrasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere...

Jeg går på videregående og bor hjemme hos foreldrene mine. Her hjemme er det så skittent. Jeg er den eneste som vasker og tørker støv, og siden jeg har fire søsken blir det fort møkkete igjen. Da jeg skulle dusje sa jeg i fra om at det ikke var mer dusjsåpe igjen. Broren min sa at jeg kunne bare dusje uten. Jeg spurte mamma om hvor vi hadde såpe, og hun sa at det holdt å vaske seg med litt vann. Jeg endte opp med å kjøpe såpe selv. Det er ingen her som bruker dobørsten, selv om jeg har sagt i fra utallige ganger..... Såpa vi har ved vasken har vært der i et halvt år, og det virker som jeg er den eneste som bruker den også... Kjøkkenet er alltid bomba og til middag er det alltid bare ferdigmat. De gangene jeg lager mat fra bunnen av er det ingen som vil smake. De sier de ikke tør siden den ser så sunn ut, selv om det er helt vanlige supper eller brød..... Dessuten vil de ikke at jeg skal bruke penger på mat når de lager mat her hjemme...

Jeg forstår at dette ikke er det viktigste i verden, men det har irritert meg så lenge nå... føler jeg bor med seks små barn...... trodde det sa seg selv at man vasker hender etter dobesøk, bruker dobørsten, bytter ut håndkler og bytter sengetøy... Jeg vet egentlig ikke helt hva slags respons jeg ønsker... kan noen bare si om det er normalt å ha det sånn?

Anonymous poster hash: 7a635...b73
Videoannonse
Annonse
Skrevet

På tide å flytte ut :)

Anonymous poster hash: 369c5...000
  • Liker 8
Skrevet

Du er den eneste som vasker og tørker støv? Virkelig den eneste? Ingen andre gjør noe som helst? Alle de andre bare griser og roter og er urenslige og usunne?

Hold ut til du er ferdig med vgs, og flytt ut. Da kan du gjøre som du vil :)

Anonymous poster hash: cae07...8e0
Skrevet

ER mor di deprimert siden det ser så galt ut?

Skrevet

Hei dere...

Jeg går på videregående og bor hjemme hos foreldrene mine. Her hjemme er det så skittent. Jeg er den eneste som vasker og tørker støv, og siden jeg har fire søsken blir det fort møkkete igjen. Da jeg skulle dusje sa jeg i fra om at det ikke var mer dusjsåpe igjen. Broren min sa at jeg kunne bare dusje uten. Jeg spurte mamma om hvor vi hadde såpe, og hun sa at det holdt å vaske seg med litt vann. Jeg endte opp med å kjøpe såpe selv. Det er ingen her som bruker dobørsten, selv om jeg har sagt i fra utallige ganger..... Såpa vi har ved vasken har vært der i et halvt år, og det virker som jeg er den eneste som bruker den også... Kjøkkenet er alltid bomba og til middag er det alltid bare ferdigmat. De gangene jeg lager mat fra bunnen av er det ingen som vil smake. De sier de ikke tør siden den ser så sunn ut, selv om det er helt vanlige supper eller brød..... Dessuten vil de ikke at jeg skal bruke penger på mat når de lager mat her hjemme...

Jeg forstår at dette ikke er det viktigste i verden, men det har irritert meg så lenge nå... føler jeg bor med seks små barn...... trodde det sa seg selv at man vasker hender etter dobesøk, bruker dobørsten, bytter ut håndkler og bytter sengetøy... Jeg vet egentlig ikke helt hva slags respons jeg ønsker... kan noen bare si om det er normalt å ha det sånn?

En liten telefon til bv hadde kanskje gjort seg. Da kan du være anonym.

Å kontakte bv betyr ikke at dere blir fjernet fra hjemmet, men kanskje de kunne hjulpet foreldrene dine til å innse at dette er omsorgssvikt

Anonymous poster hash: d5e0a...542

• Liker 8
Skrevet

Har det alltid vært slik? Synes det høres litt uggent ut, for å si det mildt. Har du vokst opp på denne måten? Med skitt og dårlig mat? Da klarer du sikkert disse siste årene og. Men, skjønner godt at du reagerer. Noen burde lært foreldrene dine om renhold og sunn mat.

Skrevet

Takk for svar alle sammen... visste ikke at det var så ille. Tror ikke de er deprimerte, virker ikke sånn. Mamma pleier å rydde og vaske litt før vi får gjester eller skal ha med venner hjem fra skolen. Sist uke ble det en stor krangel hjemme siden jeg ikke ville spise på kjøkkenet siden det var så ekkelt der. Da fikk jeg bare høre hvor bra støv var for immunforsvaret og at man ikke ble syk så lett... Mamma og pappa er veldig snille og hjelper oss alltid med alt det vi trenger, det er bare at de ikke bryr seg noe særlig om hygiene virker det som?

Siden jeg bor hjemme sørger jeg for å vaske og støvsuge når jeg ser det er nødvendig, men det virker så meningsløst når ingen av de andre bryr seg

Skrevet

ER mor di deprimert siden det ser så galt ut?

Hvorfor ikke far?

Anonymous poster hash: 14201...b90

• Liker 7
Skrevet

Hvorfor ikke far?

Anonymous poster hash: 14201...b90

:icon_lol:

Skrevet

Jeg er forundret over at du er så ryddig av deg når du har vokst opp under slike forhold?! Hvor kom de genene fra?! Fascinerende.

Når det er sagt så er ikke barnevernet ute etter å sjekke hender etter toalettbesøk eller når sengetøy skiftes...

Kjenner meg igjen i det du skriver- min mor slentrer unne endel elementær vasking. Det er det overfladisk rent, men skittent "bak" liksom... Uansett- jeg har nok ikke fått dine ryddegener. Vil si jeg er i overkant rotete... Har barn også. Men ser ikke på det som det værste som kunne skjedd.

Trøst deg med det at om noen år bor du alene og kan ha det som du vil!

Anonymous poster hash: c6a41...0d1

Skrevet

Hei dere...

Seriøst? Kan ikke tro at noen lever slik.

Anonymous poster hash: ce479...4e8

Skrevet

Høres ut som du har en uhygenisk familie (borsett fra deg selv da). 

Skrevet

Nedtelling til utflytting. Høres trasig ut, men det jo deres valg i deres hjem.

• Liker 1
Skrevet

Uff, jeg får litt vondt av deg. Selv har jeg støv på hjernen, men er heldigvis vokst opp med en likedan mor. Jeg kan ikke forestille meg å bo som du gjør.

Enten foreslår jeg at du flytter hjemmefra, noe som krever at du har en jobb, eller så kan du sette deg ned med familien din en kveld og snakke med dem. Du skal slippe å leve slik. Ellers er det mulig å melde BV, men det kan jeg ikke så mye om. Det skal være mulig å melde anonymt, som noen har nevnt ovenfor

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også vokst opp i et hjem som var mer rotete og skittent enn vennene mine.. Hadde aldri med meg besøk hjem fra skolen, for jeg var flau over hvordan det så ut hjemme hos oss i forhold til hjemme hos dem! Vi spiste feks. aldri middag ved kjøkkenbordet, for der lå det alle slags andre ting.. Aviser, reklame, bøker.. Det var ikke uvanlig at det gikk 2 uker mellom hver gang det ble støvsugd eller en mnd.++ mellom hver gang sengetøyet ble skiftet. Du er heldig som likevel har blitt en ryddig person! Jeg er svært hygienisk, men har liksom aldri lært å holde det strøkent rundt meg. Har ikke fått innarbeidet de vanene med å rydde opp rotet med en gang.. Men alt ble mye bedre da jeg flyttet for meg selv :-) Jeg har det mye ryddigere hjemme hos meg selv enn det er hjemme hos mor og far! Og jeg blir flinkere og flinkere på å vaske og stelle hjemme. Hvis jeg var deg hadde jeg fortsatt å gjøre en innsats hjemme, for det er faktisk normalt (selv om de andre i familien din ikke gjør det!) og så hadde jeg bare fortsatt å ta det opp/minne dem på at de må hjelpe til. Så får du glede deg til å flytte ut, for da er det kun ditt eget rot som må ryddes :-) 

Anonymous poster hash: 1479f...a34
Skrevet

En liten telefon til bv hadde kanskje gjort seg. Da kan du være anonym.

Å kontakte bv betyr ikke at dere blir fjernet fra hjemmet, men kanskje de kunne hjulpet foreldrene dine til å innse at dette er omsorgssvikt

Anonymous poster hash: d5e0a...542

Nei, man er ikke anonym når man tar kontakt med BV bare så det er sagt. 

Foreldrene dine vil få mulighet til å se akkurat hva meldingen gikk ut på og slik sett er det lett å lese mellom linjene hvem som evt melder fra.. 

Ref for eksempel denne saken

Men, sånn til saken;

Om du går på videregående TS, er du førsteåret eller siste? (relevant mtp når du flytter for deg selv) Kan du ta en samtale med noen i familien om dette, besteforeldre, tanter osv? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...